
110   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

 Den 23. juli 1962 kunne danske TV-seere for første gang se direkte fjernsyn fra USA. Forudsætningen for denne fjernsynstekniske 
bedrift var NASA’s opsendelse af kommunikationssatellitten Telstar 1 tidligere på sommeren.

Abstract: Cold War journalism: An analysis of the Danish Broadcasting Corporation’s relationship to the United 
States Information Agency seen through journalistic television coverage during Kennedy’s presidency, 1960–63.
This media history article examines the Danish Broadcasting Corporation’s relationship to the United States Informa-
tion Agency (USIA) during Kennedy’s presidency. Previously unused American source material from the USIA and news 
manuscripts from the archives of the Danish Broadcasting Corporation were used as the study data. During the Cold War, 
the ‘battle for hearts and minds’ constituted the ideological dimension of the conflict. To win this battle, the USIA tried to 
influence mass media outlets around the world. Specifically, the USIA played an important role in journalistic coverage of 
the launch of the Telstar satellite and the Cuban Missile Crisis through the TV news programme TV-Aktuelt. Furthermore, the 
USIA succeeded in maintaining relationships with Danish journalists, thereby ensuring American control over television news 
coverage. Thus, Danish journalists maintained an American perspective during the Cuban Missile Crisis. Cold War journalism 
increasingly turned to American sources, thereby accepting the American consensus and relaying it on Danish television.

Keywords: The Cold War, the United States Information Agency (USIA), Danish Broadcasting Corporation, foreign news 
journalism, Kennedy, Telstar, Cuban Missile Crisis.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   111  

Resumé: Målet med denne mediehistoriske artikel er at undersøge Danmarks Radios relationer til den amerikanske 
regerings the United States Information Agency (USIA) i de år Kennedy var præsident. Undersøgelsen er baseret på hidtil 
ubenyttet amerikansk kildemateriale fra USIA og på nyhedsmanuskripter fra Danmarks Radios arkiver. Under Den Kolde 
Krig udgjorde kampen om ´hjerter og sind’ konfliktens ideologiske dimension. Fra amerikansk side skulle USIA forsøge 
at påvirke massemedierne rundt om i verden for at vinde denne kamp. Artiklen viser, at USIA spillede en afgørende rolle 
i den journalistiske dækning af opsendelsen af Telstar-satellitten og Cubakrisen i nyhedsprogrammet TV-Aktuelt. I Dan-
mark lykkedes det for USIA at fastholde relationerne til de danske journalister for derved at sikre amerikansk kontrol med 
nyhedsdækningen i fjernsynet. Artiklen konkluderer, at danske journalister holdte fast i et amerikansk perspektiv under 
Cubakrisen. Denne koldkrigsjournalistik vendte sig i stigende grad mod de amerikanske kilder, og derved accepterede den 
konsensus og videreformidlede den i dansk fjernsyn.

Søgeord: Den Kolde Krig, the United States Information Agency (USIA), Danmarks Radio, Udenrigsjournalistik, Kennedy, 
Telstar, Cubakrisen.

Koldkrigsjournalistik

Josef Batikha 
Ph.d.-stipendiat og ekstern lektor i journalistik  
Institut for Kommunikation og Humanistisk 
Videnskab (IKH)
Roskilde universitet
jpb@ruc.dk

Fagfellevurdert

En analyse af Danmarks Radios relationer til the United States Information 
Agency set gennem den journalistiske tv-dækning under Kennedy, 1960-63

I denne mediehistoriske artikel undersøges Dan-
marks Radios (DR) relationer til den amerikanske 
regerings United States Information Agency (USIA), 
der oversøisk gik under betegnelsen United States 
Information Service (USIS). Artiklens fokus er på DR’s 
journalistiske relationer til USIS i Kennedy-perioden, 
1960-63, og derfor afdækkes en række vigtige temaer 
i denne periode: rumkapløbet, Telstar-satellitten og 
Cubakrisen.

Under den kolde krig udgjorde kampen om ́ hjerter 
og sind’ Øst-Vest-konfliktens ideologiske dimension. 
Fra amerikansk side blev bestræbelserne på at påvirke 
massemedierne rundt om i verden et væsentligt 
element i at vinde denne kamp. DR ønskede med 
sit radiomonopol– og sidenhen fjernsynsmonopol 

– at være landets frieste talerstol, hvorfra væsentlige 
samfundsproblemer blev sat under debat. Artiklen 
fokuserer på DR’s udenrigsdækning, fordi dette stof
område kom tættest på den kolde krig, og derfor 
havde amerikanernes største bevågenhed.

Dette emnefelt er stort set uudforsket, såvel medie
historisk som koldkrigshistorisk, og artiklen er således 
baseret på hidtil ubenyttet, primært kildemateriale 
fra United States Information Agency (USIA) fra ame-
rikanske regeringsarkivalier, samt arkivalier fra Dan-
marks Radios arkiver. 

Det amerikanske kildemateriale består af de indbe-
retninger, rapporter og registreringer, som USIS i 
København på regelmæssig basis sendte til det cen-
trale USIA-hovedkontor i Washington. Materialet, der 
er deponeret i The National Archives and Records 
Administration (NARA) i Washington, viser ikke blot, at 
skiftende amerikanske regeringer fulgte den medie- 
og opinionsmæssige udvikling i Danmark tæt, men 
også, at USIS forsøgte at påvirke DR’s nyhedsdækning 
i amerikansk favør. USIS-materialet er en væsentlig 
kilde til dansk mediehistorie, om end der stedvist er 

Mediehistorisk Tidsskrift nr. 37-38, 2022, årgang 19, s. 110-131, publisert 09.09.2022.
Artikkelen finnes også som del av hele utgaven av Mediehistorisk Tidsskrift nr. 01-02, 2022,

url: https://medietidsskrift.no/content/uploads/pub/2022/09/NMF-tidsskrift-01-02_2022-web.pdf 
Artikkelen publiseres under lisensen Creative Commons CC BY-NC 4.0.



112   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

en tendens til, at USIS overvurderer egen indsats. 
Derfor sammenholdes de amerikanske vurderinger 
med arkivmateriale fra DR’s arkiver i Rigsarkivet. De 
oprindelige TV-Aktuelts optagelser er desværre ikke 
bevarede i DR’s båndarkiv, og derfor baseres artiklens 
indholdsanalyse på de tilgængelige programover
sigter samt TV-Aktuelts oplæsermanuskripter.

Det hovedspørgsmål artiklen ønsker at besvare 
er: Hvilken rolle spillede USIS i den journalistiske 
tv-dækning af rumkapløbet, opsendelsen af Telstar-
satellitten og Cubakrisen i Danmarks Radios nyheds-
dækning i TV-Aktuelt?

I de øvrige nordiske lande er den mediehisto-
riske udforskning af de amerikanske bestræbelser i 
forhold til NRK og Sveriges Radio forsat begrænset, 
dog dokumenterer Helge Danielsen og Mikael Nilsson 
imidlertid i nogle vigtige 
studier, at USIS i hhv. Norge 
og Sverige aktivt forsøgte 
at påvirke offentligheden 
i 1950’erne og 1960’erne.1 

Nyt medie – nye 
muligheder
Først lidt om fjernsynets stigende betydning i denne 
periode. Fjernsynsmediet fik nemlig afgørende indfly-
delse på udfaldet af den amerikanske præsidentvalg-
kamp i 1960. Valgkampen blev således den første, hvor 
amerikansk fjernsyn afholdt direkte transmitterede 
tv-debatter mellem de to store partiers præsident-
kandidater, John F. Kennedy og Richard Nixon. Kandi-
daterne indgik aftale med de landsdækkende ameri-
kanske tv-stationer, herunder Columbia Broadcasting 
System (CBS) og National Broadcasting Cooperation 
(NBC), om at afholde fire debatter i et format, hvor 
kandidaterne blev udspurgt af et panel af journalis-
ter, og hvor de kunne kommentere hinandens svar. 
Kennedy forberedte sig selvsagt politisk til den første 
debat, men i modsætning til Nixon forberedte han sig 
også i forhold til det visuelle medie ved at modtage 
træning i, hvordan man skulle optræde på tv fra en 
professionel tv-konsulent. Og endelig sørgede Ken-
nedy for at slappe af fra kampagnen i Palm Beach, 
således at han kunne møde op i CBS-studiet den 26. 
september udhvilet og solbrun.2

Den første Nixon-Kennedy-debat blev også vist for 
danske fjernsynsseere. Med hjælp fra USIA i Washing-
ton blev en CBS-optagelse af debatten fløjet direkte 
til USIS i København, tekstet til dansk og vist på DR 
blot 36 timer efter debatten var blevet afsluttet i CBS’ 
studier i Chicago.3 USIS lod beslutningstagerne i USIA 
forstå, at stigningen i antallet af tv-licenser i Danmark 
nu havde rundet en halv million. Fjernsynsmediets 
”lusty growth” i Danmark var ifølge amerikanerne 
overraskende, men samtidig belejlig, idet USIA var 
ved at nedprioritere påvirkningen af radioen til fordel 
for det mere virkningsfulde fjernsynsmedie.

For det første gik udviklingen langt stærkere, end 
det DR og den danske fjernsynsbranche havde for-
ventet, fx regnede man først med at der ville være 
en halv million licenser i 1964/65. Og for det andet 

var USIS forbavsede over 
vækstraten, når man sam-
menholdte den med, at DR 
”only telecasts 17 hours per 
week on the average”, hvil-
ket var langt mindre, end 
det amerikanske tv-stati-

oner sendte i 1960. For det tredje noterede USIS sig 
de betragtelige udgifter, der var forbundet med at 
anskaffe sig et fjernsyn i Danmark: Gennemsnits-
prisen for et tv var 1.700 kr., hvilket svarede til lidt 
mere end 10% af en arbejders gennemsnitlige års-
indkomst, og så skulle selve tv-licensen på cirka 100 
kr. pr. år medregnes. 

I København konkluderede den amerikanske USIS-
stab imidlertid, at fjernsynet var ved at blive dansker-
nes foretrukne medie, og vurderede ”that several 
thousand new receivers will be licensed during the 
balance of 1960.4

USIS lod heller ikke beslutningstagerne i Wash-
ington være i tvivl om, at den danske befolknings 
interesse for præsidentvalgkampen havde været 
usædvanlig stor, og på bølgen af dansk begejstring 
for amerikansk politik, fokuserede USIS på at fastholde 
mediernes blik mod Washington, hvor indsættelses-
højtideligheden og udnævnelsen af den nye admi-
nistration fandt sted. De amerikanske bestræbelser 
over for DR blev således understøttet af:

USIS-materialet er en væsentlig  
kilde til dansk mediehistorie



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   113  

General Danish satisfaction with the outcome of 
the elections, sympathy towards the President-
elect, and unconcealed enthusiasm over the caliber 
of the initial appointments made for top-spots in 
his administration.5

DR’s TV-Aktuelt havde ifølge USIS bragt fyldige ind-
slag fra selve valget, og i forbindelse med Kenne-
dys indsættelsestale den 20. januar 1961 havde DR 
arrangeret med NBC, at en kopi af deres udsendelse 
blev sendt til Radiohuset, således at danske fjern-
seere blot 26 timer efter indsættelsesceremoniens 
afslutning i USA kunne se Kennedy tone frem på 
deres skærme.6 

I talen talte Kennedy ikke udelukkende til ameri-
kanerne, men til verdensopinionen, og i lyset af den 
kolde krig leverede præsidenten et umiskendeligt 
ideologisk budskab – et betingelsesløst løfte:

Let every nation know, whether it wishes 
us well or ill, that we shall pay any price, 

bear any burden, meet any hardship, sup-
port any friend, oppose any foe to assure 
the survival and the success of liberty.7

Det amerikanske kildemateriale efterlader det klare 
indtryk, at DR i vid udstrækning ryddede sendefladen 
for at give plads til Kennedys indsættelsesceremoni, 
såvel i radioen som i fjernsynet. Og i en situation, 
hvor journalistikken selv legitimerede, at nyheden 
om præsident Kennedy var af stor betydning, så var 
den i højere grad interesseret i at opnå yderligere 
adgang til den nye præsident – og dét journalistiske 
behov imødekom USIS helt uden at tøve:

USIS used all available means to further the pro-
gram which can now be considered an unquali-
fied success.8

Ifølge de amerikanske indberetninger havde redak-
tionen på udenrigsmagasinet Horisont – der i øvrigt 
blev beskrevet som ”highly popular” – henlagt en 

John. F. Kennedy indsætes som USAs 35. president, 20. januar 1961. Foto: John F. Kennedy Presidential Library and Museum, Boston.



114   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

hel udsendelse til den nye Kennedy-administration. 
Horisont-udsendelsen, der desværre ikke er beva-
ret i DR’s båndarkiver, var således baseret på USIS-
optagelser, der gav et portræt af de embedsmænd 
og rådgivere, præsident Kennedy havde udpeget til 
sin administration.9

Global kommunikation i en globaliseret 
kold krig
Da Kennedy satte sig til rette i Det Ovale Værelse 
var forholdet mellem Øst og Vest præget af kulde. 
I maj 1960 nåede det offentlighedens kendskab, at 
et amerikansk U-2-fly var blevet skudt ned over sov-
jetisk territorie, og at en overlevende amerikansk 
pilot, Francis Gary Powers, var taget til fange. Det 
amerikanske Udenrigsministerium forsøgte i første 
omgang at udsende – på forhånd planlagte – dæk-
historier, men Khrusjtjov valgte nogle dage senere at 
hænge Washington op på sine lodrette usandheder. 

Aktualitets- og Oplysningsafdelingen i DR beslut-
tede på sin side at sende journalisten Henning Knud-
sen til Moskva for at dække retssagen mod Powers for 
radioens Aktuelt Kvarter den 17. august. Afdelingen 
betragtede den sovjetiske retssag som et ”storstilet 
propagandanummer”, og derfor var det vigtigt, at 
en medarbejder fra DR ”kritisk og analytisk” satte 
begivenheden ind i en sammenhæng.10

For mange udenrigspolitiske iagttagere i USA stod 
det nu klart, at der ved udgangen af 1950’erne var 
opstået en såkaldt ”missilkløft” i sovjetisk favør. Opfat-
telsen af, at Kreml nu kunne bruge atomar afpresning 
mod det, der lignede et mere svækket og magtesløst 
USA, blev forstærket af Kennedys kampagne, som 
kritiserede den siddende Eisenhower-administra-
tions manglende insisteren på at imødegå en over-
hængende trussel fra Sovjetunionen. Den tiltagende 
sovjetiske støtte til de antikolonialistiske og nationa-
listiske bevægelser i den tredje verden gjorde ifølge 
koldkrigshistorikeren Odd Arne Westad stemningen 
endnu mere akut i Washington. Sammenkædningen 
af den kolde krig og afkoloniseringsprocessen forø-
gede på ganske reel vis de amerikanske beslutnings-
tageres frygt for, at den kommunistiske ideologi for 
alvor skulle vinde indpas i den tredje verden.11  

Som reaktion på, at Sovjetunionens leder, Khrusjt-

jov, i starten af 1961 havde erklæret en mere ambi-
tiøs og vidtrækkende udenrigspolitik, som kort sagt 
havde som sit hovedmål at udstrække den kommu-
nistiske revolution til den 3.verden ved at støtte natio-
nale oprørsbevægelser som dem, der bekæmpede 
de siddende regimer i de nye selvstændige lande i 
Asien og Afrika, udnævnte Kennedy en ny direktør 
til USIA. Det blev en af tidens mest markante skik-
kelser i amerikansk journalistik, nemlig Edward R. 
Murrow, der siden 1935 havde været tilknyttet CBS, 
og som amerikanerne i efterkrigsårene kendte som 
tv-nyhedsoplæser på CBS News.12

Allerede nogle få måneder efter udnævnelsen 
som USIA-direktør tog Murrow ordet fra talerstolen 
i National Press Club i Washington, samtidens mest 
prestigefyldte organisation for amerikanske journalis-
ter. I sin tale ”Who speaks for America?” formulerede 
Murrow sig visionært om de opgaver, der nu fore-
stod med Øst-Vest-konfliktens anderledes og tilsyne
ladende mere globale karakter, nu skulle USIA i den 
ideologiske kamp mod Sovjetunionen håndtere et 
stigende antal opgaver rundt om i verden – og gen-
nem brug af forskellige typer af medier:

We are concentrating our attention on the fields 
where the ideological competition is being waged. 
This means expansion in Africa—where new nations 
have arisen—and in Latin America—where new dif-

Afgørende for TV-Aktuelts dækning af internationale begiven-
heder var de såkaldte fjernskrivere og billedmaskiner.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   115  

ficulties have been born—and in Southeast Asia—
where new pressures are upon us. We will not do 
this, however, at the expense of thinning the lines 
of communication with our traditional friends and 
allies (…) From a press run in Beirut, an exhibition 
in Turin, a stage performance in Munich and radio 
relays in Colombo. From a news telecast in Bogota 
to a sound-tracked film strip in Paris to a book 
typeset in Manila—upon all the myriad of details 
we initiate, we create, we facilitate.13

Murrow formulerede sig ikke desto mindre noget 
mere forsigtigt i forhold til, hvordan og med hvilke 
midler, USIA skulle nå sine mål:

We deal not only in communications but also in 
policy. We articulate and distribute not advertising 
for cigarettes and soap suds but clarifications of 
government policy and deeds.14

Svaret på, hvilke virkemidler USIA egentlig ville 
benytte sig af, lader sig til gengæld skimte i Murrows 
konkrete oplistning af, hvem der nu skulle betræde 
korridorerne i USIA’s hovedkvarter i Washington:

We have men who number among their accomp-
lishments, before coming with the Agency, such 
positions as a broadcast Peabody Award winner; 
a past President of NBC International; a former 
producer with Eagle Lion and Warner Brothers 
studio; the former President of a college; several 
deans of universities, including a Dean Emeritus 
from Columbia University; an original editor of 
Newsweek; an author of 15 published novels, 6 
of which have been adapted for motion pictures; 
editors of metropolitan newspapers and national 
press services; overseas bureau chiefs, foreign cor-
respondents, and Nieman fellows in Journalism.15

Murrows tale giver et indblik i det, der bedst kan 
betegnes som en reel professionalisering af USIA 
i begyndelsen af 1960’erne, fx udpegede Murrow 
udenrigskorrespondenten Donald M. Wilson fra Life 
Magazine til USIA’s vicedirektør.16 Fra de amerikanske 
filmselskabers produktioner i Hollywoodstudierne til 
de helt store medieinstitutioners vækst rundt omkring 
i USA kunne USIA trække på nogle professioner, som 
selv gennemgik en væsentlig professionaliserings-
proces i disse år. Det vil dog ligge uden for denne 
artikels emnefelt at beskæftige sig nærmere med 
betydningen af dette for USIA, men umiddelbart 
synes dette aspekt at være temmelig overset i den 
internationale historieskrivning om USIA. 

I sin Murrow-biografi dokumenterer historikeren 
Gregory Tomlin imidlertid, at Murrow lykkedes med 
at rekruttere den velkendte Hollywood-producer 
George Stevens Jr. til at stå i spidsen for USIA’s Motion 
Picture Service-afdeling, og gennem Stevens kunne 
USIA således trække på et Hollywood-netværk og 
på den talentmasse, der fandtes i Los Angeles, i sine 
egne filmproduktioner.17

Kommunikationsforskning og USIA
Med sin flerårige erfaring foran tv-kameraerne var 
Murrow ikke det mindst i tvivl om, at fjernsynsmediet 
var det uomgængeligt mest centrale massekommu-
nikationsmiddel for USIA, og med blik for den tek-
nologiske udvikling inden for satellitkommunikation 
blev Murrow bestyrket i, at fremtiden så endnu lysere 
ud for USIA:

Kommunikationsvidenskaben blev i løbet i 1960’erne retnings-
givende for USIA’s bestræbelser på at vinde ”kampen om hjer-
ter og sind”. I denne 25siders lange USIA-rapport, ”Denmark: A 
Communication Fact Book”, var afsættet at indsamle data om 
danske forhold med henblik på vide mere om modtagergrup-
pens sammensætning.



116   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

Our future may lie in the unseen systems of com-
munications satellites, when we will operate with 
international television.18

En indikator på, at USIA overordnet set var under 
indflydelse af den amerikansk dominerede kommu-
nikationsforskning, slår gradvist tydeligere igennem i 
USIA’s/USIS’ indberetnings- og afrapporteringssprog 
i løbet af 1960’erne. USIA’s særlige Office og Research 
and Analysis udgav i slutningen af 1961 en ”Com-
munications fact book” vedrørende Danmark og 
danske medieforhold, som indbefattede ”Listening 
and Viewing Media Data” for både radio og tv, samt 
”Comparative Mass Communications Media Data”.19 
Rapporten er ikke karakteriseret ved at anvise en 
bestemt policy eller strategi, men afspejler snarere 
både en medievidenskabelig diskurs og at samtidens 
kommunikationsteorier var optagede af at dataind-
samle med henblik på at vide mere om modtager-
gruppens sammensætning. 

En markant samtidig kommunikationsteoreti-
ker var Wilbur Schramm, 
og i det, der dengang blev 
tidens mest udbredte stan-
dardværk ”The Process 
and Effects of Mass Com-
munication” udfordrede 
Schramm antagelsen om, at ”media audiences” var en 
homogen masse. Den såkaldte ”magic bullet”-tilgang, 
også kendt som kanyleteorien, var ifølge Schramm 
baseret på et utidssvarende tankesæt, og i løbet af 
1950’erne og 1960’erne præsenterede Schramm revi-
derede teoridannelser, der netop havde et klarere 
afsæt i ”audience behavior”.20

USIS’ afrapporteringer bærer i begyndelsen af 
1960’erne således tydeligere præg af denne regis-
trerings- og dataindsamlingspraksis, fx indberet-
tede USIS i København i en ”Statistical Report on 
Television Program”, at DR’s Aktualitets- og Oplys-
ningsafdeling for sidste halvår af 1960 gjorde brug 
af 10 hele – eller delvise – tv-udsendelser, som USIS 
havde sendt til Danmarks Radio. Disse udsendelser 
omfattede – ud over den anden præsidentkandidat-
debat mellem Nixon og Kennedy den 12. oktober – 
følgende eksempler på titler: ”Nike Herkules Firing”, 

”Indian Life in New Mexico”, ”The Story of X-15” og 
”Skypower”. På basis af disse udsendelser estimerede 
USIS de samlede danske seertal til at være lidt over 
én million. I Washington kunne USIA samtidig notere 
sig, at DR benyttede sig af lidt mere end 20% af de 
tv-udsendelser, USIS på den ene eller anden måde 
havde sendt til eller stillet til rådighed for journalis-
terne på Danmarks Radio.21  

I det samlede billede efterlader det amerikan-
ske kildegrundlag et indtryk af, at den amerikanske 
regering spillede en hidtil overset rolle i DR’s journa-
listiske setup, især for de journalister, der var tilknyt-
tet Aktualitets- og Oplysningsafdelingen og beskæf-
tigede sig med fjernsynsproduktioner. Artiklen vil i 
det følgende vise, hvilken rolle USIA/USIS spillede, 
og at den rolle også fik afgørende betydning for de 
journalistiske produkter.

USIA kunne således notere sig, at USIS-staben 
i København på det operationelle niveau allerede 
havde lavet visse tilpasninger, som skulle imødegå 
den mediemæssige kulminationsfase, hvor fjern-

synet blevet danskernes 
foretrukne elektroniske 
massemedie. Relationerne 
til DR’s ledelse blev fast-
holdt, men det nye bestod 
i USIS’ forsøg på at etablere 

endnu tættere relationer til både journalister og 
programchefer.22 

Scott Carpenter og Telstar
I sidste halvdel af 1962 var to nyheder med til at sætte 
den internationale dagsorden, og på hver sin måde var 
de mere eller mindre knyttet direkte til den kolde krig. 

Fra de amerikanske rumraketfaciliteter i Cape 
Canaveral i Florida lykkedes det den 24. maj for astro-
nauten Scott Carpenter at bringe sin rumraket Aurora 7 
i bane om Jorden. Et markant udtryk for, at den kolde 
krig i udpræget grad også var en ideologisk system-
kamp var nemlig rumkapløbet. Og da Sovjetunionen 
med sin store rumtriumf fem år tidligere, i efteråret 
1957, sendte Sputnik, den første kunstige satellit i 
kredsløb om jordkloden, afstedkom det et chok i 
især den amerikanske offentlighed. De amerikanske 
beslutningstageres frygt for, at russerne på et givent 

Den amerikanske regering  
spillede en hidtil overset rolle  
i DR’s journalistiske setup



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   117  

tidspunkt ville være i stand til at anbringe atombom-
ber på disse raketter førte til en massiv intensivering 
af det amerikanske rumprogram.23 

Nyhedsværdien af de forskellige teknisk-
videnskabelige triumfer på rumteknologiens område 
blev betragtet som ganske høj, og beslutningsta-
gerne i såvel Washington som Moskva var også fuldt 
ud bevidste om, at nye bedrifter blev mødt af en 
opmærksom og interesseret offentlighed.

I den forbindelse modtog USIA underretning fra 
København om, at den samlede danske mediedæk-
ning af Carpenters rumflyvning havde været en succes. 
USIS noterede sig bl.a., at den socialdemokratiske avis 
Aktuelt betegnede nyheden som ”Strålende rumfart”, 
og den journalistiske vinkel i avisens forsidehistorie 
synes også tydeligt præget af stor begejstring:

Millioner af seere ved fjernsynsskærmene var i dag 

vidne til affyringen af en kæmperaket, som seks 
minutter senere bragte USA’s anden astronaut, 
orlogskaptajn Malcolm Scott Carpenter, ind i en 
bane omkring Jorden. (...) Lyttere og seere måtte 
vente endnu nogle minutter i pinefuld uvished, 
før Scott Carpenters stemme fra det ydre rum for-
kyndte, at ‘Aurora 7’ var drejet ind i sin kredsbane 
og var begyndt sin eventyrlige flugt omkring jord-
kloden. Det skete nøjagtigt seks minutter efter 
opsendelsen.24

Det stod klart for USIA, at nyheden blev forbundet 
med ekstra stor medieopmærksomhed, fordi Car-
penter under selve nedstigningen gennem atmo-
sfæren måtte frigøre sig fra sin rumkapsel, og indtil 
40 minutter senere anede lytterne og seerne ikke, 
hvordan det var gået astronauten på den sidste del 
af turen, før det blev meddelt at han var blevet fun-

Ingerniørerne arbejder på Telstar 1 inden dens skal skydes op fra Cape Canaveral og ændre global kommunikation for alltid. Foto: 
Nokia Bell Labs.



118   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

det i god behold. Ifølge USIS roste den danske presse 
”the freedom of information concerning the shot and 
the personal courage of the astronaut”. USIS kunne 
sågar indberette, at adskillige danskere havde rettet 
telefonisk henvendelse til ambassaden i det tidsrum, 
hvor kontakten til Carpenter var blevet afbrudt. 25

USIS kunne også meddele Washington, at DR’s 
TV-Aktuelt havde ryddet stort set hele programmet 
for at gøre plads til den amerikanske rumbedrift. 
 TV-Aktuelt brugte programmet til at vise forberedel-
serne til rumflyvningen, og billederne fra astronau-
tens placering i kabinen var blevet overført fra USA, 
via England, på et transatlantisk kabel.26  

Blandt den store mængde af nyhedshistorier og 
pressemeddelelser som dagligt strømmede til den 
danske presses og DR’s redaktioner i sommeren 1962, 
var der ifølge amerikanerne én, der blev udvalgt 
som den mest fremtrædende i mediernes nyheds-
produktion, nemlig da NASA den 10. juli opsendte 
Telstar 1, den første kommunikationssatellit. Ifølge 
USIS betegnede de danske medier opsendelsen af 
Telstar, som intet mindre end en ”epochal scientific 
achievement”, og fremhævede de fantastisk mange 
muligheder, den transatlantiske kommunikation uden 
tidsforsinkelse afstedkom, herunder betydningen 
af satellitsignaler i forbindelse med transmission af 
fjernsynsudsendelser.27

Det helt store højdepunkt ventede de danske 
fjernseere den 23. juli, hvor der for første gang blev 
sendt fjernsynsprogrammer over Atlanterhavet via 
Telstar-satellitten, og kl. 20 tonede bl.a. præsident 
Kennedy frem på fjernsynsskærmene.28

I avisen Aktuelt blev Telstar-dækningen dagen efter 
holdt varm med en forsideartikel ”200 millioner så 
Telstar-succesen” fulgt af en helsides baggrundsarti-
kel ”Telstar fik jordkloden til at skrumpe”. USIS’ afrap-
portering af, hvad de opfattede som en usædvanlig 
positiv mediedækning af Telstar var på ingen måde 
uden hold i virkeligheden:

Denne første udsendelse via Telstar-satellitten 
mellem Europa og det nordamerikanske kontinent 
markerede et vendepunkt i kommunikations-tek-
nikkens historie (...) Fjernsynskameraet i fremtiden 
er hele verdens øje.29

Og i sin indledende kommentarer til DR’s live-trans-
mission i TV-Aktuelt udtalte fjernsynschefen Jens 
Fr. Lawaetz sig til seerne i den samme høje tone af 
begejstring:

Det er et historisk øjeblik. For første gang kan man 
sidde i sin dagligstue i Europa og se, hvad der sker 
i samme sekund i USA (...) Det bliver en succes, der 
åbner vide perspektiver.

Ifølge Lawaetz kunne værdien af Telstar-satellitten, 
når det drejede sig om aktuelle nyhedsudsendelser, 
på ingen måde overvurderes.30

Fra amerikansk side havde de store tv-stationer, 
herunder CBS og NBC, tilrettelagt en slags reportage 
fra USA, med glimt fra en baseball-kamp i Chicago, 
hvor de amerikanske tilskuere jublede, da det over 
højtalerne blev meddelt, at kampen nu også kunne 
ses i Europa. Herefter fulgte glimt fra en pressekon-
ference med præsident Kennedy og endelig fulgte 
billeder fra Golden Gate-broen i San Francisco og fra 
FN-bygningen i New York.31

USIS kunne således notere sig, at Telstar-historien i 
de følgende uger lå højt på de danske mediers nyheds-
dagsorden. Og denne ene indberetning om Telstar 
adskiller sig umiddelbart også fra langt hovedpar-
ten af de mange USIS-indberetninger, dette arbejde 
baserer sig på. 

For det første nåede USIS til den konklusion, at 
Telstar-successen markerede et vendepunkt i den 
offentlige opinions opfattelse af USA i spændings-
feltet mellem Øst og Vest:

Coming on the heels of the Glenn and Carpenter 
orbital space journeys, Telstar has dramatically 
recaptured the space trophy for the United States 
of America.32

Når det kom til stykket, viser denne amerikanske 
indberetning for det andet, hvor dominerende en 
rolle nøglebegreber som prestige, omdømme og 
troværdighed spillede under den kolde krig, særligt 
når den ideologiske konflikt blev udkæmpet i masse-
medierne, og forstærket af de vilkår som specielt det 
fremstormende fjernsynsmedie satte. USIS’ begej-



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   119  

string var på ingen måde afmålt, og amerikanerne var 
fuldstændigt overbeviste om, at Telstar-opsendelsen 
var en skelsættende begivenhed:

(…) a communications breakthrough rivaling and 
surpassing Reuter’s pigeon post, the telegraph, 
and the first squawking’s of crystal radio.33 

Cubakrisen 1962: ”Vi ser her amerikanske 
orlogsskibe paa vej til cubanske farvande”. 
Den 14. oktober fløj et amerikansk U-2-spionfly 
henover den vestlige del af Cuba og fotograferede 
et område, hvor man formodede, at Sovjetunionen 
var ved at opstille jord- til luft-batterier. Dagen efter 
bekræftede CIA over for Kennedy-administrationen, 
at der var opsat mellemdistancemissiler, og selvom 
fotoanalytikerne endnu ikke med sikkerhed kunne 
fastslå, om der fandtes atomsprænghoveder i Cuba, 
var amerikanske beslutningstagere helt oppe på de 
høje nagler, idet det nu stod klart, at de sovjetiske 
missiler kunne nå dele af den amerikanske østkyst.34 

Cubakrisen blev et af den kolde krigs mest dra-
matiske forløb, og i de fire oktoberdage, fra den 23. 
til den 26. oktober, kom verden stadig tættere på 
den atomkrig, som stormagterne på paradoksal vis 
egentlig havde søgt at undgå, men som de samtidig 
forberedte sig på. Fra at have spillet en marginal rolle 
i mediernes nyhedsbillede, blev Cuba rammen om 
en storpolitisk begivenhed, som udviklede sig til at 
blive den altoverskyggende del af nyhedsstrømmen 
i samtlige vestlige medier. 

I 1958 havde Radiorådet underskrevet kontrakt 
med det amerikanske nyhedsbureau United Press 
International (UPI) om levering af nyhedsfilm til TV-
Aktuelt,35 og nyhedsdækningen under stormagts-
konfrontationen ved Cuba var således baseret dels 
på UPI-kilder og dels på de direkte tv-optagelser 
via Telstar, som den amerikanske regering og USIA 
transmitterede til Europa. Det empiriske grundlag er 
således de bevarede manuskripter fra nyhedsoplæs-
ningen på TV-Aktuelt under Cubakrisen.

Kennedy besluttede tidligt, at USIA’s vicedirektør 
Donald Wilson skulle være med i den gruppe af råd-
givere, som senere fik betegnelsen ExComm (The Exe-
cutive Committee of the National Security Council).  

Og ifølge historikeren Gregory Tomlin kan USIA’s rolle 
i forbindelse med den amerikanske håndtering af 
Cubakrisen næppe overvurderes. Det lykkedes nem-
lig for Kennedy-administrationen at kommunikere 
et utvetydigt budskab til verdensopinionen om, at 
den sovjetiske missilopstilling på Cuba udgjorde en 
akut og altoverhængende trussel mod freden, og 
at USA derfor havde været tvunget til at reagere. I 
modsætning til invasionen i Svinebugten året før, i 
april 1961, hvor USA uden held forsøgte at afsætte 
Castro-regimet, var USIA ikke blevet taget med på råd, 
fortsætter Tomlin, og derfor lykkedes det slet ikke for 
Kennedy-administrationen at legitimere invasionen 
over for offentligheden.36 

Den fungerende USIA-direktør Wilson var over-
bevist om, at nøglen til succes under Cubakrisen var, 
at den amerikanske regering sikrede sig opinionens 
opbakning til og forståelse for de skridt, Kennedy-
administrationen ville tage. I atombombens tidsalder 
var der intet rum for blandede amerikanske signaler, 
forklarede USIA.37 

USIA’s egne arkiver til belysning af den ameri-
kanske regerings konkrete initiativer i Danmark og 
opfattelser af de danske mediers Cubakrise-dækning 
er desværre endnu ikke afklassificerede i de amerikan-
ske regeringsarkivalier. På basis af vægtig amerikansk 
historisk forskning i de centrale USIA-arkiver under 
Cubakrisen, synes det imidlertid rimeligt at antage, at 
USIS i København – på lige fod med andre USIS-depar-
tementer - modtog endog ganske klare anvisninger 
fra USIA i Washington, og derfor arbejdede ihærdigt 
for at anspore til udstrakt offentlig opmærksomhed 
omkring, hvordan Kennedy-administrationen betrag-

Amerikanere fulgte nøje med i de danske mediers dækning af Tel-
star-satelitten, og indberetningerne til Washington viser, at ameri-
kanerne var yderst tilfredse med den positive omtale, Telstar fik.



120   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

tede og ville håndtere den hidtil mest alvorlige og 
tilspidsede situation under den kolde krig. 

I ét enkelt udgående telegram fra den amerikanske 
ambassade i København til det amerikanske uden-
rigsministerium fra den 24. oktober antydes det dog 
i kortfattet telegramsprog, at:

Danish media continues give general support US 
action on developments Cuba (…)38

”En spændt atmosfære i Washington”
Sent på aftenen mandag den 22. oktober fik Jens Otto 
Krags regering og DR fra den amerikanske ambassade 
meddelelse om, at præsident Kennedy omkring mid-
nat dansk tid ville holde en vigtig tale.39 

TV-Aktuelt havde tidligere på aftenen, i sin faste 
kl. 20-udsendelse, bragt et kortere indslag, der med 
nyhedsoplæserens ord viste ”en spændt atmosfære i 
Washington”. Nyhedsoplæseren sandsynliggjorde at 
”rygterne om forestående vigtige beslutninger” ikke 
var taget ud af den blå luft. Kennedy havde nemlig 
afbrudt sin valgturne i forbindelse med det amerikan-
ske midtvejsvalg for at vende tilbage til Washington, 

forklarede oplæseren, og fortsatte:
Præsidenten ses her, da han forlod sit hotel i Chi-
cago og kørte til lufthavnen. Officielt blev det 
oplyst, at Kennedy var blevet forkølet, men sam-
tidig afbrød vicepræsident Lyndon Johnson sin 
ferie på Hawaii, og yderligere tilbragte Udenrigs-
minister Dean Rusk og forsvarsminister McNamara 
hele søndagen i Washington.40

TV-Aktuelt sammenkædede billederne af Kennedys 
ankomst til ”Andrew luftbasen, hvorfra han fortsatte 
med helikopter til Det Hvide Hus” med den ameri-
kanske flådes mobilisering: 

Der gennemføres i øjeblikket store amerikan-
ske flådemanøvrer i Det karibiske Hav, men det 
afvises, at de har noget som helst at gøre med 
Cuba-situationen.41

Nyhedsdækningen den 22. oktober udviste en stærk 
bevågenhed omkring præsident Kennedy, og TV-
Aktuelts seere fik givetvis det indtryk, at en nært 
forestående politisk og militær mobilisering var 

Den 23. oktober 1962 underskrev præsident Kennedy den proklamation, der etablerede en karantæne rundt om Cuba. Danske TV-
seere og avislæsere blev dagen efter klar over, at den kolde krig eskalerede voldsomt.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   121  

under opsejling i Washington. Og ved midnatstid 
da Kennedys tale til amerikanerne, europæerne og 
sågar cubanerne blev transmitteret i Pressens Radioa-
vis, kom det til at stå klart for danskerne, at USA var 
ved at forberede sig på en alvorlig kraftprøve mod 
Sovjetunionen.

Kennedys tale, der egentlig var en fjernsynstale, 
blev dagen efter transmitteret af USIA til Europa ved 
hjælp af Telstar-satellitten,42 og TV-Aktuelts seere 
kunne kl. 16.30 se og høre Kennedy berette om den 
amerikanske udlægning af situations alvor, og om 
Kennedy-administrationens modtræk over for den 
sovjetiske opstilling af atomraketter på Cuba:

Den amerikanske beslutning om en delvis blo-
kade af Cuba har i dag givet anledning til en livlig 
politisk aktivitet over hele verden (...) Her bringer 
vi via Telstar-satellitten en optagelse af den fjern-
synstale, præsident Kennedy i aftes holdt til det 
amerikanske folk.43

Kennedy gjorde det klart, at missilerne på Cuba udgjorde 
en akut trussel mod USA, og derfor havde præsidenten 
besluttet at standse søtransporterne til Cuba:

Within the past week, unmistakable evidence has 
established the fact that a series of offensive mis-
sile sites is now in preparation on that imprisoned 
island. The purpose of these bases can be none 
other than to provide a nuclear strike capability 
against the Western Hemisphere (…) The path we 
have chosen for the present is full of hazards, as all 
paths are—but it is the one most consistent with 
our character and courage as a nation and our com-
mitments around the world. The cost of freedom 
is always high -but Americans have always paid it. 
And one path we shall never choose, and that is 
the path of surrender or submission.44     

I medieforskerens Hallins beskrivelser af amerikansk 
journalistik i 1960’erne påpeges det, at journalistikken 
altid betragtede udtalelser fra det øverste politiske 
lag i Washington som indlysende nyhedsstof, og den 
absolut højeste nyhedsværdi udsprang selvsagt altid 
af det, præsidenten gjorde og sagde. Indlejret i den 

objektive journalistiks rutiner er, fortsætter Hallin, 
også fraværet af eksplicit fortolkning og analyse af 
de forestående begivenheder, men objektivitetsi-
dealet afføder i denne sammenhæng et journalistisk 
dilemma, fordi journalisten nødvendigvis må præ-
sentere nyhederne i en meningsfuld sammenhæng 
for sine læsere, lyttere eller seere. Dilemmaet løses 
som oftest ved, at journalistikken retter sit fokus mod 
de kilder, som ikke kun leverer fakta, men formidler 
fakta: de officielle kilder.45 

Som nævnt modtog TV-Aktuelt sit nyhedsstof 
for UPI, og sammen med de udsendelser der trans-
mitteredes via Telstar, lykkedes det umiddelbart for 
USIA og Kennedy-administrationen at fastholde en 
vis kontrol med den internationale nyhedsstrøm 
under Cubakrisens mobiliseringsfase.

Nyhedssproget i TV-Aktuelt afspejlede i hvert fald 
en kildemæssig og sproglig nærhed med Kennedy-
administrationen. Det er tankevækkende, at mens 
Kennedys 18-minutter lange tv-tale fra Det Ovale 
Værelse blev bragt i sin helhed, så omtaltes konfliktens 
modpart, nemlig Sovjetunionens og Kreml-ledelsens 
synspunkter blot én enkelt gang:

(...) den sovjetiske regering udsendte i eftermid-
dags en erklæring, hvori man truer med kraftige 
og afgørende gengældelser, hvis USA slipper kri-
gen løs.46

Dette journalistiske eksempel er imidlertid ejendom-
meligt, idet den sovjetiske adfærd betegnes som tru-
ende, og dermed markerer journalistikken på subtil 
vis, at Sovjetunionen var den aggressive og udfarende 
part under mobiliseringsfasen. Ved at journalistikken 
stemplede Khrusjtjov som aggressiv, behøvede den 
ikke komme ind på andre årsager til krisen, herunder 
den amerikanske placering af atommissiler i NATO-
landet Tyrkiet, der kunne ramme mål i Sovjetunionen, 
samt USA’s hemmelige krig mod Castro-regimet. 

”Billedet her viser et færdigt raketanlæg”
Den 23. oktober underskrev Kennedy den prokla-
mation, som etablerede en ”karantæne” rundt om 
Cuba. Dagen efter – kl. 15 dansk tid – trådte den i 
kraft, og USA etablerede en blokade af de cubanske 



122   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

farvande mod de sovjetiske militærtransporter, der 
var på vej mod øen. I TV-Aktuelt kl. 20 blev danske 
seere orienteret om, at der endnu ikke forelå ”melding 
om at nogen af de 25 sovjetiske skibe” var nået ind i 
de ”amerikanske blokadezoner”. TV-Aktuelt bragte 
således optagelser, der viste hvordan amerikanske 
krigsskibe lagde sig i en ring om Cuba:

Vi ser her amerikanske orlogsskibe paa vej til 
cubanske farvande. Allerede om nogen tid er 
disse flaadestyrker blevet samlet og udrustet i 
amerikanske østkysthavne og det samlede antal 
marinere og soldater ombord i de op imod 500 
skibe angives til at være paa 200.000.47

Danske seere blev klar over, at Cubakrisen eskale-
rede, og de amerikanske TV-optagelser der tilløb 
TV-Aktuelt understregede også tydeligt, at Ken-
nedy-administrationen forberedte sig på en militær 
konfliktsituation. Udsendelsen bestod nemlig af 
optagelser, der viste klip fra amerikanske militærba-
ser i det cubanske nærområde, og i nyhedsspeaket 
uddybede oplæseren:

Vi er her paa flyvepladsen Roosevelt Roads i Puerto 
Rico. Herfra foregaar en del luftrekognoscering 
over cubansk farvand (...) Her er en del af Puerto 
Ricobasens mandskab medens det lytter til præsi-
dent Kennedys fjernsynstale om Cuba. Det oplyses 
fra USA at denne base 
er sat i alarmberedskab. 
Og her er en flyvebase i 
Florida – altsaa paa det 
amerikanske fastland 
ikke engang 200 kilo-
meter fra Cuba. Krisen omkring Cuba har udløst 
stor aktivitet paa denne base.48

Det stærke fokus på de militære aspekter af krisen er 
givetvis en ren afspejling af kildesituationen, accen-
tueret af det journalistiske objektivitetskrav, hvormed 
det nyhedsværdige bliver præsentation af hårde 
facts om de amerikanske militære beredskabsplaner.

I Washington arbejdede USIA hårdt for at overbe-
vise Kennedy og de øvrige rådgivere i ExComm, om 

at offentliggøre de 14 U-2-fotografier, der viste de 
sovjetiske missilfaciliteter på Cuba. Kennedy-adminis-
trationen lod sig overtale og frigav billederne til den 
amerikanske presse og de store tv-stationer, og de 
lokale USIS-departementer i Europa videredistribu-
erede mere end 50.000 kopier af fotografierne til de 
store medier.49 Fotografierne nåede på den samme 
dag, som de blev frigivet i USA, til Danmarks Radio 
og blev vist for seerne i TV-Aktuelt om aftenen den 
24. oktober:

Disse to billeder – taget med flyvemaskiner i stor 
højde og overført hertil pr. telefoto – opgives fra 
amerikansk side som beviser for at der er anlagt 
affyringsramper for mellem- og kortdistanceraket-
ter på Cuba (...) Fotografierne er taget fra et U-2 
fly i 20 kilometers højde. Med den moderne luft-
fotograferingsteknik er man i stand til at afsløre 
selv camouflerede militære anlæg.50 

I Det Hvide Hus var USIA ikke i tvivl om fotografiernes 
funktion i forhold til den offentlige opinion: de skulle 
bruges til at legitimere Kennedy-administrationens 
blokade og det øgede militære beredskab i stigende 
erkendelse af, at en militær konfrontation mellem Øst 
og Vest hermed blev sværere at undgå. 

Det andet billede – ogsaa overført pr. telefoto – 
viser et raketanlæg under konstruktion. Ogsaa 

her er der tale om mellem-
distanceraketter (...) Ved 
hjælp af disse sporings-
stationer skal man [i Sov-
jetunionen] være i stand til 
temmelig nøjagtigt at fast-

slaa hvad der foregaar i den amerikanske raketfor-
søgsstation Cape Canaveral – der som vi saa det 
på kortet før ligger ret tæt ved Cuba.51

Formålene med fotografierne og kortene over Cuba 
var ikke kun at forklare øens geografiske beliggenhed 
i forhold til USA og hvilke typer af missiler Sovjetunio-
nen havde opstillet på Cuba. Formålet var snarere at 
forklare, hvad konflikten rent faktisk handlede om, og 
fotografierne manifesterede i den sammenhæng den 

TV-Aktuelts så Cubakrisen  
igennem et konsekvent  
amerikansk perspektiv



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   123  

geopolitiske omverdensforståelse, der dominerede 
de amerikanske beslutningstageres koldkrigstænk-
ning. Fotografierne var med andre ord kondenserede 
ideologiske udtryk, der forklarede hvad komplekse 
internationale konflikter handlede om under den 
kolde krig, set fra magtens korridorer i Washing-
ton: magtbalancetænkning, militære kapabiliteter, 
afskrækkelse og trusselsopfattelser. 

Det interessante er imidlertid, at det ideologiske 
indhold også manifesterer sig ved det, der ikke for-
tælles. I TV-Aktuelts dækning af Øst-Vest-konfron-
tationen over Cuba fortælles det på intet tidspunkt, 
at det for skiftende amerikanske regeringer var et 
ufravigeligt sikkerhedspolitisk udgangspunkt, at alt, 
hvad der skete i den nordamerikanske hemisfære, 
angik USA direkte og umiddelbart. Denne synsvinkel 
synes imidlertid vanskelig at opdage fordi den er så 
gennemført. Synsvinklen havde selvsagt rod i den 

velforankrede udenrigspolitiske koldkrigskonsensus 
i Washington, og for Kennedy-administrationen og 
rådgiverne i ExComm, var militær eskalering, forhøjet 
beredskab og forceret oprustning logiske modsvar 
til de sovjetiske missilopstillinger på Cuba.

I Danmark markerede Krag-regeringen sin støtte 
til USA’s linje over for Sovjetunionen, ligesom den 
danske presse også bakkede generelt op om Ken-
nedy-administrationens linje med at stå fast over for 
Kreml, herunder de foranstaltninger, der blev truffet 
vedrørende blokaden af Cuba.52  

Det var Øst-Vest-konfliktens hidtil mest alvorlige 
konfrontation, på randen af den helt store katastrofe, 
og journalistikken befandt sig efter alt at dømme 
inden for den journalistiske sfære, Hallin betegner 
som konsensussfæren. Hér er journalistikken ikke 
tilskyndet til at præsentere modsatte synspunkter, 
men vil derimod, understreger Hallin, søge at opret

Den 24. oktober 1962 fremlagde den amerikanske regering en række luftfotografier for den internationale offentlighed. Fotografi-
erne, der også blev brugt i TV-Aktuelt, viste sovjetiske missilfaciliteter på Cuba.



124   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

holde de fremherskende politiske perspektiver ved 
udelukkende at give taletid til autoritative kilder.53 

Ved at journalistikken talte ind i den fastforank-
rede koldkrigsideologi, accepterede den samtidig den 
konsensusfortælling, som opdelte Øst-Vest-konflikten 
i simple dikotomier mellem godt og ondt. Et veleg-
net eksempel på koldkrigsideologiens binære logik 
i TV-Aktuelts nyhedsudsendelse den 24. oktober 
er beskrivelsens af det cubansk-sovjetiske forhold:

Konflikten omkring Cuba har igen henledt 
opmærksomheden paa det cubansk-sovjetiske 
venskab som det har udviklet sig gennem de sidste 
aar. Vi ser her optagelser fra februar 1960 da den 
sovjetiske viceministerpræsident Mikoyan var paa 
besøg paa Cuba og gjorde det tydeligt at man 
fra sovjetisk side var stærkt interesseret i et nært 
venskab med Castro-styret. Disse optagelser fra 
juli viser et sovjetisk tankskib i Havanas havn. Med-
ens Cuba blev mere og 
mere fjendskt indstillet 
over for de forenede 
stater og hovedparten 
af de sydamerikanske 
lande knyttede nære 
forbindelser til Sovjet og Østbloklandene.54

I det samlede nyhedsbillede præsenteres Cuba og 
dets kommunistiske leder Fidel Castro ikke som en 
selvstændig aktør, men som en sovjetisk brik i den 
kolde krigs og rustningskapløbets grundlæggende 
dynamik. Og alene med henvisning til landets rela-
tioner til Sovjetunionen betegnes det som ”fjendskt 
indstillet” over for USA, uden at den samtidige udvik-
ling i det cubansk-amerikanske forhold nævnes, her-
under Kennedy-administrationens fejlslagne forsøg 
på at afsætte Castro-regimet i april 1961 under den 
såkaldte Svinebugtaffære.

”I Washington er den opfattelse ved at 
brede sig...”
Danske tv-seere kunne fra torsdag den 25. oktober 
og henover weekenden, den 27. til den 29. oktober, 
følge den gradvise optrapning af Cubakrisen i TV-
Aktuelt. Den daglige nyhedsdækning baserede sig 

på amerikanske kilder fra UPI, og derfor indløb der på 
dagsbasis danskerne – som vist tidligere – særdeles 
grundige optagelser med orienteringer om det mili-
tære beredskabsniveau rundt om i USA. Der er talrige 
eksempler på et nyhedssprog, der rammesætter det 
angiveligt alarmerende høje beredskabsniveau i USA:

I Florida foregaar en tydelig militær opmarch i 
forbindelse med Cubakrisen (...) Her paa McCoy-
basen (ogsaa i Florida) er der samlet et meget 
stort antal jagermaskiner. Hverken cheferne paa 
de forskellige baser her i Florida eller forsvars-
ministeriet i Washington har villet kommentere 
de koncentrationer af flyvemaskiner og tropper 
som gennem de seneste dage har fundet sted 
i Florida.55 

Optagelserne fra de amerikanske basefaciliteter 
blev efter blokadens ikrafttræden den 24. oktober 

i stigende grad supple-
ret med optagelser fra et 
andet af den kolde krigs 
væsentlige brændpunk-
ter, nemlig Vestberlin, 
hvor de amerikanske styr-

ker havde påbegyndt en ”stort anlagt militærma-
nøvre”. Nyhedsoplæsningen fastholdte det ameri-
kanske koldkrigsverdensbillede ved at fortolke Vest-
berlin som et geopolitisk og strategisk nøglepunkt 
for Kennedy-administrationen:  

Selvom det benægtes fra amerikansk side at der 
skulle være nogen forbindelse mellem de to begi-
venheder staar det dog klart at søgelyset ogsaa 
rettes mod Berlin samtidig med at der opstaar en 
spændt situation mellem øst og vest.56

Med udgangspunkt i kilderne fra UPI uddybede TV-
Aktuelt fredag den 26. oktober situationen i Vestberlin 
og fortalte, at de amerikanske tropper havde været i 
”alarmberedskab siden i tirsdags”, samt at ”manøvren” 
omfattede flere amerikanske kampgrupper, svarende 
til ”2/3 af den amerikanske garnison på 6.500 mand”. 
Nyhedsoplæsningen forklarede nu seerne, at:

Cubakrisen skulle fremstilles som  
en udenrigspolitisk triumf for den 

amerikanske regering



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   125  

I Washington er den opfattelse ved at brede sig, 
at oprettelsen af russiske raketbaser på Cuba var 
et led i Moskvas bestræbelser på at udmanøvrere 
Vestmagterne i Berlin. Og der udtrykkes formod-
ning om, at Berlinkrisen vil opleve en ny tilspids-
ning inden dette års udgang.57

Nyhedsoplæsningen kunne næppe komme ret meget 
tættere på det, der til forveksling kunne have været 
Kennedy-administrationens ordrette gengivelse af, 
hvad Cubakrisen handlede 
om, og hvad der overord-
net set var spil i den kolde 
krig. Relationerne mellem 
Øst og Vest betragtedes i 
en geopolitisk optik som 
et nulsumsspil, hvor den enes sejr var den andens 
nederlag – og omvendt. TV-Aktuelts nyhedsdækning 
så Cubakrisen igennem et konsekvent amerikansk 
perspektiv og nyhedssproget befandt sig inden for 
rammerne af en officiøs, amerikansk koldkrigsretorik. 

Den kildemæssig nærhed til den amerikanske 
side i TV-Aktuelts Cubakrise-dækning synes umid-
delbart at være temmelig markant. I relation til det 
højt eskalerede Øst-Vest-modsætningsforhold bragte 
TV-Aktuelt den 26. oktober imidlertid et sjældent 
nyhedsindslag fra den hjemlige danske scene. Ind-
slaget fokuserede på de demonstrationer, der blev 
afholdt på Dag Hammarskjölds Allé i København 
foran den amerikanske ambassade:

Ogsaa i aftes kom det til demonstrationer ved den 
amerikanske ambassade i København. Politiet greb 
haandfast ind overfor de meget ungdommelige 
elementer og det kom ikke til alvorligere episoder. 
Et usædvanligt stort antal betjente var posteret 
paa Dag Hammarskjölds Allé fra tidligt paa afte-
nen. For første gang siden krigen var politistyrken 
iført staalhjelme (...) I alt blev 14 unge mennesker 
anholdt og ført til en politistation.58

En systematisk gennemgang af TV-manuskripterne 
viser kun dette ene eksempel på et nyhedsindslag fra 
de demonstrerende under Cubakrisen. Det karakte-
ristiske er, at nyhedsoplæsningen refererer, hvem der 

demonstrerede, nemlig ”ungdommelige elementer”, 
og hvor mange, der blev anholdt, men seerne fik ikke 
at vide, hvorfor der blev afholdt demonstrationer, 
herunder hvilke synspunkter der fandtes blandt de 
demonstrerende. Journalistikkens manglende vilje til 
at referere oppositionelle gruppers synspunkter er 
således, ifølge Hallin, kendetegnende for den jour-
nalistiske konsensussfære, som er beskrevet ovenfor. 

Og det er alene deres afvigende adfærd i forhold 
til den politiske mainstream, der synes at være årsa-

gen til at de overhovedet 
nævnes i TV-Aktuelt, hvil-
ket tydeligt markeres ved 
fremhævelsen af politiets 
stærke tilstedeværelse og 
deres iførelse af stålhjelme, 

der ikke var set ”siden krigen”. Politiet repræsente-
rede og beskyttede den rette samfundsorden, og 
de demonstrerende den udenomsparlamentariske 
trussel mod den samme samfundsorden.

Den efterfølgende dag, lørdag den 27. oktober, 
fik TV-Aktuelts seere via indslag fra USA det indtryk, 
at verden var på randen af katastrofen:

På den amerikanske hjemmefront hersker der i 
dag en beredskabets ånd, hedder det i telegram-
mer fra USA. Oplysningen illustreret med disse 
optagelser fra forskellige afsnit af hjemmefron-
ten (...) på Key West og i Florida finder en militær 
opladning sted, som har fremkaldt rygter om et 
forestaaende angreb på øen.59

Kennedy-administrationen lod nu offentligheden 
vide, at Moskva havde fremsat et forslag over for 
den amerikanske regering, som gik ud på, USA skulle 
fjerne sine missiler i Tyrkiet, imod at Sovjetunionen 
trak sine angrebsvåben tilbage fra Cuba. Dette frem-
gik af TV-Aktuelt, og nyhedsoplæseren uddybede, at 
det øjeblikkelige svar fra Det Hvide Hus havde været, 
at ”samtlige raketbaser på Cuba må afmonteres og 
gøres ubrugelige”, før USA ville overveje noget som 
helst forslag fra Kreml om forhandlinger til løsning 
på Cuba-krisen.

For offentligheden og danske tv-seere indtraf det 
afgørende vendepunkt under Cubakrisen mandag den 

Amerikanerne var efter alt at dømme  
godt tilfredse med dansk fjernsyns  

dækning under Cubakrisen



126   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

29. oktober. En konfrontation mellem Øst og Vest var 
undgået. Og i TV-Aktuelt blev nyhederne indledt med:

En afgørende afspænding i Cuba-krisen indtrådte i 
går, da ministerpræsident Krushchev meddelte, at 
de russiske raketbaser på Cuba ville blive demonte-
ret, pakket ned og sendt tilbage til Sovjetunionen.60

Cubakrisens nedtakstsfase og Kennedys død
Over for de amerikanske medier ønskede Kennedy-
administrationen og rådgiverne i ExComm stadig 
at fastholde en udstrakt kontrol med dækningen af  
Cubakrisen i dens nedtaktsfase. Cubakrisen skulle 
fremstilles som en udenrigspolitisk triumf for den 
amerikanske regering, og derfor besluttede Kennedy, 
at det kun var aktørerne fra Det Hvide Hus’ absolutte 
inderkreds, der måtte udtale sig til de amerikan-
ske og europæiske medier. De navngivne kilder fra 
magtens centrum i Washington omfattede således 
pressesekretær Pierre Salinger, sikkerhedsrådgiver 
McGeorge Bundy og præsidentens personlige råd-
giver og taleskriver Ted Sorensen.61 

Efter Kennedy-administrationens modtagelse 
af Moskvas budskab, var TV-Aktuelts seere således 
også vidne til: 

Det imødekommende svar, der her oplæses af 
præsidentens pressesekretær Pierre Salinger:  
I welcome Chairman Khruschev’s statesmanlike 
decision to stop building bases in Cuba, dismant-
ling offensive weapons and returning them to the 
Soviet Union under United Nations verification 
(…) It is my earnest hope that the governments 
of the world can, with a solution of the Cuban cri-
sis, turn their urgent attention to the compelling 
necessity for ending the arms race and reducing 
world tensions.62

Med udgangspunkt i TV-Aktuelts nyhedsdækning 
af Cubakrisen, må den amerikanske regerings news 
management samlet set vurderes som vellykket. 
Indholdsanalysens inddeling af dækningen af Cuba-
krisen var – i de tre faser, der kan identificeres – i 
udpræget grad under indflydelse af den amerikan-
ske omverdensforståelse, hvilket var en afspejling af, 

at det journalistiske setup i TV-Aktuelt var underlagt 
en markant amerikansk kildeafhængighed. 

På det foreliggende empiriske grundlag har det 
ikke været muligt at danne sig et konkret indtryk af, 
hvordan den amerikanske regerings repræsentanter 
hos USIS i København vurderede DR’s nyhedsdæk-
ning under Cubakrisen, ligesom det heller ikke har 
været muligt at præcisere hvilken rolle USIS spillede 
i forhold til TV-Aktuelts nyhedsjournalistik. På basis 
af den systematiske gennemgang og analyse af TV-
Aktuelts nyhedssprog, er det overvejende sandsynligt 
at TV-Aktuelts redaktion benyttede sig af relationen 
til amerikanerne. Hvordan skulle DR’s modtagelse 
af Telstar-optagelserne, som var USIA’s værk, ellers 
have materialiseret sig? Og i en så tilspidset krisesi-
tuation, hvor mantraet for TV-Aktuelt var ’aktualitet’, 
var det næppe sandsynligt at man ikke benyttede sig 
af relationerne til den kilde, der kom helt tæt på de 
forestående, dramatiske begivenheder: den ameri-
kanske regering.

Omtrent et år senere, mere præcist den 22. novem-
ber 1963, kørte præsident Kennedy i forbindelse med 
sin kampagnetur under det amerikanske midtvejsvalg 
i en kortege gennem byen Dallas i delstaten Texas. 
Præsidenten blev skudt og afgik ved døden kl. 13 
amerikansk tid. Nyheden om attentatet på Kennedy 
gik selvsagt verden rundt og var øverst på mediernes 
dagsorden i flere dage.63 Et par uger efter DR’s dæk-
ning af præsidentens tragiske skæbne, sendte den 
amerikanske ambassadør William McCormick Blair 
et brev til Generaldirektør Hans Sølvhøj. General
direktøren forelagde Programudvalgets medlemmer 
brevets nærmere indhold: 

Han [McCormick] takkede Danmarks Radio for 
den nænsomme og sympatiske måde, på hvilken 
medarbejderne udførte deres dystre hverv i for-
bindelse med tragedien, der ramte De Forenende 
Stater ved præsident Kennedys død.64

Ambassadørens brev til Sølvhøj giver ikke blot et 
interessant indblik i den amerikanske tilfredshed med 
DR’s journalistiske dækning i forbindelse med Ken-
nedys død og begravelse, men også et vigtigt indblik 
i, hvordan relationen mellem DR og den amerikan-



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   127  

ske regering havde udviklet sig, mens Kennedy sad 
ved roret. Brevet påpegede udtrykkeligt, set med 
amerikanske øjne, at det transatlantiske forhold 
var blevet udvidet, og ambassadøren gjorde det 
klart, at han var:

Taknemmelig for det stadigtvoksende nære samar-
bejde, som kendetegner Danmarks Radios forhold 
til De Forenende Staters informationstjeneste (...) 
Det er min dybe overbevisning, at Danmarks Radio 
har gjort os alle en stor tjeneste ved at bibringe os 
en følelse af et fælles mål og en gensidig samhø-
righed, som vil hjælpe os til at gå fremtiden i møde 
på en måde, den afdøde præsident tillidsfuldt ville 
have forventet det.65

Amerikanerne var med andre ord efter alt at dømme 
godt tilfredse med dansk fjernsyns dækning under 
Cubakrisen. I de cubanske farvande udspandt den 
hidtil mest alvorlige Øst-Vest-konflikt sig, på tærs-
klen til en storkrig. For TV-Aktuelts seere viste det sig 

imidlertid, at Cubakrisens konfliktforløb blev ganske 
kortvarigt, men for TV-Aktuelt havde det afgørende 
været den hurtige og aktuelle nyhedsformidling. 
Gennemgangen af nyhedsmanuskripterne viser, at 
TV-Aktuelt levede op til dette, men at den nyheds-
mæssige vurdering af denne skelsættende udenrigs-
politiske begivenhed samtidig flugtede fuldstændigt 
med den amerikanske regerings. 

En række bevarede korrespondancer i DR’s arkiv 
viser dels, at USIS forsynede TV-Aktuelt med de 
filmoptagelser og det baggrundsmateriale, redak-
tionen efterspurgte, og at USIS-personalet ofte for-
anledigede et udlån med et efterfølgende brev, hvori 
man ytrede sin tilfredshed med de pågældende 
udsendelser:

I cannot thank you enough for the extremely fine 
coverage given by “Aktuelt” of the Cooper space 
flight. Such efforts are certainly appreciated by us.66

Og dels begrænsede relationen mellem TV-Aktuelt 

Dallas 22. november 1963: Presidenten og førstedamen kører i kortege gennem Dallas, som del af hans kampagnetur i forbindelse 
med det amerikanske midtvejsvalg. Presidenten bliver skudt og dræpt blot få minutter efter billedet er taet. Foto: Victor Hugo King/
Library of Congress.



128   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

og amerikanerne sig ikke alene til, at USIS-materialet 
integreredes i det journalistiske setup, idet forhand-
lingsrelationen samtidig synes at antage en mere for-
trolig og åben karakter. USIS’ presseattache, Randall 
Jessee, så sig i forbindelse med TV-Aktuelts nyheds-
dækning af raceproblemerne i USA kaldet til at rette 
henvendelse til redaktionen, med cc til Generaldirek-
tør Sølvhøj. Fra amerikansk side var relationen til DR 
nu hverken kritikløs eller hændervridende:

I was somewhat surprised that your television pre-
sentation on June 12 dealing with racial problems 
in the United States contained so little material 
on the very real progress that the United States 
is making in solving the matter.67

Journalisten fra TV-Aktuelt, Robert Christian-
sen, sendte amerikanerne et udglattende svar og 
påpegede, at nyhedsdækningen i flere tilfælde 
også nævnte Kennedy-regeringens fremskridt på 
området:

As you know I am very aware of the progress which 
has been made in recent years regarding to civil 
rights, and we have never hesitated to point this 
out in our ‘TV-Aktuelt’ (…) President Kennedy 
and his administration are making great efforts 
to improve the situation. I shall be only too glad 
to contact you in order to get that further infor-
mation, which you so kindly offer me.68

I sidste ende gavnede det givetvis Kennedy-adminis-
trationen og USIA, at Cubakrisens forløb var afgræn-
set, og at kilderne til de pludselige forandringer i kri-
sens forløb netop var den amerikanske regering. Det 
journalistiske behov for at rapportere om de højak-
tuelle begivenheder oversteg dermed behovet for at 
analysere forandringer over tid og sætte Cubakrisen 
ind i en sammenhæng, fordi krisen i sit udgangspunkt 
blev opfattet som overhængende akut. 

Konklusion
I denne mediehistoriske undersøgelse er det blevet 
påvist, at den amerikanske regerings repræsentanter 
i USIS spillede en afgørende, og hidtil overset, rolle 

i DR’s journalistiske dækning af en række formative 
begivenheder i Kennedys embedsperiode. Undersø-
gelsen viser, at Kennedy-administrationen og USIA fra 
starten betragtede den kolde krig som en ideologisk 
konflikt, der først og fremmest skulle udkæmpes i og 
gennem det fremstormende fjernsynsmedie. 

I Danmark lykkedes det således for USIS at fast-
holde relationerne til journalisterne i DR, for derved 
at sikre en vis amerikansk kontrol med nyhedsdæk-
ningen i fjernsynets TV-Aktuelt. USIS’ aktiviteter, der 
spændte fra teknisk bistand med optagelser til udlån 
af amerikanske udsendelser til TV-Aktuelt, skulle 
samlet set sikre den danske opinions sympati for 
Kennedy-administrationen. 

Kennedys indsættelsesceremoni, opsendelsen 
af Telstar-satellitten og ikke mindst Cubakrisen blev 
alle væsentlige elementer i DR’s nyhedsstrøm, og 
artiklen dokumenterer, at den amerikanske regering 
i praksis satte sit præg på de enkelte nyheder i den 
journalistiske nyhedsdækning. 

Øst-Vest-konfliktens mest alvorlige konfrontation 
var Cubakrisen, og i indholdsanalysen kan det regis-
treres, at den journalistiske dækning af konflikten i 
høj grad blev set gennem et amerikansk perspektiv, 
hvormed journalistikken bidrog til at legitimere de 
skridt, Kennedy-administrationen ville tage i konflik-
tens forskellige faser. Tilstedeværelsen af det mar-
kante amerikanske perspektiv var et udtryk for en 
journalistisk kildenærhed til Kennedy-administra-
tionen, som manifesterede sig ved et nyhedssprog, 
der italesatte konflikten inden for rammerne af en 
officiøs, amerikansk koldkrigsretorik. 

I den tilspidsede Øst-Vest-situation fastholdte jour-
nalistikken dermed et perspektiv, der tilgodeså den 
fremherskende politiske og ideologiske konsensus 
i USA – en koldkrigsjournalistik, der ved i stigende 
grad at vende sig mod de amerikanske kilder både 
accepterede konsensus og videreformidlede den i 
dansk fjernsyn.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   129  

Noter
1	 Danielsen 2017, Danielsen 2015, Nilsson 2016 og Batikha 2019. 
2	 Schmidt 2012, s.185-186
3	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Telecast of 

Nixon-Kennedy Debate in Denmark”, October 3, 1960, Record 
Group 306, Entry P-451, box 7 (Fold, Denmark 2.3 Television), 
US National Archives.

4	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Licensed 
Television Receivers in Denmark Top 500,000”, November 1, 
1960, Record Group 306, Entry P-451, box 7 (Fold, Denmark 2.3 
Television), US National Archives.

5	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Danish 
Coverage of the Change in U.S. Administration”, Jan 23, 1961, 
Record Group 306, Entry P-451, box 7 (Fold, Denmark 1.3 
Effectiveness Reports), US National Archives.

6	 Ibid.
7	 Cull 2008, p.189.
8	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Danish 

Coverage of the Change in U.S. Administration”, Jan 23, 1961, 
Record Group 306, Entry P-451, box 7 (Fold, Denmark 1.3 
Effectiveness Reports), US National Archives.

9	 Ibid.
10	 Danmarks Radios Programudvalgs mødeprotokoller, den 2. 

august 1960, pakke 17, Rigsarkivet; Villaume 2020, s.400-409.
11	 Villaume 2020, s.409-417; O. A. Westad, The Global Cold 

War. Third World Interventions and the Making of Our Times, 
(Cambridge University Press, 2007), p.26-27.

12	 Cull 2008, p.190-193. Se desuden Murrow-biografien: Gregory 
M. Tomlin, Murrow’s Cold War. Public Diplomacy for the 
Kennedy Administration, (University of Nebraska Press, 2016).

13	 Foreign Relations of the United States (FRUS), 1917–1972, 
Vol. VI, Public Diplomacy, 1961–1963, Tekst 32: Address by the 
Director of the United States Information Agency (Murrow), 
Washington, May 24, 1961.

14	 Ibid.
15	 Ibid.
16	 Cull 2008, p.193
17	 Tomlin 2016, p.113-115.
18	 FRUS, 1917–1972, Vol. VI, Public Diplomacy, 1961–1963, Tekst 

32: Address by the Director of the United States Information 
Agency (Murrow), Washington, May 24, 1961.

19	 USIA, Office of Research and Analysis, “Denmark: A 
Communications Fact Book”, October 12, 1961, Record Group 
306, Entry P-451, box 9 (Fold, Denmark 1961 3.1 IRI Media and 
Research), US National Archives.

20	 Simpson 1994, p.120-122.
21	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Statistical 

Report on Television Program”, December 31, 1960, Record 
Group 306, Entry P-451, box 7 (Fold, Denmark 2.3 Television), 
US National Archives.

22	 Ibid.
23	 Villaume 2020, s.340-341.
24	 Aktuelt, ”Strålende rumfart – men drama til slut”, den 25. maj 1962.

25	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Danish 
Coverage of Commander Carpenter’s Flight”, June 1, 1962, 
Record Group 306, Entry P-451, box 10 (Fold, Denmark 1962 2.4 
Radio), US National Archives; se fx Aktuelt, “Landede 350 km 
fra målet”, den 25. maj 1962.

26	 Ibid.
27	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Danish 

Reaction to Telstar”, July 30, 1962, Record Group 306, Entry 
P-451, box 11 (Fold, Denmark 1962 4.2 Reactions to US), US 
National Archives.

28	 Ibid., Aktuelt, ”TV-transmission fra Amerika via Telstar-
satellitten”, den 21. juli 1962.

29	 Aktuelt, ”200 millioner så Telstar-succes’en”, den 24. juli 1962; 
Aktuelt, ”Overvældende succes”, den 24. juli 1962. 

30	 Ibid.
31	 From USIS, Copenhagen, to USIA, Washington, “Danish 

Reaction to Telstar”, July 30, 1962, Record Group 306, Entry 
P-451, box 11 (Fold, Denmark 1962 4.2 Reactions to US), 
US National Archives; Aktuelt, ”200 millioner så Telstar-
succes’en”, den 24. juli 1962.

32	 Ibid.
33	 Ibid.
34	 Cull 2008, p.214; Lauridsen, Mariager, Olesen & Villaume (red.) 

2011, s.157-158.
35	 Danmarks Radios Radioråds mødeprotokoller, den 7. januar 

1958, pakke 11, Rigsarkivet.
36	 Tomlin 2016, p.143-149. 
37	 Cull 2008, p.214-215. Edward Murrow, USIA’s direktør, var 

sygemeldt under Cubakrisen.
38	 From Copenhagen, to Secretary of State, “Action Department 

330”, October 24, 1962, Record Group 306, Entry P-451, box 11 
(Fold, Denmark 1962 5.12 Cuba) US National Archives.

39	 Danmarks Radios Programudvalgs mødeprotokoller, den 30. 
oktober 1962, pakke 19, Rigsarkivet.

40	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-
1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 22/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

41	 Ibid.
42	 Cull 2008, p.215.
43	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 23/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

44	 Internetkilde: https://www.jfklibrary.org/learn/about-jfk/
historic-speeches/address-during-the-cuban-missile-crisis, 
(den 2. januar 2022).

45	 Hallin 1986, p.72-73.
46	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 23/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

47	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-1979, 
TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 24/10 1962”, pk. 4, Rigsarkivet.

48	 Ibid.
49	 Cull 2008, p.215.



130   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

Litteratur
Batikha, J. P. (2019). An American Voice on the Air: 

Mediated US Public Diplomacy in Danish State 
Broadcasting, 1945-1953. I Historical Journal of Film, 
Radio and Television. Vol. 39, No. 3. p. 515-531.

Cull, N. J. (2008). The Cold War and the United States 
Information Service. Cambridge University Press.

Danielsen, H. (2017). ‘A military ERP’? Military 
assistance and US public diplomacy in Norway 
in the early 1950s, Journal of Transatlantic 
Studies, 15:4, p. 313-330.

Danielsen, H. (2015). American Culture as “High 
Culture”: U.S. Cultural Diplomacy in Norway, 
1950-65. In Ingimundarson, V. & Magnusdottir, 
R. (red.) Nordic Cold War Cultures: Ideological 
Promotion, Public Reception, and East-West 
Interactions. Aleksanteri Cold War Series, nr. 2, 
Aleksanteri Institute.

Hallin, D. C. (1986). The ”Uncensored War”: The Media 
and Vietnam. University of California Press.

Nilsson, M. (2016). The Battle for Hearts and Minds 
in the High North: The USIA and American Cold 
War Propaganda in Sweden. 1952-1969, Brill 
Academic Publishers.

Mariager, R. M., Villaume, P., Olesen, T. B., & 
Lauridsen, J. T. (red.) (2011). Den Kolde Krig og 
Danmark: Gads Leksikon. Gad.

Schmidt, R. (2012). Den perfekte præsident: en bio-
grafi om John F. Kennedy. København: Gyldendal.

Simpson, C. (1994). Science of Coercion: 
Communication Research and Psychological 
Warfare. 1945-1960, Oxford University Press.

Tomlin, G. M. (2016). Murrow’s Cold War. Public 
Diplomacy for the Kennedy Administration. 
University of Nebraska Press.

Villaume, P. (2020). Frygtens logik. Den Kolde Krig – 
en ny globalhistorie 1917-1961. Gyldendal.

Westad, O. A. (2007). The Global Cold War. Third 
World Interventions and the Making of Our Times. 
Cambridge University Press.

50	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-
1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 24/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

51	 Ibid.
52	 Mariager, Villaume, Olesen & Lauridsen (red.) 2011, s.158-159.
53	 Hallin 1986, p.117-119.
54	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 24/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

55	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-
1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 25/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

56	 Ibid.
57	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 26/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

58	 Ibid.
59	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-1979, 

TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 27/10 1962”, pk. 4, Rigsarkivet.
60	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 29/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet.

61	 Cull 2008, p.216.
62	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1954-

1979, TV-Aktuelt, manuskripter, ”Aktuelt 29/10 1962”, pk. 4, 
Rigsarkivet; internetkilde: https://microsites.jfklibrary.org/
cmc/oct28/, (den 2. januar 2022).

63	 Schmidt 2012, s.341.
64	 Danmarks Radios Programudvalgs mødeprotokoller, den 10. 

december 1962, pakke 19, Rigsarkivet.
65	  Ibid.
66	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1960-1966, 

korrespondance, ekstern, pk. 4: Brev fra U.S. Information 
Service, American Embassy, til Sven Ludvigsen, Danmarks 
Radio og TV, den 22. maj 1963, Rigsarkivet.

67	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1960-1966, 
korrespondance, ekstern, pk. 4: Brev fra U.S. Information 
Service, American Embassy, til Robert Christiansen, 
TV-Aktuelt, den 14. juni 1963, Rigsarkivet.

68	 Danmarks Radio (DR), TV-Aktualitetsafdelingen, 1960-1966, 
korrespondance, ekstern, pk. 4: Brev fra Robert Christiansen til 
Mr. Randall S. Jessee, Press Attaché, U.S. Information Service, 
American Embassy, den 19. juni 1963, Rigsarkivet.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   131  


