
52   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)
Illustrasjon: Endre Barstad ©

 2019



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   53    

I Mediehistorisk Tidsskrift nr. 25, 2016 fikk både Henrik 
G. Bastiansen og Hans F. Dahl gi hver sin kommentar til 
vår artikkel i samme nummer. Bastiansen omtalte vår 
artikkel som tendensiøs og tunnelpreget ensidig, og 
påstod at vi bagatelliserte og bortforklarte påstander 
med retorikk.1 Dahl hadde en langt mer neddempet 
tone, og stilte seg mer åpen for våre vurderinger.2 

Vi vil først kommentere innvendingene mot vårt 
syn på presseutredningene og presseutrederne. 
Deretter følger en utdypende argumentasjon for at 
partipressen var et (samfunns-)korporativt system, 
noe som gir viktige premisser for vårt syn på kil-
deverdien av presseutredningene og vår analyse 
av partipressesystemet. Så drøfter vi om det er rett 
å omtale partipressen som om den generelt var i 
krise i 1970-årene. Vi vil også argumentere for at 
pressestøtten understøttet – og ikke undergravde 
– partipressesystemet. 

Til slutt følger en kritisk undersøkelse av Basti-
ansens påstand om at partipressen hadde falt da 
mediekonsernene bygde seg opp. Vi har undersøkt 
strukturelle partibindinger for seks aviser innenfor 

den tradisjonelle høyrepressen i Østfold (Fredrikstad 
Blad og Moss Avis), Akershus (Østlandets Blad) og 
Vestfold (Tønsbergs Blad, Gjengangeren og Sande
fjords Blad), der oppkjøpene fra Orklakonsernet 
startet i 1985/1986. I tillegg har vi også undersøkt 
høyrepresserelevante arkivalia og roller/posisjoner 
som redaktører og andre sentrale personer i disse 
avisene hadde i «høyrefamiliens» organisasjoner i 
samme tidsrommet.

Presseutrederne var aktører for partipressen
I sitt tilsvar hevdet Bastiansen at presseutrederne ikke 
var en selvstendig faktor i historien om partipressens 
fall, og at presseutredningene ikke var primærkilder. 
Ingen andre presseforskere har gjort «samme opp
dagelse som Overrein og Madsen»3 tidligere, skriver 
han. Bastiansen understreker at bare dersom presse-
støtterne var «helt selvstendige aktører [vår kursivering] 
får NOU-ene en ny verdi som kilde»4. 

Det er kjent at aktører handler innenfor bestemte 
kontekster, og sjelden eller aldri er helt selvstendige. 
«Selvstendiggjøring» er likevel nyttig som analytisk 

Per Overrein
Førstelektor
Institutt for lærerutdanning, NTNU 
per.overrein@ntnu.no 

Roar Madsen
Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning, NTNU
roar.madsen@ntnu.no

Om partipressens korporative system 
– et søkelys på seks høyrepresseaviser

Vi takker forskergruppen HIPOLS (Historie, politikk og samfunnsutvikling) https://www.ntnu.no/ilu/hipols for  

anledningen til å presentere og diskutere artikkelen på strategiseminaret i Malmø i månedsskiftet januar/februar 

2019. Vi er spesielt takknemlige for kritiske og konstruktive kommentarer og forslag fra professor Jakob Maliks 

(NTNU), professor Marie Smith-Solbakken (UiS), professor Hans-Jørgen Wallin Weihe (HInn), førsteamanuensis Lise 

Kvande (NTNU), universitetslektor Peter Mørk (NTNU) og ph.d.-stipendiat Helga Bjørke Harnes (NLA-Høgskolen, 

Bergen), alle medlemmer av forskergruppen HIPOLS. De har selvsagt likevel ikke noe som helst ansvar for eventuelle 

svakheter som hefter ved artikkelen.

Mediehistorisk Tidsskrift nr. 31, 2019, årgang 16, s.52-75, publisert 23.06.2019.  
Artikkelen finnes også som del av hele utgaven av Mediehistorisk Tidsskrift nr. 1 2019, 

url: medietidsskrift.no/content/uploads/pub/2019/06/NMF-tidsskrift-31_2019_web.pdf
Artikkelen publiseres under lisensen Creative Commons CC BY-NC 4.0.



54   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

grep, som forsøk på å isolere enkeltfaktorer og aktører. 
Dermed kan sammenhenger tre tydeligere fram og 
sannsynliggjøres eller forkastes. Dette gir risiko for 
overdreven selvstendiggjøring, mens fravær av en 
slik fremgangsmåte gir risiko for usynliggjøring av 
aktører og interesser. Men hvilke krav bør stilles for 
at en gruppe kan regnes som en aktør? En av de 
mest brukte introduksjonsbøkene til historiefaget 
gir dette svaret:

«For å gi en gruppe status som aktør i en historisk 
framstilling, må ikke nødvendigvis handlingen 
gruppen står for, begrunnes i en felles formell 
beslutning, men individene som utgjør gruppen, 
bør handle ut fra en form for felles bevissthet.»5

Presseutrederne var oppnevnt med mandat og res-
surser fra departementet, og tok til slutt en felles 
beslutning gjennom sine (stort sett) enstemmige 
innstillinger. Vi ser også at 
den offentlige debatten 
om pressen forholdt seg 
til utvalgskonklusjonene.6 
Det ga «pressestøtterne»7 
innflytelse både i stor-
tingsbehandlingen og 
den offentlige debatten. 
Presseutrederne opererte 
innenfor kontekster definert av pressens realiteter og 
av sin plassering i forhold til pressefeltet. De kunne 
være redaktører, presseforskere, partipolitikere eller 
ha verv i partipresseorganisasjon eller andre presse
organisasjoner. Utredningene de produserte, må 
ha uttrykt «en form for felles bevissthet». Presseut
rederne tilfredsstilte dermed mer enn minstekravet 
for hva som kan regnes som gruppeaktører. 

Bastiansen mener at andre presseforskere ikke 
har uttrykt dette aktørperspektivet tidligere eller 
like tydelig som oss. Han kan ha rett i at dette har 
vært mindre omtalt i avpartifiseringssammenheng. 
For noen forskere kan slike aktørperspektiver ha 
vært opplagte, ettersom korporative kontaktflater og 
fellesinteresser er et kjent fenomen på andre felter. 
Presseforskningen er også blitt drevet av et lite miljø 
der de fleste har kjent hverandre. I flere tilfeller satt 

framtredende presseforskere selv i statlige utvalg8 
som forvaltet argumentasjonen som legitimerte par-
tipressen, pressestøtten og bevilgninger til utdanning 
og presseforskning. Da kan det ha vært problematisk 
for dem eller for nære forskerkolleger å operasjo-
nalisere en kritisk tilnærming til presseutredernes 
vurderinger. Det trengs en konkret undersøkelse 
som holder spørsmålet om presseutrederne eller 
«pressestøtterne» var en aktørgruppe, åpent, ikke 
en lukking av feltet.

Bastiansen hevder at presseutredningene ikke 
kan være primærkilder i diskusjonen om avparti
fisering.9 Med primærkilde menes vanligvis en sam-
tidig formulert kilde. Begrepet «samtidig» er noe 
tøyelig, og kravet om at kildeskaperen skal være 
«øyenvitne» til fenomenet som omtales, beskrives 
i moderne metodelitteratur som puristisk. Det blir 
hevdet at det gir bedre mening å beskrive primær-
kilder relativt – som mer eller mindre primære.10 Vår 

vurdering er at offentlige 
utredninger er en sentral 
primærkilde når statens 
politikk og undersøkelser 
av det overordnede parti-
pressesystemet skal drøf-
tes.11 Utredningene opp- 
summerte og formulerte 
sentrale saksinnsikter på 

feltene som omgav partipressen, og vurderte forslag 
til statlig pressepolitikk. 

Historiefaglig metodelitteratur er mindre bastant 
om skillet mellom primær- og sekundærkilder enn 
Bastiansen praktiserer.  «The distinction between 
primary and secondary sources […] is rather less clear-
cut than it might appear at first sight, and the precise 
demarcation varies among different authorities.»12  
Det er også kjent at ett dokument (f.eks. en NOU) 
kan ha deler som brukes som primærkilde, mens 
andre deler kan være sekundærkilde. Uansett vil 
kildeklassifiseringen også være avhengig av hva forsk
ningsspørsmålet og hypotesen(e) faktisk går ut på. 

Bastiansens konklusjon er at arkivkildene fra parti
presseorganisasjonene ser avviklingen innenfra, og av 
den grunn er primærkilder. Mens presseutredningene 
som ser avviklingen utenifra, er sekundærkilder.13 

Presseutrederne var oppnevnt med  
mandat og ressurser fra departementet, og 
tok til slutt en felles beslutning gjennom 
sine (stort sett) enstemmige innstillinger



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   55    

Bare den første delen av denne vurderingen kan 
vi slutte oss til. Vi finner det opplagt at partipres-
sesystemets utvikling (avvikling) må forklares både 
med indre (avisinterne) og ytre (aviseksterne) blikk 
og faktorer. Avviklingen av partipressen som system 
må både studeres nedenfra (i det enkelte avistilfellet) 
og ovenfra (politiske og økonomiske rammevilkår) – 
og naturligvis også på nivået til de enkelte partiers 
presseorganisasjoner.

En diskusjon der det forutsettes at presse-NOU-er 
samlet må defineres som sekundær-kilder, og i til-
legg samlet regnes som lite vesentlige i forskning på 
avpartifiseringen, finner vi derfor faglig uholdbar og 
lite i samsvar med kildebrukstradisjonene i historie
faget. Det er grunn til å minne om at klassifisering som 
primærkilde ikke er det samme som klassifisering som 
generelt pålitelig, fri for slagside eller nødvendigvis 
mer tungtveiende i alle konkrete vurderinger enn 
andre kilder. Det er også liten grunn til tro at materiale 
fra bredt sammensatte offentlige utvalg i større grad 
enn f.eks. materiale etter partipresseorganisasjoner 
skulle være preget av faktorer som reduserer kildenes 
bruksverdi. Ettersom NOU-
er er forarbeider til offent-
lig politikk og regjeringer 
ofte vil foretrekke konsen-
sus omkring de premisser 
og forslag som fremmes, 
kan slike kilder ofte også 
være pålitelige, troverdige 
eller dekkende. Og uansett 
la de sentrale premisser for 
debatt og beslutninger. 

Undersøkelser som sikter mot å forstå det over
ordnete partipressesystemet eller partipressens kor-
porative system og dets opphør, kan uansett ikke bare 
basere seg på kilder fra avisarkiver eller partipresse-
organisasjonsarkiver. Slike kilder vil ha begrensninger 
når det gjelder å fange opp partipressesystemets 
helhetlige karakter. 

Partipressen – et samfunnskorporativt system.
Statlige utvalg og utredninger er første skritt regje-
ringer tar når offentlig politikk og styringsredskaper 
for statsmakten skal utformes. I perioden fra ca.1965 

Stein Rokkan kalte det norske 
styringssystemet i etterkrigstiden korporativ 
pluralisme – og statlige utvalg var sentrale 
i systemet. Trond Nordby har undersøkt 

omfanget av utvalgene, og omtaler systemet 
som samfunnskorporativisme

til 1994 ble det nedsatt 
seks presseutvalg, avgitt 
syv innstillinger samt en 
maktutredning som viet 
dagspressen betydelig 
plass.14 

Stein Rokkan kalte det 
norske styringssystemet i 
etterkrigstiden korporativ 
pluralisme – og statlige 

utvalg var sentrale i systemet.15 Trond Nordby har 
undersøkt omfanget av utvalgene, og omtaler sys-
temet som samfunnskorporativisme. I Rokkans forstå-
else eksisterte ulike korporative sektorer innenfor en 
pluralistisk styringsform der staten både var part og 
megler mellom interessegrupper. «Public committees 
with members representing organized interests 
are frequently perceived as the core expression of 
Scandinavian Corporatism […].»16 Utvalgsmedlem-
mer som representerte organiserte pressepolitiske 
interesser, var vesentlige innslag i prosessen med å 
utforme en statlig pressepolitikk. Ifølge Nordby bygde 
utvalgssystemet primært opp under statens styrings-

Stein Rokkan (1921-1979). (Foto: NTB-arkiv/SCANPIX).



56   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

kapasitet. Staten hadde et potensielt overtak i forhold 
til andre aktører. Regjeringen organiserte utvalgene 
og etablerte mandat. Det var også vanlig at depar-
tementsansatte som satt i utvalg, drøftet «med sin 
politiske ledelse – på alle stadier, fra mandatet tolkes 
til endelig uttalelse er avgitt».17 Offentlige utredninger 
innsnevrer det politiske handlingsrommet gjennom 
å definere bort tenkelige politiske løsninger/tiltak, og 
de uttrykker ofte kontinuitetsfortellinger.18 Hovedinn-
trykket i den samlede vurdering av offentlige utred-
ninger etter 1945 er at (historie)fortellingene «oftest 
[er] politikernes eller byråkratenes egne fortellinger».19 
Maktutredningen (1982) hevdet for eksempel at det 
var med henvisning til de parlamentariske tradisjo-
nene i pressen at presseorganisasjonene hadde bedt 
om direkte statsstøtte.20 Ut fra en slik fortolkning ble 
det etablert en forståelse av partipressen som en 
viktig del av den norske demokratiske tradisjonen, 
og denne ble gjenfortalt i presse-NOU-ene.

Omfanget av «policy 
preparation corporatism», 
vurdert etter antallet 
n e d s at te  o f f e nt l i g e 
komiteer med partsrepre-
sentasjon, gikk klart ned 
fra ca. 1980.21 Etter dette 
avløste departements
interne arbeidsgrupper 
gradvis de partssammen-
satte offentlige utvalgene.22 Men også utover 1980-
årene og inn i 1990-årene forberedte partssammen-
satte utvalg statens pressepolitikk.

Forholdet mellom staten og organiserte interesser 
kan tolkes som «an exchange between the state and 
organized interests.»23 Både staten og de organiserte 
interessene rådde over ressurser som var etterspurt 
av de andre partene. Staten kontrollerte lovgivning, 
bruk av offentlige midler og inngangsbillett til forbe-
redelse av statlig lovgivning, politikk og pengebruk. 
De organiserte interessene kunne på sin side fremme 
(eller hindre) aksept for de statlige beslutningene. 
Arbeidet i utvalgene kan derfor moderat oppfattes 
som en samordning mellom staten og de organiserte 
interessene, eller mer «radikalt» som en kooptering 
av de organiserte interessene i faser av politikkutfor-

mingen. Om møteplassen eller utvalget domineres 
av «forhandlinger» med kompromisset som målset-
ning, der én uttalelse skal fremmes, oppstår gjerne 
korporative løsninger. Samordning, harmonisering 
og enighet er målet.24 Organisasjonene kunne der-
med bli gisler for statens politikk. På den andre siden 
fikk organisasjonene innflytelse, som kunne styrke 
administrasjon og sekretariat,25 og dermed også øke 
deres senere påvirkningstyngde. 

Flere har omtalt norsk (parti-)presse i et korporativt 
perspektiv. I Medienes privilegier viser Krumsvik til 
Hallin og Mancinis forskning, som karakteriserer det 
nordeuropeiske mediesystemet som et «demokratisk-
korporativt»26 system. I en anmeldelse av boken til 
Krumsvik kunne Helge Østbye slutte seg til omtale 
av det norske pressesystemet som korporativt,27 det 
samme gjelder Paul Bjerkes ph.d.-avhandling fra 
2008.28 Maktutredningens rapport om massemedier 
fra 1982, under ledelse av Svennik Høyer, plasserte tid-

lig norsk (parti-)presse i et 
slik perspektiv. Den så på 
opptakten til pressestøtten 
som en prosess der «den 
politiske og korporative 
kanal samordnes».29 I rap-
porten ble det hevdet at 
det hørte til sjeldenhetene 
at en «bransje kontrollerer 
en rekke politiske kanaler i 

tillegg til den korporative.»30 Det er ikke opplagt hva 
Høyer la i at den «politiske og korporative» kanal ble 
samordnet. Tradisjonelt har det vært et skille mellom 
«numerisk demokrati og korporativ pluralisme»31 som 
beslutningskanaler. Det vesentlige er likevel at Høyer 
så de to kanalene samordnet gjennom innføringen 
av pressestøtten. Flere forhold peker i den retningen.

Et av dem var at tyngdepunktet i Hellerudkomi-
teen spilte dobbeltroller som både pressefolk og 
politikere. De var aktører på alle sider der saken skulle 
behandles. Alle «unntatt to hadde klar partipolitisk 
tilknytning».32 Et klart flertall var for pressestøtte, og 
med ett unntak (presseforsker, tidligere journalist) 
besto den av folk fra pressen.33 En åpenbar fordel ved 
behandlingen av saken i Stortinget var at 43 av 165 
stortingsrepresentanter hadde hatt «en nær tilknyt-

Hovedinntrykket i den samlede vurdering 
av offentlige utredninger etter 1945 

er at (historie)fortellingene «oftest [er] 
politikernes eller byråkratenes egne 

fortellinger»



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   57    

ning til aviser»34 på ulike måter. Bare partiet Høyre var 
på det tidspunktet motstandere av pressestøtten, 
men motstanden avtok utover 1970-årene.

Det Høyer kanskje ikke visste da maktutredningen 
ble skrevet, var at den politiske kanalen gjennom 
Arbeiderpartiet lå langt foran presseorganisasjo-
nene og andre partier i tenkningen om pressestøtte. 
Allerede to år før Hellerudkomiteen ble oppnevnt, 
ble saken behandlet i samarbeidskomiteen mellom 
Arbeiderpartiet og LO,35 som nedsatte et eget avisut-
valg med sjefen i Norsk Arbeiderpresse (Johan Ona) 
som leder.36 Dermed var pressestøttespørsmålet brakt 
til regjeringsnivå uten byråkratiske mellommenn i 
statsapparatet. Få bransjer stod i en slik særstilling.37 
Før Hellerudkomiteen fantes, hadde Ona utformet et 
forslag til behandling i samarbeidskomiteen som på 
få punkter skilte seg fra Hellerudkomiteens senere 
innstilling. Da var regjeringsmakten tapt for Arbei-
derpartiet, men Ona så det etter hvert som en fordel 
at det ikke var en Ap-regjering som foreslo offentlig 

pressestøtte.38 Innføringen av pressestøtte ble der-
med et bredt presseforlik (staten, partiene, presseor-
ganisasjonene) der partiet Høyre protesterte, men 
etter hvert ble med på ferden. I Norsk presses historie 
er Sigurd Høst noe mer kritisk til framstillingen av 
Onas og A-pressens betydning for etableringen av 
pressestøtten. Høst legger vekt på presseorganisa-
sjonenes langsiktige forarbeid og det samarbeidet 
som oppstod mellom presse og stat rett etter krigen.39 
Men framstillingen bekrefter uansett at korporative 
kanaler eksisterte også før pressestøtten kom til. I 
1976 ble også det permanente Kontaktutvalget mellom 
dagspressen og staten opprettet. Mandatet var å gi 
råd og komme med nye tiltak for å sikre en differen-
siert presse. Departementet styrte oppnevningene, 
og utvalget var satt sammen av folk fra pressen, 
departementet og politikken. I flere tilfeller hadde 
medlemmer dobbeltroller.40 

Sammen med maktutredningen fra 1982, Torbjørn 
Wales hovedoppgave fra 1972 og Vegar Slettens 

Offentlige utredninger viser at pressen oftest fungerte som redskap for politikernes egne fortellinger, hevder forfatterne.

Ill
us

tra
sjo

n:
 E

nd
re

 B
ar

st
ad

 ©
 2

01
9.



58   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

arbeid om pressestøtten fra 1979 gir disse arbeidene 
indikasjoner på at den korporative tre-partsmodellen 
vokste fram og ble fast institusjonalisert gjennom 
innføringen av pressestøtten. Framstillingen til Einar 
Olsen fra 1998 av hvordan pressestøtten ble etablert 
og utviklet seg, kan også tyde på det. I Olsens per-
spektiv fikk presseorganisasjonene og partipresse-
organisasjonene nærmest rollen som støttespillere 
for statens pressepolitikk.

Statens politikk var å opprettholde 
partipressen
I 2016-artikkelen laget vi en modell over det korpo-
rative partipressesystemet.41 På ett område bør det 
bildet vi da tegnet, justeres. Staten hadde trolig en 
mer betydelig rolle enn antatt både for konsolide-
ringen, utviklingen og senere også for avviklingen 
av partipressen. I vår modell ble statens rolle side-
stilt med presseorganisasjonene. Om Trond Nordbys 
antagelser holder stikk, 
innebærer det at det kor-
porative arrangementet 
rundt pressen langt på vei 
bygde opp under den stat-
lige styringskapasiteten. 

Med etableringen av 
pressestøtten var det stat-
lig politikk at partipressen 
skulle konsolideres og byg-
ges ut. For å sikre demokratisk diskusjon og bidra til 
folkeopplysning og politisk-ideologisk mangfold var 
(parti-)pressen et sentralt redskap i samfunnsbyg-
gingen. I offentlige utredninger ble en differensiert 
presse definert som en partipresse, og sammen med 
parlamentarismen utgjorde systemet et strukturert 
mangfold i samfunnet. Vi har allerede nevnt Maktut-
redningens påpekning fra 1982 av de parlamentariske 
tradisjonene i norsk presse under henvisning til ønsket 
om direkte statsstøtte.42 Einar Olsen har pekt på at 
tanken om å gjøre avisdrift til vanlig forretningsvirk-
somhet konsekvent ble avvist, og at det skulle legges 
til rette for at aviser skulle betraktes som «politikkens 
og demokratiets redskaper.»43 I offentlige utredninger 
ble det lagt inn argumentasjon som rettet seg direkte 
mot Høyres liberale presseideologi og deres syn på 

hva «mangfold» i pressen innebar.44

Det er mulig at ikke alle i pressen forstod at med 
pressestøtten ble det en statlig oppgave å opprett-
holde partipressen. Men partilederne, statsforvalt-
ningen og ledelsene i presseorganisasjonene må ha 
forstått hva som sto på spill. Gjennom den korporative 
trepartsmodellen sikret staten og partiene seg mot 
et opprør mot partipressen i journalistenes organi-
sasjoner og presseorganisasjonene for øvrig. Ut fra 
høringsrunder i den korporative kanalen (presse-
NOU-er, komiteer og utvalg) hadde pressens folk, 
journalister og redaktører akseptert at partipressen 
var en viktig del av det norske demokratiet. De ønsket 
bare litt mindre av den, som det het i uttalelser.45 
Forutsetningen var at staten tilrettela ordninger og 
økonomiske støttetiltak slik at pressedrift ikke ble ren 
forretningsvirksomhet, noe som ville sanere presse-
strukturen. Partiene skulle sikre at pressen fikk stabil 
støtte i opinionen, og støtten på Stortinget sikret at 

store økonomiske særfor-
deler tilfløt pressen. Dette 
ville vært umulig å oppnå 
om pressen på dette tids-
punktet hadde brutt med 
partiene.

Denne korporative ord-
ningen betød ikke at staten 
kunne hindre at enkeltavi-
ser valgte partiuavhengig-

het. I flere tilfeller kunne heller ikke partiene hindre 
at partitilknytningen ble trappet ned eller brutt. Men 
kollektivt var partiene i posisjon til å utøve makt over 
avisene som bedrifter, gjennom sin «kontroll med 
statens makt»46 og bevilgninger. I praksis bestemte 
Stortingets bevilgninger hvor mange utgiversteder 
det skulle være én avis eller konkurranse mellom flere 
aviser. Hva som ble løsningen, hadde åpenbart også 
følger for innholdet i avisene og på sikt for forholdet 
til partiene.47 

Det var flere som så dette og derfor var kritiske 
til pressestøtten, som de mente skapte et avhengig-
hetsforhold til staten.48 Det gjaldt også politikere, som 
Osmund Faremo (Ap), som ønsket å bruke makten ved 
å opprette et folkevalgt organ som skulle være en 
produktkontroll av det politiske innholdet i avisene og 

Unge A-presseredaktører tok signalene  
på alvor og skapte en mer kritisk 

journalistikk, også i forhold til eget parti. 
Den eldre garde i Arbeiderpartiets ledelse 

likte nok utviklingen dårlig



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   59    

luke ut «tåpelege og skadelege sensasjonsmakeri».49 
Forslaget ble avvist og pressestøtten ble gitt uten at 
staten stilte innholdskrav.50 Det er likevel klart at staten 
aldri ville drysset store millionbeløp utover pres-
sen uten at den fikk noen «garantier til gjengjeld».51 
Staten fikk disse gjennom presseorganisasjonenes 
deltakelse og tilslutning til dagspresseutvalgenes 
konklusjoner og argumentasjon. Der ble det slått fast, 
som tidligere vist, at partipressen var nødvendig for at 
det parlamentariske demokratiet nasjonalt og lokalt 
skulle fungere. Med slike konklusjoner, underbygget 
av argumentasjon fra (presse-) forskningen, ville det 
vært vanskelig for ledelsen i presseorganisasjonene 
å mobilisere aktivt mot partipressen, om de hadde 
ønsket det. Det skjedde da heller ikke.

Det korporative trepartssamarbeidet som innførte 
pressestøtten, er derfor trolig en vesentlig årsak til 
at partipressen overlevde 1970-årene såpass godt, 
om vi ser bort fra venstrepressen, som opplevde 
partisplittelse og oppløsning. Det ble ikke noe krise 
eller opprør mot partipressen fra journalistene, selv 
om partipressens massive ja-agitasjon under EF-
striden og andre forhold kunne tilsi muligheter for 
et slikt opprør.

1970-årene – partipressen som korrektiv til 
sine partier
Bastiansen hevder at vi bortdefinerte betydningen 
av venstrepressens oppløsning.52 De som leser vår 
artikkel, kan se at vi la betydelig vekt på faktorer 
som EF-konflikten, splittelsen av partiet Venstre og 
Venstrepresselagets krise og oppløsning.53 Maktut-
redningen fra 1982 hevdet imidlertid at venstrepres-
sens endelikt var et unntak fra et ellers fungerende 
partipresse-system.54 Det er noe annet enn å bortde-
finere betydningen av venstrepressens oppløsning. 
Vårt poeng var å vise at partipressen neppe var i noen 
generell krise i 1970-årene, og at presseutredningene 
heller ikke oppsummerte noen slik krise. Samtidig 
erkjenner vi at en krise kan være til stede uten at 
aktørene selv oppfatter den, og at utvalg også kan 
ønske å unngå at den blir beskrevet. Dette må uansett 
i tilfelle undersøkes og sannsynliggjøres konkret.

I Bastiansens arbeid fra 2009 dokumenterte han 
heller ikke en generell krise. I sitt tilsvar fra 2016 skriver 

han at det lå «tunge realiteter» bak da de unge redak-
tørene i A-pressen ikke lenger ønsket å være «organ 
for Det norske Arbeiderpartiet»,55 men i stedet ønsket 
avisen som et «korrektiv» til partiet. 

Etter EF-striden i 1972, og med et Ap i krise, sig-
naliserte Einar Olsen (senere leder av A-pressen) at 
en suksessavis måtte være et «korrektiv til andre 
makter i samfunnet».56 Tanken om pressen som kor-
rektiv fikk da støtte helt opp i toppledelsen i partiet, 
med Reiulf Steen i spissen. Han ønsket ikke «grå 
menighetsblader».57 Unge A-presseredaktører tok 
signalene på alvor og skapte en mer kritisk journa-
listikk, også i forhold til eget parti. Den eldre garde i 
Arbeiderpartiets ledelse likte nok utviklingen dårlig. 
Noen ble presset til å forlate redaktørkrakken, men  
felles for redaktørene var at de forsvarte en parti-
presse. En av redaktørene som gikk av på grunn av 
strid med en mer partilojal styreformann, hevdet 
dette: «Jeg synes det er en styrke med partiaviser. 
Men det må være stor frihet og romslighet, så lenge 
en står på partiets grunn.»58

Disse konfliktene dreide seg i praksis om å reali
sere redaktørplakatens intensjon i A-pressen og å 

Reiulf Steen (Foto: Stortingsarkivet).



60   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

modernisere partipressejournalistikken ved å skape 
organer som samtidig var korrektiv til partiet. Opp 
mot 1980-årene oppsto det dermed rom for at ulike 
fløyer i partiet kunne bruke «sine» lokale partiaviser og 
A-pressen i maktkampen i 
partiet.59 Disse konfliktene 
dreide seg ikke om å bryte 
med partipressen, men de 
utfordret den servile rol-
len som den klassiske par-
tipressen hadde spilt. Her 
pekte Bastiansen (2009) 
på en rekke faktorer som 
bidrog til oppmykningen 
og tanken om partipressen som korrektiv til eget 
parti,60 og som vi kan gi vår tilslutning til, om vi ser 
bort fra hans analyse av pressestøttens virkninger. Vi 
kan også gi Bastiansens rett i hans kritikk av at vi ikke 

refererer til hans arbeid (2009) i analysen av de nye 
partiavisene som oppstod i 1970-årene.61

 Bastiansen utfordrer oss også på redaktørkon-
flikten i Arbeiderbladet i 1974. Men denne konflik-

ten dreide seg ikke først 
og fremst om en krise for 
partipressesystemet. Basti
ansen skriver selv at krisen 
ble utløst av Arbeiderbladets 
ensidige ja-agitasjon i EF-
striden –noe som utløste 
opplagsfall og økonomiske 
problemer. Håndteringen 
av redaktørskiftet utløste 

en opprivende partistrid. Men alle aktørene (også 
redaksjonsklubben) var trygt plassert innenfor en 
partipresse-ideologi som aldri ble utfordret.62 Kon-
flikten førte faktisk direkte til at partipressen ble 

I tiårene før pressestøtteordningen ble etablert, var bindingene mellom partiene og mange aviser sterk. (Ill: Endre Barstad © 2019).

I 1980-årene ble statens økonomiske 
politikk endret, og det ble dermed lagt  

til rette for nye investorer/aktører i avis-  
og mediebransjen



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   61    

styrket: Den nye redaktøren Einar Olsen reiste krav 
til statsminister Bratteli for å ta jobben. Vilkåret var at 
pressen (og dermed Arbeiderbladet) ble tilført betyde-
lige økonomiske midler gjennom en kraftig økning 
av pressestøtten.63 Dette kom ved den såkalte Lex 
Arbeiderbladet.64

Bastiansen omtalte også senterpressens redak-
tører. En av de mest markante var Andreas Hagen i 
Østlendingen. I en leder i 1975 spådde han en «smer-
tefull oppbruddstid» for partipressen.65 Da stod Sp 
midt i en opprivende partistrid, med Hagen og hans 
fylkesparti i en fløyposisjon med Østlendingen som det 
sentrale talerøret for opposisjonen mot sentralpartiets 
ledelse.66 Hagen så for seg en framtid uten partiaviser, 
men ønsket seg ikke en slik utvikling. Han advarte mot 
at pressen trakk seg tilbake i samfunnsdebatten, og 
mente den måtte bli et korrektiv til sine partier.67 Blant 
landets partiaviser var Østlendingen denne perioden 
blant de tydeligste med partikorrektivfunksjon, spiss-
formulert ved den tilsynelatende selvmotsigende 
merkelappen «uavhengig 
partiavis».68 Opposisjonen 
mot den sentrale partile-
delsen ble sterkt markert, 
men det var ikke tvil om 
avisens støtte til grunn-
prinsippene i Senterpar-
tiets politikk når kampen 
om makt, lokalt og sentralt, 
stod på dagsordenen.69 Da 
partiets hovedorgan Nationen begynte å betegne 
seg som «Senterpartiet Uavhengig» allerede tidlig i 
1970-årene, var også dette en markering av selvsten-
dighet, men heller ikke der var det tvil om at den var 
en Senterpartiavis. Oppbruddet fra rollen som klas-
siske partiaviser fant også sted i høyrepressen, men 
her var det også fløyer som var motstandere av en 
partipresse og pressestøtten. For høyrepressen var 
avisdøden den store utfordringen i første halvdel av 
1970-årene, skrev Bastiansen.70 

Ut fra gjennomgangen er det problematisk å hevde 
at partipressen gikk inn i en generell krise etter 1972, 
med unntak for venstrepressen, som raskt ble split-
tet, fragmentert og opphørte å eksistere. De kildene 
Bastiansen legger fram, gir ikke grunnlag for en slik 

bastant generell konklusjon. Han operasjonalise-
rer også begrepet «partilojal» for snevert, noe som 
resulterer i unøyaktige konklusjoner. Partipressens 
klassiske funksjoner var presset av tidens strømninger 
og en mer uavhengig og moderne journalistikk. Det 
var en periode da avisene begynte å fungere som kor-
rektiv til partiene, og de ble reddet som moderniserte 
partiaviser da pressestøtten ble innført.

Hva ville skjedd om pressestøtten ikke var 
blitt innført?
Bastiansen hevder at pressestøtten «bidro til å løsne 
avisenes bånd til partiene». 71 Dette hadde også 
«mange andre»72 kommet fram til. Det forblir usagt 
hvem disse er, og hva de har sagt. Tankegangen antas 
å være denne: Innføringen av økonomisk støtte til 
(parti-)avisene, bidrog til at partienes makt over 
partiavisene løsnet. Pressestøtten svekket derfor 
partipressen. 

Vi vil presisere at vi sikkert kan enes om at langtids-
tendensen mot en oppløs-
ning av partipressen tem-
melig sikkert ville ha fort-
satt enten man innførte 
pressestøtte eller ikke. Det 
kan også hende at presse-
støtten gjorde det lettere 
for enkeltaviser å avvikle 
partiforbindelsene, men 
det må i tilfelle undersøkes 

konkret. For partipressesystemet som helhet er det 
derimot problematisk å hevde at pressestøtten 
bidro til raskere avpartifisering. Under henvisning 
til Bastiansen og i noe neddempet form har denne 
oppfatningen også fått tilslutning i et større verk om 
norsk offentlighet.73 Synspunktet får også tilslutning 
i Hans Fredrik Dahls arbeid – A History of the Nor-
wegian Press (…) fra 2016.74 For å undersøke dette 
nærmere kan vi stille et kontrafaktisk spørsmål: Hva 
ville skjedd med partipressen om pressestøtten ikke 
var blitt innført? 

Einar Østgaard hevdet i 1978 at statsstøtten 
utgjorde 20 prosent av avisenes totalinntekter. Han 
mente at avistallet ville ha falt fra litt over 150 til rundt 
100 etter ti år om støtten falt fra.75 I 2009 påsto Einar 

Å drifte aviser var blitt så kapital- 
intensivt fra slutten av 1960-årene at 
kapitalbehovet sprengte de realistiske 
økonomiske rammene for partiene



62   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Olsen at et trettitalls aviser hadde gått inn siden 
innføringen av pressestøtten, og at 40–50 av 2009-avi-
sene ville ha gått inn i tillegg uten pressestøtten.76  
I Pressestøtten – mål og middel fra 1982,, ble det bereg-
net at 101 av 153 aviser ville gått med underskudd 
uten pressestøtte i 1980. Hvor mange aviser som 
stod i fare for nedleggelse, ga utvalget ingen over-
sikt over, men nummer to-avisene var særlig utsatt. 
De var oftest partiaviser. Dermed ville det «politiske 
mangfoldet»77 i avistilbudet trues. Mellom 1969 og 
1987 ble 27 aviser nedlagt, av disse var 21 partiaviser.78 
I 1982 gikk 75 prosent av pressestøtten (produksjons-
støtten) til partiaviser eller aviser med et ideologisk 
grunnsyn.79 Derfor er det overveiende sannsynlig 
at partiavissystemets infrastruktur (organisasjoner, 
aviser og ansatte) ville blitt betydelig redusert uten 
pressestøtten.

For det andre ville avis-
virksomheten tidligere 
blitt sterkere markeds-
orientert, og vi ville ha 
fått en raskere utvikling 
av lokale avismonopoler. 
Der ville aviser sett behov 
for å bryte bånd til parti-
ene for å nå større deler av 
den potensielle leserkret-
sen. Men viktigere: Parti-
ene ville ikke vært i stand 
til å reise nødvendig kapital til å modernisere og 
omstille teknologisk de konkurranseutsatte avisene. Å 
drifte aviser var blitt så kapitalintensivt fra slutten av 
1960-årene at kapitalbehovet sprengte de realistiske 
økonomiske rammene for partiene.80 Konkurransen 
ville derfor raskt tvunget fram avisnedleggelser eller 
salg til privatkapital for modernisering, omstilling og 
investeringer.81 Den situasjonen ville temmelig sikkert 
påskyndet avpartifiseringen.

En tredje faktor er at de korporative arrangemen-
tene neppe ville blitt bygd opp i det omfanget som 
innføringen av pressestøtten skapte. Eller for å bruke 
Einar Olsens formulering fra 1998: Om dagspres-
sen hadde valgt å organisere seg i kommersielle 
konsern, ville det hverken blitt «Holmenkollmøtet 
eller støtteordninger».82 Det er derfor mulig å hevde 

at selve eksistensen av partipressesystemet etter 
krigen var hovedårsaken til at partiene ønsket at 
staten innførte pressestøtte, da avisdøden truet i 
1960-årene. 

I 1969 var støtten på 3,7 millioner i produksjons
tilskudd, ti år senere hadde den steget til 83,5 millioner 
kroner. Samtidig ble andre støtteordninger etablert, 
og tilskudd til anvendt presseforskning og etterutdan-
ning for journalister kom på plass. Den totale presse
støtten steg fra 4,7 millioner i 1969 til 111 millioner  
i 1979.83 Det korporative trepartssamarbeidet tilførte 
millionbeløp til (parti-)pressens utsatte aviser i løpet 
av 1970-årene. Bevilgningene økte svært raskt særlig 
det første tiåret, og det er vanskelig å tenke seg annet 
enn at det medvirket til å dempe konflikter i og om 
partipressen. Staten sikret at pressevirksomheten fikk 
en beskyttelse fra den kommersielle næringsvirk-

somheten, partipressen 
gikk tilbake, men ble sta-
bilisert, og avisstrukturen 
ble nærmest «fryst» fast. 

I 1980-årene, da staten 
liberaliserte kreditt- og 
valutamarkedene og avvi-
klet den direkte styringen 
med bankenes utlån,84 
inntraff dramatiske end-
ringer for norsk presse. 
Årsakene er sammen-

satte, men nye investorer i avis- og mediebransjen 
oppsto, og aviser ble sett på som verdifulle inves-
teringsobjekter.85 Etter hvert liberaliserte avissel-
skapene også reglene sine for aksjeomsetning for 
å markedstilpasse seg.86 Statens liberalisering av 
finansmarkedet i 1980-årene og nye eierforhold 
svekket og utfordret dermed pressestøttens inten-
sjon – at avisvirksomhet ikke skulle regnes som ordi-
nær forretningsvirksomhet, men markedsbeskyttes.  
Staten fortsatte å øke pressestøtten utover 1980-
årene, men under nye markedsliberaliserte rammebe-
tingelser fungerte pressestøtten også til å tiltrekke seg 
investorer, noe som skjerpet kampen i avismarkedet. 
Først i 1990 ble det for eksempel bestemt at aviser 
som betalte ut aksjeutbytte, ikke kunne motta statlig 
tilskudd.87 

Staten fortsatte å øke pressestøtten 
utover 1980-årene, men under nye 

markedsliberaliserte rammebetingelser 
fungerte pressestøtten også til å tiltrekke  
seg investorer, noe som skjerpet kampen  

i avismarkedet



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   63    

Ut fra disse poengene kan vi ikke se at innføringen 
av pressestøtten bidrog til at partipressen raskere 
ble avviklet, som Bastiansen hevder. Tvert om, det 
korporative trepartssamarbeidet og pressestøtten 
stabiliserte partipressen utover 1970-årene og for-
hindret at den gikk fullstendig i oppløsning, noe som 
også var intensjonen med pressestøtten. Svekkelses-
aspektet kan kanskje ha noe for seg fra tidlig i 1980-
årene, men da i forhold til de nye medieaktørene. De 
nye investoraktørene i avisbransjen så seg også tjent 
med en høy stabil pressestøtte. Det gjorde investerin-
ger mer attraktive, og kunne ses på som et offentlig 
risikoreduserende sikkerhetsnett for avisinvesterin-
ger.88 Disse nye aktørene hadde ingen interesse av 
en partipresse, men Bastiansen anerkjenner ikke 
disse aktørene som vesentlige i avpartifiseringen. 
Han har hevdet at høyreavisene var avviklet som 
partiaviser da oppkjøpene av dem startet.

Det nye eierskapet «drepte» partipressen89 

Da Bastiansen drøftet avviklingen, la han størst vekt 
på pressefolkenes egen motstand mot partipressen  
i fasen fra 1981 til 1991. Motstanden kom for fullt etter 
at aviskonkurransen og partisvekkelsen hadde gjort 
sitt.90 Vår kritikk er at han ikke drøfter markedsliberali
seringen og de nye eierforholdene i 1980-årene i 
forhold til partipressen, og at han aviser at kommer-
sialiseringen og mediekonsernene fremmet avparti-
fiseringen.91 Men her er han uklar. Bastiansen skriver 
at avviklingsprosessen var «nådd langt i partipressen 
da Orkla»92 bygde seg opp (noe vi er enig i), en annen 
plass i samme artikkel skriver han at «partipressens 
fall»93 var en forutsetning for at mediekonsernene 
lot seg etablere. Enten hadde partipressen falt, eller 
så eksisterte den. Bastiansen forlanger rimelig nok 
«høy presisjon»94 for å diskutere dette videre, da må 
han også selv rydde opp i sine motstridende utsagn. 

Høyer hevdet følgende i 2005: «If the logic of the 
newspaper market had weakened the concept of a 
party press, the new ownership killed it.»95 Det nye 
eierskapet fra tidlig i 1980-årene var kommersielle 
«multimedia conglomerates»,96 og de omorgani-
serte avisene for å møte markedskampen. Målet 
med avisdrift var ikke lenger politisk innflytelse, 
men avkastning på kapitalinvesteringer. Da var det 

ikke rom for en partibundet presse, hevdet Høyer.  
I gjennomgangen av faglitteraturen, i sitt arbeid fra 
2009, skrev Bastiansen at Høyer i 2005 bare foretok 
«kortfattede diskusjoner om»97 partipressens fall. 
Men Bastiansen gjengir ikke, oppsiktsvekkende nok, 
Høyers svært sentrale konklusjon – at det nye eier-
skapet drepte partipressen. 

Høyers konklusjon står åpenbart i motsetning til 
Bastiansen (og Dahl), som ikke ser mediekonsernene 
eller de nye eierforholdene som én faktor, blant flere, 
som bidrog til avpartifisering.98 

Bastiansen tar et forbehold om A-pressen, men 
holder fast på at «partipressens fall»99 kom først, 
så kom mediekonsernene. Vi påviste at Schibsted
gruppens direksjon i 1986 gjorde vedtak om at parti
bindingene måtte fjernes dersom VG skulle gå inn 
med kapital i lokalaviser. 

Som eksempel brukte vi avisen Østlendingen, som 
ble presset av VG til å fjerne partibindingene ved 
et eventuelt oppkjøp. I denne sammenhengen er 
det irrelevant at VG var partiuavhengig, som Basti
ansen antyder i sitt tilsvar. Strategien til det fram
tidige mediekonsernet var klar – de ønsket avisenes 
partitilknytning avviklet. Det blir derfor misvisende 
når Norsk presses historie hevder som et generelt 
utsagn, at «avisers politiske og ideologiske ståsted 
var uten betydning»100 da Schibsted vurderte inves-
teringsobjekter. Hva som senere ble strategien til 
Schibstedgruppen i 1990-årene, da partipressen stod 
foran en endelig nedleggelse, blir en annen sak. De 
som fortsatt måtte mene at nye eierforhold og 
mediekonsern i 1980-årene ikke spilte noen rolle 
i avviklingen av partipressen, bør derfor tenke 
seg om. 

Avisene og redaktørenes forhold til Høyres 
organisasjoner
I sitt tilsvar kommenterer Bastiansen ikke sitt eget 
utsagn om at Orkla kjøpte seg inn i forhenværende 
høyreaviser. Vi hevdet at de første avisene Orkla kjøpte 
seg inn i 1985/86, ble sett på som partiaviser for Høyre. 
Tabellen  sammenfatter noen strukturelle bånd til 
Høyre som var til stede da Orkla startet oppkjøpene 
av disse avisene, og gir en oversikt over redaktørenes 
tilknytning til høyrefamiliens organisasjoner. 



64   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Oversikten gir tydelige indikasjoner på at alle de seks 
avisene strukturelt var å regne som høyreaviser. Alle 
seks var medlemmer i Norsk Høyrepresse og var knyt-
tet til Norpress i 1985/86, og fire av de seks avisene 
var registrert av Norske Avisers Landsforbund som 
høyreaviser. De to siste var registrerte som henholds-
vis «borgerlig uavhengig» og «uavhengig konser-
vativ». I tillegg hadde alle redaktørene en eller flere 
organisatoriske tilknytninger, verv eller oppgaver 
i Høyres organisasjoner. Den Konservative Presses 
Forening (DKPF) eksisterte til 2001, hadde direkte 
representasjon på landsmøtene i Høyre til 1982 og 
observatører til 1983, og løste opp sin partilojalitet 
til Høyre mot slutten av 1980-årene.101 I Riksarkivet 
finnes arkivalia fra DKPF også ordnet under Høyres 
Hovedorganisasjon fram til 1986. DKPF hadde nedfelt 
i sine lover at «politisk interesserte medarbeidere» og 
«ansvarshavende redaktører» i «norsk konservativ 
dagspresse» kunne tas opp som medlemmer av styret. 
For medarbeiderne skulle dette skje «etter anbefaling 
av vedkommendes redaktør».102 I tillegg åpnet lovene 

for at medarbeidere i Høyres Hovedorganisasjon 
(som ikke nødvendigvis var presseansatte), kunne 
bli medlemmer. I sum er det derfor rimelig å regne 
organisasjonen som en del av «høyrefamilien.»

Vi vil kort presentere redaktørene og noen av de 
andre lederne i disse avisene i 1980-årene og noen av 
deres tilknytninger til Høyres organisasjoner. 

Fredrik Th. Bolin (1931–2005) var redaktør i Moss 
Avis fra 1977 til 1992, formann i Den Konservative 
Presses Forening 1986–1994 og senere æresmedlem 
der. Han hadde tillitsverv i Høyre i 1950-årene og 
satt i Moss bystyre for partiet 1955–1959.103 I 1986 
var Bolin med i Høyrepressens samarbeidsutvalg.104 
Sammen med styreformann Jan Lindh og dispo-
nent Thore Eriksen i Moss avis deltok han også på 
den årlige avisleder-konferansen for høyrepressen i 
oktober 1986.105 Markedssjef i avisen Per Ø. Mørdre 
var også medlem av Norsk Høyrepresses Markedsråd 
i 1987.106 Bolin ønsket utover i 1980-årene riktignok at 
høyreavisene skulle slutte å omtale seg som høyre
aviser, og han arbeidet for navnendring av Høyres 

Aviser 

Politisk 
registrering i 
Aviskatalogen 
etter 1970

Var avisene 
medlemmer i 
Norsk Høyre-
presse i 1985?1

Var avisene 
knyttet til 
Norpress*  
i 1985?2

Hadde redaktørene medlem-
skap/verv/tilknytning i/til en  
av Høyres organisasjoner?

Var 
redaktørene
medlemmer  
i DKPF?**

Moss Avis «Borgerlig uavh.» JA JA Fredrik Th. Bolin JA JA

Fredrikstad Blad 
«H» til 1977,senere  
«Uavh. kons.» 

JA JA Erik Skogstrøm JA JA

Østlandets Blad 
«H» til 1992, 
senere «Kons.» 

JA JA Andreas Gjølme 
JA JA

Tønsbergs Blad 
«H» til 1991, 
senere «Kons.» 

JA JA
Svein Døvle 
Larssen

JA JA

Gjengangeren 
«H» til 1991, 
senere «Kons.» 

JA JA
Paul Einar Vatne 
Pål Stensaas

JA
JA

JA
JA

Sandefjords Blad «H» 1994 JA JA
Bjørn Hoelseth 
Audun Tjomsland

JA

JA

JA

?

*I 1984 skiftet Høyres Pressebyrå navn til Norpress **Den konservative Presses Forening

Tabell 1. Avisenes politiske registrering i aviskatalogen etter 1970 og avisenes og redaktørenes  
øvrige forbindelser til Høyres organisasjoner i 1985/86

Noter tabell 1:
1	  Medlemsaviser i Norsk Høyrepresse, oppført i jubileumsskriftet i 1985 (Mathisen 1985: 46)
2	  Alle de seks undersøkte avisene var medlemmer av Norpress. Se Norpress, medlemsavisene 1985.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   65    

Pressebyrå.107 På den måten skulle pressebyrået og 
avisene kunne nå bredere ut.

Erik Skogstrøm (1926–2014) var redaktør i Fredrik
stad Blad fra 1971 til 1991, var medlem av Østfold 
Høyre, satt en periode som bystyremedlem for partiet 
i Fredrikstad og var styremedlem i Høyres Pressebyrå 
og Norpress 1977–89.108 I 1991 overlot Skogstrøm 
redaktøransvaret til Truls Velgaard, som senere ble 
gruppeleder i kommunestyret og ordførerkandidat 
for Fredrikstad Høyre.109 

Andreas Gjølme (1951–) var redaktør for Østlandets 
Blad 1983–1991, medlem av Den Konservative Presses 
Forening og deltok på kontaktmøte mellom foren-
ingen og Høyre i mars 1984.110 På Norsk Høyrepresses 
markedsforumkonferanse i 1987, var han også en 
av innlederne.111 Gjølme var dessuten styremedlem 
i Norpress i 1989.112 Fylkesordfører i Akershus (H) 
og organisasjonssjef i Høyres Hovedorganisasjon, 
Thorleif Løken (1925 – 1984), var ansvarlig redaktør  
i Østlandets Blad113 fram til Andreas Gjølme overtok.

Svein Døvle Larssen (1928–2015) var redaktør 
i Tønsbergs Blad fra 1977 til 1994/95, hadde flere 

lokalpolitiske verv som representant for Høyre 
(i Stokke, Åsgårdstrand og Borre). Han var formann 
i Den Konservative Presses Forening 1980–1982 og 
senere æresmedlem.114 Fra 1994 tok Marit Haukom 
(1952–) over redaktørposten. Hun var med i Høyre 
i 1980-årene, og innehar i dag en rekke tillitsverv i 
Tønsberg Høyre.115 Av andre sentrale høyrefolk i avisen 
kan Hans Kristian Hogsnes (1954–2010) nevnes. Han 
var leder i Vestfold Høyre (1985–1991), senere ordfører 
i Tønsberg og stortingsrepresentant for Vestfold 
(1999–2001). Han var dessuten journalist i Høyres 
Pressebyrå, redaktør i Høyres avis og fra 1984–1995 
var han nattredaktør og vaktsjef i Tønsbergs blad.116 

Paul Einar Vatne (1941–) var redaktør i Gjengan-
geren 1981–1985 og medlem av Den Konservative 
Presses forening. Han deltok på kontaktmøte mellom 
Høyre og DKPF i mars 1984.117 I 1984–1985 var han 
dessuten styremedlem i Norpress.118 Vatne var ansatt 
i Unge Høyre så tidlig som i 1963.119 

Pål Stensaas (1952) var redaktør i Gjengangeren 
1985–1988. Han var ellers styremedlem i Den Kon-
servative Presses Forening i 1987–90, styremedlem  

Erling Nordvik 1970. (Foto: Frits Solvang / Norsk Teknisk Museum).Fredrik Th. Bolin 1991. (Foto:  Moss Avis/ Jon-Ivar Fjeld).



66   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

I 1985 hevdet høyreformann Erling 
Norvik at avisene og partiet hadde foretatt 

en kostnadsfri «frigjøringsprosess» fra 
hverandre. Innholdet i «frigjøringen» var at 
de hadde blitt et positivt korrektiv til partiet, 
noe som gjorde dem mer troverdige når de 
gikk på barrikadene for Høyres politikk

i Norpress 1989–90 og medlem i Norsk Høyrepresses 
markedsutvalg.120 Som redaktør deltok han på avis
lederkonferansen til Høyrepressens Samarbeidsutvalg 
i 1986, sammen med disponent i Gjengangeren, Arne 
Stangnes.121 Fra 1988 til 1991 var Marit Haukom (H) 
redaktør i avisen. 

Bjørn Hoelseth (1942) var redaktør i Sandefjords 
Blad 1977–1985. I 1966–1968 var han ungdoms
sekretær og gruppesekretær i Oslo Høyre og formann 
i Oslo Unge Høyre i 1968. Han var styremedlem i Den 
Konservative Presses Forening 1983–1985, styremed-
lem i Norpress 1983–1985, og siden 2011 har han vært 
medlem av Sandefjord kommunestyre122 og aktivt 
medlem i Sandefjord Høyre.123 

Audun Tjomsland (1943–) var redaktør i Sandefjords 
Blad fra 1985 til 1987. Som redaktør deltok Tjomsland 
på møter i Norsk Høyrepresses Markedsforum.124 
Tjomsland er i dag medlem av Sandefjord Høyre og 
representant i kommunestyret i Sandefjord.125 I Tjoms-
lands redaktørperiode satt 
den senere stortingsre-
presentanten for Høyre i 
Vestfold (1997–2001) Ole 
Johs. Brunæs (1936–2019) 
som medlem og senere 
styreformann (1987–1998) i 
Sandefjords Blad AS.126 Roar 
Larsen var disponent og 
senere administrerende 
direktør i avisen i 1986. 
Han var styremedlem i 
Norsk Høyrepresse i jubi-
leumsåret 1985.

I jubileumsheftet til Norsk Høyrepresse (1985) 
hevdet høyreformann Erling Norvik at avisene i Norsk 
Høyrepresse og partiet hadde foretatt en kostnads-
fri «frigjøringsprosess»127 fra hverandre. Innholdet i 
«frigjøringen» var at avisene hadde blitt et positivt 
korrektiv til partiet, noe som gjorde dem mer trover-
dige når de gikk på barrikadene for Høyres politikk, 
hevdet Norvik. Fornøyelig nok omtalte han de fri-
gjorte avisene i samme intervju som «våre aviser», 
«Høyres aviser», «partiets aviser», «Høyres presse», 
«våre våpendragere i pressen» og «høyrepressen».128 
Det synes derfor klart at Norsk Høyrepresse i 1985 

både betraktet seg selv og ble betraktet av partiet og 
partilederen som en del av Høyre. Først i 1991 forsvant 
betegnelsen Norsk Høyrepresse, og ble erstattet med 
navnet Uavhengige Avisers Forening.129

I sitt arbeid fra 2009 skrev Bastiansen at høyre-
pressen i årene 1985/86 foretok en «nesten gåtefull 
forsvinning»130 og at sporene i dens egne arkiver stop-
pet i disse årene. Bastiansens egne oppsummeringer 
viser dermed at høyrepressen fremdeles eksisterte, 
og dermed ikke var «forhenværende» da Orkla star-
tet sine oppkjøp i 1985/86. Det stemmer heller ikke 
med våre undersøkelser i Riksarkivet at sporene etter 
høyrepressen sluttet i 1985/86. I de arkivene vi har 
hatt tilgang til, fant vi materiale fra Norsk Høyrepresse 
fram til oktober 1988, men omfanget var riktig nok ikke 
stort. At Bastiansen ikke har funnet spor av høyrepressen 
i arkivene etter 1985/86, er i seg selv merkelig. Men 
det er uansett uforståelig at han fra dette trekker den 
slutningen at høyrepressen ikke lenger eksisterte 

etter 1985/86. Dette er en 
variant av argumentum ex 
silentio – og denne logikken 
står generelt svakt innenfor 
epistemologien: «… argu-
ments from silence are, as a 
rule, quite weak; there are 
many examples where rea-
soning from silence would 
lead us astray.»131 I denne 
saken er dette opplagt til-
felle. Det er for det første 
ikke en 100 prosent taus-

het. For det andre kan graden av taushet ha mange 
andre forklaringer enn ikke-eksistens av høyrepres-
sen, og det ligger implisitt i bruken av argumentum 
ex silentio at disse (uten spesifikk begrunnelse) er 
definert ut av analysen. For det tredje har vi påvist 
en synlig arkivavleiring av eksistens til oktober 1988. 
Et møte i organisasjonens markedsråd la planer for 
1989, men rett etter ble det meldt at et ekstraordi-
nært årsmøte i Norsk Høyrepresse hadde avviklet 
sitt sekretariat. Dermed ble Markedsrådet og den 
årlige Markedsforum-konferansen for 1989 stoppet.132 
Dette ble også fanget opp i fagbladet Journalisten, 
som i november 1988 skrev at Norsk Høyrepresse 



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   67    

hadde fått betydelige driftsproblemer.133 For det 
fjerde, høyrepressen eksisterte ikke bare som en 
overordnet partipresseorganisasjon, men også som 
en organisatorisk realitet i 
enkeltaviser. Vi har påvist 
at den i høy grad eksisterte 
i de seks orklaoppkjøpte 
avisene i 1985/86.

Dette er ikke uvesent-
lige detaljer. Fra begynnel-
sen av 1980-årene var nye 
aktører som Media Invest, 
VIP Skandinavia, Pegasus 
og Kosmos meget aktive i avismarkedet, men trakk 
seg i hovedsak ut fra 1986.134 Fra 1985 og årene rett 
etter kjøpte Orkla seg opp som aviseier. 

Dermed er det svært problematisk å spissformulere 
en påstand som er i klar konflikt med virkeligheten, 
slik Bastiansen gjør: «Kort sagt: først forsvant Høy-

repressen, så kom Orkla.»135 Det var omvendt – 
Norsk Høyrepresse forsvant etter at Orkla og de nye 
medie-aktørene var etablert som eiere, og de struk-

turelle båndene til Høyre i 
enkeltavisene var på plass 
da orklaoppkjøpene star-
tet. At avisene trolig var 
svekket som tradisjonelle 
partiaviser, noe som gjorde 
oppkjøp av dem lettere, er 
en annen sak, men avviklet 
var de ikke. Dermed var det 
ingen forutsetning, som 

Bastiansen har hevdet, at partipressen var avviklet 
for at nye eiere og Orklakonsernet kunne komme 
inn på eiersiden.136

Vi mener det er rimelig å betrakte alle de seks 
avisene vi har undersøkt, som strukturelt knyttet til 
«høyrefamilien» både formelt på avisnivå og gjennom 

Forlot pressen sin rolle som mikrofonstativ for partiene i denne perioden? (Ill: Endre Barstad © 2019).

Fornøyelig nok omtalte Norvik de  
frigjorte avisene i samme intervju som  
«våre aviser», «Høyres aviser», «partiets 

aviser», «Høyres presse», «våre våpendragere  
i pressen» og «høyrepressen».



68   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Partiene og avisene: Med påholden penn? (Ill: Endre Barstad © 2019).



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   69    

at avisenes mest sentrale ledere hadde et mangfold 
av medlemskap, tilknytninger og representasjons- og 
lederroller i Høyres ulike organisasjoner. Det virker 
derfor i høy grad å være rimelig å betrakte disse 
avisene og deres redaksjonelle og administrative 
ledersjikt i 1985/86 som en «forlengelse» av Høyres 
partiorganisasjon. 

Det er heller ikke uproblematisk å bortforklare de 
strukturelle tilknytningene ved å redusere betydnin-
gen av partiregisteringen i Aviskatalogen. Bastiansen 
antyder at vi legger for stor vekt på registreringen og 
betrakter den nå bare som «formaliteter» og et etter-
slep av «vanepreget kolonne-rapportering»137, nær-
mest uten betydning. Her må Bastiansen ha endret 
synspunkt, siden han i 2009 regnet det som «betyd-
ningsfullt når avisene opp-
rettholdt eller endret (…) 
sitt politiske ståsted»138, 
noe vi kan slutte oss til. 
Registreringen ble gjen-
nomført av NAL, med svar 
fra norske redaktører eller 
ledere i avishusene, og der 
et betydelig antall aktivt 
registrerte avisen som 
partiorgan. Det gjorde de vel vitende om at det var 
mulig å la være å registrere avisen som partiavis. 
At en såpass kontroversiell registrering i 1980- og 
90-årene skulle gå nærmest på autopilot, slik Bastiansen  
antyder, finner vi lite sannsynlig. Og partiregist
reringen i aviskatalogen inngår uansett bare som 
ett sentralelement blant mange faktorer som her 
er undersøkt.

Konklusjoner
Med bakgrunn i denne gjennomgangen vil vi fast-
holde at pressestøtten ble utformet og innført av 
et korporativt trepartssystem – staten, partiene og 
pressen, som sammen forhindret en gjennomgående 
krise og fullstendig oppløsning av partipressen i 1970-
årene. Sentrale presseforskere deltok i utvalgenes 
arbeid, forskere som gjennom egne arbeider og egen 
argumentasjon bidro til å begrunne partipressens 
funksjon og rolle i det parlamentariske demokratiet. 
Dette moderniserte partipressesystemet.

I 1980-årene ble statens økonomiske politikk endret, 
og det ble dermed lagt til rette for nye investorer/
aktører i avis- og mediebransjen. Samtidig var parti-
ene betydelig svekket, og det samme gjaldt dermed 
også deres støttefunksjoner og styringsevne over 
partiavisene. Journalistene (og redaktørene) utviklet en 
sterkere profesjonsidentitet og forsterket motstanden 
i redaksjonene og i journalistikken mot innflytelse 
fra partipressesystemet. Konkurransen i avismarkedet 
utviklet noen få mediekonsern, som sammen med 
journalistene og andre nye eiere drev avpartifi
seringen videre. De nye investorene/mediekonser-
nene sammen med journalistene og til dels partiene 
så da få fordeler av en partipresse, og dessuten måtte 
de aksepterte de nye eierforholdene. De bidro der-

for til at partipressen som 
system etter hvert fikk det 
endelige dødsstøtet. Både 
partier og enkeltpersoner 
med eierposter kunne for-
følge muligheter for å tjene 
penger framfor å bidra til 
at avisene fungerte som 
politiske redskaper. 

Påstanden om at Orkla 
kjøpte seg inn i forhenværende høyreaviser, står 
seg ikke mot en undersøkelse av om disse seks 
avisene fremdeles var strukturelle partiorganer i 
1985/86. Tvert om er det med bakgrunn i summen 
av avisregistreringer i aviskatalogen, avismedlemskap 
i Norsk Høyrepresse, avistilknytning til Norpress, 
partileder Norviks klare klassifiseringer og ulike 
redaktørers og andres sentralpersoners mangfold 
av medlemskap, roller og verv i ulike høyretilknyttede 
organisasjoner et sterkt grunnlag for å hevde at alle 
disse seks oppkjøpte avisene ikke var tidligere høy-
reaviser i 1985/86. De var fortsatt strukturelle høy-
reaviser. Med bakgrunn i dette ville det være svært 
oppsiktsvekkende om de ikke også fremdeles de facto 
støttet Høyre i sine spalter. I en senere artikkel vil vi 
både påvise at de gjorde det, og at det heller ikke 
var et vesentlig fall i de partistøttende funksjonene 
fra perioden rundt stortingsvalget i 1981 til perioden 
rundt stortingsvalget i 1985.

Vi vil fastholde at pressestøtten  
ble utformet og innført av et korporativt 
trepartssystem, som forhindret en full-

stendig oppløsning av partipressen  
i 1970-årene



70   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Noter
1	  Bastiansen 2016: 53 
2	  Dahl 2016a: 54 ff.
3	  Bastiansen 2016: 49
4	  Ibid. 2016: 49
5	  Myhre 2014: 169 f.
6	  Se f.eks. Sørgård 2015: 46–51. Han undersøkte 17 avisartikler i  

 ukene etter Hellerudkomiteens innstilling. 
7	  Begrep «pressestøtterne» lanseres både av Dahl og Bastiansen  

 i Mediehistorisk tidsskrift nr. 25, 2016. Begrepet er relevant for  
 den videre analysen av partipressen.

8	  Av presseforskere som har medvirket i presseutvalg, kan vi  
 nevne Nils Christie (Hellerudkomiteen), Svennik Høyer (NOU  
 1973: 22, NOU 1974: 57, NOU 1982: 44), Odd Raaum (sekretær  
 NOU 1982: 44), Sigurd Høst (sakkyndig NOU 1992: 14). I  
 Maktutredningens rapport om massemedier (NOU 1982: 30)  
 deltok Svennik Høyer, Kjell Olav Mathisen, Anita Werner og  
 Helge Østbye.

9	  Bastiansen 2016: 49
10	  Tosh 2015: 74
11	  Overrein og Madsen 2016: 13
12	  Tosh 2015: 74
13	  Bastiansen 2016: 49
14	  Hellerudkomiteen (1967), NOU 1973: 22, NOU 1974: 57, NOU    

 1982: 44, NOU 1982: 30, NOU 1983: 3, NOU 1988: 36 og NOU   
 1992: 14

15	  Se Rokkan 1987: 95–100.
16	  Rommetvedt i Knutsen (red.) 2017: 175
17	  Nordby 1999, kapittel 4
18	  Ryymin (red.) 2017: 175
19	  Ibid. 2017: 288
20	 NOU 1982: 30, s. 65 og 66
21	  Rommetvedt 2017: 174 ff.
22	 Ryymin 2017: 25
23	 Rommetvedt 2017: 178
24	 Nordby 1999, kapittel 3
25	 Ibid. kapittel 2 og 3
26	 Krumsvik 2011: 17
27	 Østbye 2012: 72
28	 Bjerke 2008: 36 ff.
29	 NOU 1982: 30, s. 189
30	 Ibid.: 191
31	  Rokkan 1987: 63 f. og 95 f. 
32	 Wale 1976: 82
33	 NOU 1982: 30, s. 190–192 
34	 Wale 1976: 29 og 50
35	 Samarbeidskomiteen besto av toppledelsen i Arbeiderpartiet  

 og LO.
36	 Olsen 1998: 19
37	 Se Wale 1976: 81 f., som sammenligner pressen innflytelse med  

 andre bransjer.
38	 Olsen 1998: 19–22, 37 f. 
39	 Høst 2010: 98

40	 NSD Forvaltningsdatabasen. Kontaktutvalget mellom  
 dagspressen og staten

41	  Se Overrein og Madsen 2016: 13.
42	 NOU 1982: 30, s. 65 og 66
43	 Olsen 1998: 5
44	 Ibid.: 67 
45	 Se St. meld. nr. 34 (1975–76): 94 og 98, Journalisten 1975 nr. 2:  

 12 og 13.
46	 Rolland 2011: 371
47	 Se Østgaard 1978: 171 f. for en drøfting av pressestøttens  

 funksjon og virkninger. 
48	 Se Haaland 1967, Thomsen 1967, Østgaard 1968 og Berit Bettum  

 i NOU 1982: 44, s. 44 f.
49	 Sletten 1979: 164
50	 Se Bonde 1975, s. 22 og 81 og St. meld. nr. 34 (1975–76): 94 f. og  

 NOU 1982: 44, s. 44.
51	  Bonde 1975: 82, se også artikkel av Per Berrefjord i Journalisten  

 1974 nr. 6/7 s. 8.
52	 Bastiansen 2016: 48
53	 Overrein og Madsen 2016: 16, 26, 27 og 39 f.
54	 NOU 1982: 44, s. 20 
55	 Bastiansen 2016: 48
56	 Einar Olsen sitert i Bastiansen 2009: 184
57	 Reiulf Steen, sitert i Bastiansen 2009: 189 og omtale i Olsen  

 1998: 183 og 195
58	 Bastiansen 2009: 216, se også omtale av andre redaktører i  

 A-pressen s. 185, 186 f., 188, 192, 218f.
59	 Se Bastiansen 2009 for en grundig gjennomgang av konfliktene  

 s. 217 f., 219, 220 f. og 222–228.
60	 Bastiansen 2009: 228–241, kapitlet Tverrgående faktorer
61	  Bastiansen 2016: 48
62	Se Bastiansen 2009: 205 og hele omtalen på sidene 199–208.
63	 Se Olsen 1998: 87 og Bastiansen 2009: 203. Einar Olsen presset  

 Bratteli til å ikke sette tak på produksjonstilskuddet til avisene  
 (tonn papir). Det økte den samlede pressestøtten og støtten til  
 Arbeiderbladet og A-pressens aviser betydelig.

64	 Skreddersying av pressestøtten slik at flest mulig  
 arbeiderpartiaviser skulle overleve, har blitt omtalt som Lex  
 Arbeiderbladet (se f.eks. Jan Otto Hauge i Journalisten 28.  
 januar 2009).

65	 Østlendingen, 1. april 1975.
66	 Madsen 2001, s. 147–159, særlig s. 151
67	 Bastiansen 2009: 156 f., Overrein 2001: 262 og Overrein 2005:  

 130 og 158 f.
68	 Overrein 2001: 249
69	 Se Overrein 2001: 298 for oversikt over støtten til Senterpartiet  

 i Østlendingen foran kommune- og stortingsvalg.
70	 Bastiansen 2009: 173
71	  Bastiansen 2016: 50
72	 Ibid.: 50
73	 Gripsrud (red.) 2017: 409
74	 Dahl 2016b: 180
75	 Østgaard 1978: 168
76	 Einar Olsen i Journalisten 16. januar 2009



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   71    

Litteratur og kilder
Andenæs, I. (1988). Pressestøtten og dens virkninger. 

Volda: Møre og Romsdal distriktshøgskole
Andersen, R. (1981). Høyrepressen 1945–1970. En 

analyse av forholdet mellom parti og partipresse 
i etterkrigstida. Hovedoppgave i historie. Oslo: 
Universitetet i Oslo 

Bastiansen, H.G. (2009). «Lojaliteten som brast. 
Partipressen i Norge fra senit til fall 1945–2000». 
I Pressehistoriske skrifter nr. 11. Oslo: Norsk 
Pressehistorisk Forening

Bastiansen, H.G. (2014). «Fra konflikt til konsensus? 
Partipressens fall og konsekvenser for journalis
tikken». I Pressehistorisk Tidsskrift nr. 21

Bastiansen, H.G. (2016). «Partipressen igjen – Tilsvar 
til Overrein og Madsen». Mediehistorisk Tidsskrift 
nr. 25 s. 47–54 

Bernecker, S. og Pritchard, D. (2010). The Routledge 
Companion to Epistemology. London: Routledge

77	  NOU 1982: 44, s. 29 og 53
78	 Andenæs 1988: 14
79	 Østbye 1984: 104
80	 Se Andersen 1981: 92 og 101 for vurdering av partiet Høyres  

 økonomi og deres partiaviser. For A-pressen hevder Einar Olsen  
 at LOs pressekontingent hadde nådd en faretruende grense for  
 «hva fagbevegelsen kunne yte» (Olsen 1998: 18).

81	  Lederen i Arbeiderpartiets presseforbund ønsket i 1986 privat  
 kapital velkommen for å unngå avisdød. Dette skapte oppstyr i  
 A-pressen. Se Journalisten 1986 nr. 1, 10. januar.

82	 Olsen 1998: 44. Det Olsen sikter til, er Holmenkollkonferansen  
 1. og 2. mars 1966, som var en konferanse mellom  
 regjeringen og presseorganisasjonene og ble starten for at en  
 pressestøtteordning kunne utredes (Høst 2009: 68 og 69). 

83	 Støtten fortsatte å øke, og i 2000 nådde den 221 millioner  
 kroner (NOU 2000: 15, s. 20). 

84	 Løyning 2005: 337
85	 NOU 1988: 36, s. 8. Se også NPH (Hjeltnes 2010: 421–431) om  

 konsernutviklingen i 1980-årene.
86	 Overrein 2001: 281
87	 NOU 2000: 15, s. 19. I NOU 2000: 15, s. 13 ble disse  

 begrensningene foreslått fjernet.
88	 Se NPH Hjeltnes (red.) 2010: 424 om Trygve Hegnars strategi for  

 avisdrift og forholdet til pressestøtten.
89	 Bruken av begrepet «drepte» viser til Svennik Høyer (2005: 87).
90	 Bastiansen 2014: 20
91	  Bastiansen 2009: 471 f.
92	 Bastiansen 2016: 51
93	 Ibid.: 52
94	 Ibid.: 51
95	 Høyer 2005: 87
96	 Ibid.: 87
97	 Bastiansen 2009: 434
98	 Bastiansen 2009: 471 f., Bastiansen 2016: 52 og Dahl 2014: 14
99	 Bastiansen 2016: 52, Bastiansen 2014: 23
100	Hjeltnes 2010: 433
101	  Wikipedia 2019: Den Konservative Presses Forening
102	 Den Konservative Presses Forening 28. mars 1978. Lover
103	 Fredrik Th. Bolin i Pressefolk 1979: 24 og Pressefolk 1997: 328 
104	 Høyrepressens Samarbeidsutvalg 22. mai 1986
105	 Høyrepressens Samarbeidsutvalg 1.–2. oktober 1986.  

 Avislederkonferanse, deltakerliste. 
106	 Norsk Høyrepresse. Markedsrådet 31.08.87. Møtereferat.
107	 Bastiansen 2009: 253
108	 Erik Fillip Skogstrøm i Pressefolk 1979: 181 
109	 Truls Velgaard i Fredrikstad Blad 19. april 2014 og høyre.no/ 

 personprofiler
110	  Den Konservative Presses Forening. Kontaktmøte mellom  

 Høyre og DKPF 7. mars 1984.
111	  Norsk Høyrepresse, Markedsrådet 21.8. 1987, Notat.
112	  Andreas Gjølme i Pressefolk 1979: 112
113	  Thorleif Løken i Pressefolk 1979: 129 
114	  Svein Døvle Larssen i Pressefolk 1979: 41 og Wikipedia 2019
115	  Høyre.no: Marit Haukom

116	  Hans Kristian Hogsnes i Pressefolk 1997: 152 og Stortinget.no.
117	  Den Konservative Presses Forening. Kontaktmøte mellom  

 Høyre og DKPF 7. mars 1984.
118	  Norpress 1985, Årsberetning 1984–1985.
119	  Paul Einar Vatne i Pressefolk 1979: 208.
120	 Pål Stensaas i Pressefolk 1997: 344
121	  Høyrepressens Samarbeidsutvalg 1.–2. oktober 1986.  

 Avislederkonferanse. 
122	 Wikipedia 2019: Bjørn Hoelseth
123	 Høyre.no: Bjørn Hoelseth
124	 Norsk Høyrepresse 17. juni 1986. Brev til Audun Tjomsland fra  

 Lars Nyhus. 
125	 Høyre.no: Audun Tjomsland
126	 Stortinget.no: Ole Johs. Brunæs 
127	  Erling Norvik i Mathisen 1985: 41. I jubileumsheftet ble  

 «frigjøringsprosess» satt i anførselstegn.
128	 Mathisen 1985: 41 f.
129	 Holand 1992: 10
130	 Bastiansen 2009: 264. Han hevder også at «Høyrepressen  

 forsvant brått, men stillferdig.»
131	  Bernecker og Pritchard 2010: 64 f.
132	 Norsk Høyrepresse. Markedsrådet 28.10.88. Notat.
133	 Journalisten 1988, nr. 18, 9. november.
134	 Se NOU 1988: 36, s. 8 
135	 Bastiansen 2009: 472
136	 Ibid.: 472
137	  Bastiansen 2016: 51
138	 Bastiansen 2009: 147



72   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Bjerke, P. (2008). Refleks eller refleksjon? En sosio-
logisk analyse av journalistisk profesjonsmoral. 
Avhandling for ph.d.-graden. Volda/Oslo: 
Høgskulen i Volda/Universitetet i Oslo

Bonde, A. (1975). Stat og presse : med pennen i 
jernlunge. Oslo: Cappelen

Dahl, H.F. (2014). «Partipressen i Norge – fra 
utvikling til avvikling». Pressehistorisk Tidsskrift nr. 21.

Dahl, H. F. (2016a). «Tilsvar til Overrein og Madsen». 
I Mediehistorisk Tidsskrift nr. 25 s. 54–57. 

Dahl, H.F. (2016b). A History of the Norwegian Press 
1660–2015. Palgrave Macmillan: London

Den Konservative Presses forening 28. mars 1978. 
Lover. Arkiv: Pa 583-3, D – 0335. Mappe 750 Den 
Konservative Presses Forening. Riksarkivet.

Den Konservative Presses Forening. Kontaktmøte 
mellom Høyre og DKPF 7. mars 1984. Arkivboks 
Pa 583-3, D – 0335 Den Konservative Presses 
Forening. Riksarkivet.

Gripsrud, J. (red.) (2017). Allmenningen. Historien om 
norsk offentlighet. Oslo: Universitetsforlaget

Hellerudkomiteen (1967). Innstilling om tiltak for å 
opprettholde en differensiert dagspresse. Oslo: 
Stat– og pressekomiteen.

Hjeltnes, G. (red.) (2010). Norsk presses historie, 
bind 3: Imperiet vakler 1945–2010. Oslo: 
Universitetsforlaget

Holand, J.T. og Døvle Larsen, S. (1992). Presse med 
mening: Den konservative Presses Forening 
1892–1992 

Høst, S. (2009). «Mye mer enn Akersgata – Norsk 
pressestruktur 1945–2009». Pressehistoriske 
skrifter nr. 12. 

Høst, S. (2010). «Pressen får statsstøtte». I Hjeltnes 
G. (red.) Norsk presses historie. Bind 3: ‘Imperiet 
vakler 1945–2010’. Oslo: Universitetsforlaget

Høyer, S. (1982). «Pressen – Økonomisk 
utvikling og politisk kontroll». I NOU 1982: 30. 
Maktutredningen. Rapport om massemedier. 
Oslo: Universitetsforlaget

Høyer, S. (2005). «The Rise and Fall of The 
Scandinavian Party Press›. I Høyer, S. og Pöttker, 
H. (red.). The Diffusion of The News Paradigm. 
Göteborg: NORDICOM

Høyrepressens Samarbeidsutvalg 22. mai 1986. 
Møtereferat. Arkiv: Pa 583-3, D-0331. Høyres 
Samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

Høyrepressens Samarbeidsutvalg 1.–2.oktober 
1986. Avislederkonferanse. Deltakerliste. Arkiv: 
Pa583-3, D-0331. Høyres Samarbeidsutvalg. 
Riksarkivet.

Høyre.no/personprofiler: Truls Velgaard, Bjørn 
Hoelseth, Audun Tjomsland. Hentet 12.01.2019.

Høyre.no/personprofiler: Marit Haukom. Hentet 
12.01.2019 fra https://hoyre.no/vestfold/
tonsberg/aktuelt/marit-haukom-h-en-te/ 

Haaland, A. (1967). Rottefangeren fra Gutenberg. 
Oslo: Pax forlag 

Journalisten 1974 nr. 6/7, 1975 nr. 2, 1986 nr. 1, 10. 
januar 1988 nr. 18, 28. januar 2009, 9. november 
2009 nr. 16. 

Knutsen, O. (red.) (2017). The Nordic Models in 
Political Science. Challenged, but still viable? 
Bergen: Fagbokforlaget

Krumsvik, A.H. (2011). Medienes privilegier – en 
innføring i mediepolitikk. IJ-forlaget: Kristiansand

Løyning, T. (2005). «Kredittilsynet i en neoliberal 
økonomi: Finansmarkedenes dannelse». I 
Sosiologisk tidsskrift nr. 13, 335 – 362. Hentet 
26. februar 2018 fra https://www.idunn.no/file/
pdf/33213356/kredittilsynet_i_en_neoliberal_
okonomi_finansmarkedenes_dannelse.pdf

Madsen, R. (2001). Motstraums : Senterpartiets historie 
1920–2000. Band 2 1959–2000. Oslo: Samlaget

Mathisen, O.M. (1985). Samarbeid i 50 år. Norsk 
høyrepresse 1935–1985. Norsk Høyrepresse

Myhre, J.E. (2014). Historie. En introduksjon til 
grunnlagsproblemer. Oslo: Pax forlag A/S

Nordby, T. (1999). Samvirket mellom organisasjoner 
og stat: Norge. UiO Det samfunnsvitenskapelige 
fakultet. Lastet ned 13.09. 2017 http://www.
sv.uio.no/mutr/publikasjoner/rapporter/
rapp1999/rapport4.html

Norpress 1985. Årsberetning 1984–1985. Arkiv: 
Pa 583-3, D-0331. Høyres samarbeidsutvalg. 
Riksarkivet.

Norpress. Medlemsavisene 1985. Arkiv: Pa 583-3, 
D-0331. Høyres Samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

https://hoyre.no/vestfold/tonsberg/aktuelt/marit-haukom-h-en-te/
https://hoyre.no/vestfold/tonsberg/aktuelt/marit-haukom-h-en-te/
https://www.idunn.no/file/pdf/33213356/kredittilsynet_i_en_neoliberal_okonomi_finansmarkedenes_dannelse.pdf
https://www.idunn.no/file/pdf/33213356/kredittilsynet_i_en_neoliberal_okonomi_finansmarkedenes_dannelse.pdf
https://www.idunn.no/file/pdf/33213356/kredittilsynet_i_en_neoliberal_okonomi_finansmarkedenes_dannelse.pdf
http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjoner/rapporter/rapp1999/rapport4.html
http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjoner/rapporter/rapp1999/rapport4.html
http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjoner/rapporter/rapp1999/rapport4.html


MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   73    

Norsk Høyrepresse 17. juni 1986. Brev til Audun 
Tjomsland fra Lars Nyhus. Arkiv: Pa 583-3, 
D-0331, Høyres samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

Norsk Høyrepresse. Markedsrådet 21.8.1987. 
Notat. Arkiv: Pa583-3, D-0331. Høyres 
samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

Norsk Høyrepresse. Markedsrådet 31.08.1987. 
Møtereferat. Arkiv: Pa583-3, D-0331. Høyres 
samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

Norsk Høyrepresse. Markedsrådet 28.10.88. Notat. 
Arkiv: Pa583-3, D-0331. Mappe, Markedsrådets 
møter 1988. Høyres samarbeidsutvalg. Riksarkivet.

NOU 1973: 22. Dagspressens økonomi. Oslo: 
Forbruker- og administrasjonsdepartementet

NOU 1974: 57. Samarbeid i dagspressen. Oslo: 
Forbruker- og administrasjonsdepartementet 

NOU 1982: 30. Maktutredningen: Rapport om 
massemedier. Oslo: Universitetsforlaget

NOU 1982: 44. Pressestøtten – mål og midler. Oslo: 
Forbruker-og administrasjonsdepartementet 

NOU 1983: 3. Massemedier og mediepolitikk. Oslo: 
Kultur- og vitenskapsdepartementet 

NOU 1988: 36. Om eierforhold i dagspressen. Oslo: 
Forbruker- og administrasjonsdepartementet

NOU 1992: 14. Mål og midler i pressepolitikken. Oslo: 
Kulturdepartementet

NOU 2000: 15. Pressepolitikk ved et tusenårsskifte: 
Dagspresseutvalgets innstilling. Oslo: 
Kulturdepartementet

NSD Forvaltningsdatabasen. Kontaktutvalget 
mellom dagspressen og staten. Hentet 07.11.2017 
fra http://www.nsd.uib.no/polsys/data/
forvaltning/utvalg/15018000 

Olsen, E. (1998) … og regien var ved Johan Ona : 
Pressestøttens ukjente sider : Dessuten medvirket 
Einar Olsen. IJ-rapport 5/98. Fredrikstad: Institutt 
for journalistikk

Olsen, E. (2009). «– Grunnlaget for pressestøtte 
borte». Journalisten 16. januar. Hentet 28. mars 
2018 fra https://journalisten.no/story/56340

Overrein, P. (2001). «Hvor ånden bærer bud» – 
Østlendingen fra Arbeiderdemokratene til Orkla. 
Elverum: Østlendingen

Overrein, P. (2005). Avviklingen av partipressen : En 
studie av avisen Østlendingen og norske parti-
avishistorier 1970–2004. Trondheim: Institutt 
for sosiologi og statsvitenskap NTNU. Hentet 
01.12.2015 fra http://brage.bibsys.no/xmlui/
bitstream/id/246323/Overrein-2005.pdf.

Overrein, P. og Madsen, R. (2016). «Partipressen 
avvikling – årsaker og faser». I Mediehistorisk 
tidsskrift nr. 25 s. 11–47 

Pressefolk (1979). Fredrikstad: Norsk Presseforbund, 
Institutt for Journalistikk

Pressefolk (1990). Fredrikstad: Norsk Presseforbund, 
Institutt for Journalistikk

Pressefolk (1997). Nils E. Øye (red.). Fredrikstad: 
Institutt for Journalistikk

Rokkan, S. (1987). Stat, nasjon, klasse. Oslo: 
Universitetsforlaget

Rolland A. (2011). «Etableringen av pressen som 
næring i Norge 1875–1900». I Historisk tidsskrift, 
bind 90. 

Rommetvedt, H. (2017). «Scandinavian Corporatism 
in decline». I Knutsen, O. (red.) (2017). The Nordic 
Models in Political Science. Challenged, but still 
viable? Bergen: Fagbokforlaget

Ryymin, T. (red.) (2017). Historie og politikk. 
Historiebruk i norsk politikkutforming etter 1945. 
Oslo: Universitetsforlaget

Ryymin, T. (2017). «Innledning. Historie i 
politikken». I Ryymin, T. (red.) (2017) Historie og 
politikk. Historiebruk i norsk politikkutforming 
etter 1945. Oslo: Universitetsforlaget

Ryymin, T. (2017). «Konklusjon. De politiske 
historiene». I Ryymin T. (red.) (2017) Historie og 
politikk. Historiebruk i norsk politikkutforming 
etter 1945. Oslo: Universitetsforlaget

Sletten, V. (1979). Pressestøtte og pressefridom. 
Fredrikstad: Institutt for Journalistikk

Stortinget.no. Hogsnes, Hans Kristian hentet 
14.april 2018 fra https://www.stortinget.
no/no/Representanter-og-komiteer/
Representantene/Representantfordeling/
Representant/?perid=HKH 

http://www.nsd.uib.no/polsys/data/forvaltning/utvalg/15018000
http://www.nsd.uib.no/polsys/data/forvaltning/utvalg/15018000
https://journalisten.no/story/56340
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/246323/Overrein-2005.pdf
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/246323/Overrein-2005.pdf
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=HKH
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=HKH
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=HKH
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=HKH


74   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)

Stortinget.no. Brunæs, Ole Johs. Hentet 
17.januar 2019 fra https://www.stortinget.
no/no/Representanter-og-komiteer/
Representantene/Representantfordeling/
Representant/?perid=OJB 

St. meld. Nr. 34 (1975–76). Om vår dagspresse – 
økonomi og samarbeid.

Sørgård, K.L. (2015). Pressestøttedebatten: Fra 
pressestøtte til mediestøtte. Bergen: Institutt for 
medievitenskap, UiB

Thomsen, P. (1967). «Pressen kan bare være fri, hvis 
den også er god forretning». I Presse og stat : En 
debatt om tiltak for å sikre en differensiert presse 
i Norge. Oslo: Norsk Presseforbund og Norske 
Avisers Landsforbund

Tosh, J. (2015). The pursuit of history. Aims, methods 
and new directions in the study of history. 
Abingdon/New York: Routledge

Wale, T. (1976) [1972]. Fjerde statsmakt eller annen 
partimakt. Oslo: Institutt for journalistikk

Wikipedia 2019: Den Konservative Presses 
Forening. Hentet 21. januar 2019 
fra https://no.wikipedia.org/wiki/
Den_Konservative_Presses_Forening

Wikipedia 2019: Svein Døvle Larssen. Hentet 13. 
januar 2019 fra https://no.wikipedia.org/wiki/
Svein_D%C3%B8vle_Larssen 

Wikipedia 2019: Bjørn Hoelseth. Hentet 12. 
januar 2019 fra https://no.wikipedia.org/wiki/
Bj%C3%B8rn_Hoelseth 

Østbye, H. (1984). Massemediene. Oslo: Tiden Norsk 
Forlag.

Østbye, H. (2012). «Mediestøtte og mediepolitikk. 
Arne H. Krumsvik, Medienes privilegier – en inn-
føring i mediepolitikk.» Norsk medietidsskrift 19 (1).

Østgaard, E. (1968). «Avisenes oppgaver». I Samtiden 
Vol: 77 [28–48]. 

Østgaard, E. (1978). «Ideelle motiver og økonomisk 
virkelighet». I Østgaard, E. (red.) Pressen i Norden. 
Oslo: Gyldendal

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=OJB
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=OJB
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=OJB
https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=OJB
https://no.wikipedia.org/wiki/Den_Konservative_Presses_Forening
https://no.wikipedia.org/wiki/Den_Konservative_Presses_Forening
https://no.wikipedia.org/wiki/Svein_D%C3%B8vle_Larssen
https://no.wikipedia.org/wiki/Svein_D%C3%B8vle_Larssen
https://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_Hoelseth
https://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_Hoelseth


MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2019 (NR. 31)   75    


