
70   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Ill: Endre Barstad G
rafisk©

2020



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   71  

I 2010 kom Norsk presses historie (NPH) ut.1 Parti
pressens vekst og fall var tema i bind 2 og 3, og 
omtalen avrundes med å fastslå at partipressens 
organisasjoner ble nedlagt utover 1980-årene.2 Det 
siste er noe misvisende, da organisasjonene med 
unntak av venstrepressen først ble avviklet utover 
1990-årene.3 En større utfordring er likevel at verket 
avsluttet sin omtale av høyrepressen i 1970-årene.4 
Da aviskonsernene begynte sine avisoppkjøp midt i 
1980-årene, ble høyrepressen og høyreavisene ikke 
omtalt.5 Årsaken til den manglende omtalen kan ligge 
i Henrik G. Bastiansens arbeid fra 2009, som slo fast at 
Orklas første avisoppkjøp 
var oppkjøp av forhen
værende høyreaviser.6 Året 
etter skrev han kapitlet EF-
striden: partipressen for fall 
i NPH. Med en litt annen 
formulering har verkets 
bindredaktør, Hans Fredrik Dahl, også gitt tilslut-
ning til synspunktet.7 

Når høyrepressen ikke ble omtalt, skapte NPH et 
bilde av at den tilhørte fortiden, da orklaoppkjøpene 
av Moss Avis (MA), Fredriksstad Blad (FB), Østlandets 
Blad (ØB, Ski), Gjengangeren (G, Horten), Sandefjords 
Blad (SB) og Tønsbergs Blad (TB) startet fra 1985, se 
tabell 1. En undersøkelse av om dette er riktig, for-
drer granskning både av disse avisenes strukturelle 
bånd til høyrefamiliens organisasjoner og av deres 
partistøttefunksjoner rundt oppkjøpstidspunktene.  
I denne artikkelen vil vi påvise at disse avisene hadde 

Roar Madsen
Førsteamanuensis
Institutt for Lærerutdanning – NTNU
roar.madsen@ntnu.no

Per Overrein
Førstelektor
Institutt for Lærerutdanning – NTNU
per.overrein@ntnu.no

«– Vi stemmer Høyre i Sandefjord» 
Høyreaviser i valgkamp

I vår forståelse må både 
strukturelle bånd og funksjonelle 
uttrykk være på plass for å kunne 

snakke om en partipresse

tydelige høyrestøttefunksjoner da oppkjøpene star-
tet, og vurdere utviklingen av deres høyrestøtte fra 
1981 til 1985.

Avisene, forskningslitteraturen, begrepene 
og metodene
Vi har tidligere (Mediehistorisk Tidsskrift nr. 1 2019) 
påvist at avisene vi her undersøker, var strukturelle 
partiaviser – en forlengelse av Høyres organisasjon i 
1985/86. I denne artikkelen viser vi at avisene funksjonelt, 
gjennom redaksjonelle førstesideoppslag, annonsering 
og på lederplass, fortsatt var partiaviser for Høyre. Det 

undersøkte materialet er 
på til sammen 180 første
sider og 262 ledere i de 
definerte valgperiodene 
i 1981 og 1985. Under
søkelsen sikter mot å gi et 
bilde av styrken i høyre-

støtten og av utviklingen av den, og er ikke en analyse 
av selve saksstandpunktene i valgkampsakene.

Dette krever at vi redegjør for våre metoder, for 
forskningslitteraturen på feltet, for vår empiri og 
for de begreper og forståelser vi legger til grunn.  
I senere underkapitler redegjør vi kort for den politiske 
konteksten rundt stortingsvalgene i 1981 og 1985, og 
går en kort vei innom avisenes bruk av stoff fra Høyres 
Pressebyrå – Norpress. Så undersøker vi avisenes 
høyrestøtte, først de tre vestfoldavisene, deretter 
avisen i Akershus og de to avisene i Østfold. Til slutt 
oppsummerer og drøfter vi våre funn, med tyngst 

Fagfellevurdert

Mediehistorisk Tidsskrift nr. 33, 2020, årgang 17, s. 70-93, publisert 19.06.2020.  
Artikkelen finnes også som del av hele utgaven av Mediehistorisk Tidsskrift nr. 33 2020,  

url: medietidsskrift.no/content/uploads/pub/2020/06/NMF-tidsskrift-01_2020-web.pdf
Artikkelen publiseres under lisensen Creative Commons CC BY-NC 4.0.



72   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

vekt på 1985 og på endringene fra 1981 til 1985. Så 
formulerer vi våre kritiske merknader til framstillingen 
av høyrepressen i Norsk presses historie. 

Da NPH ble skrevet, fantes det forskning og littera-
tur som ga signaler om at avviklingen av høyrepres-
sen ikke kunne ha skjedd hverken i begynnelsen av 
1980-årene eller rundt 1985, men måtte ha kommet 
senere. Dette gjelder NOU-ene 1982: 44 og 1992: 
14 og arbeidene til Simensen (1999), Høyer (2005), 
Overrein (2005) og Allern (2007).8 Historien til Norsk 

Høyrepresse fra 1985 (Mathisen 1985) gir heller ikke 
grunnlag for å hevde at partipresseorganisasjonen da 
tilhørte fortiden, noe også Bastiansen gir sin tilslut-
ning til.9 Hans konklusjon er likevel at avisene som her 
undersøkes, som var medlemmer av organisasjonen, 
var forhenværende høyreaviser.10 Vi kan derfor ikke se 
at synspunkter fra denne litteraturen ble tatt hensyn 
til eller drøftet i Bastiansen og Dahl sine arbeider. 
Dette kommer vi tilbake til mot slutten.

Tabell 1. Avisene som er med i undersøkelsen

Avisene – med utgiver-
sted der det ikke fram-
går av navnet

Orklaoppkjøp11 Opplag 
198612

Redaktører i 1981 og 
198513

Konkurranseforhold på  
utgiverstedet 1985/86

Moss Avis (MA) Feb. 1985 (100 %) 14 736 Fredrik Th. Bolin Moss Dagblad (A)14 nr. 2. (opp-
lag 1986: 6626)

Fredriksstad Blad (FB) Aug. 1985 (34 %) 18 360 Erik Skogstrøm Demokraten (A) nr. 2. (opplag 
1986: 11500)

Østlandets Blad (ØB), Ski Sept. 1985 (11,2 %) 15 437 Thorleif Løken (1981) 
Andreas Gjølme (1985)

Ingen

Tønsbergs Blad (TB) Juli 1986 (41 %) 28 360 Svein Døvle Larssen Vestfold Arbeiderblad (A)15 nr.2 
(opplag 1986:  10352), nedlagt 
1988

Gjengangeren (G), Horten Juli 1986 (26 %) 5603 Paul Einar Vatne (1981/ 
85) Pål Stensaas (1985)

Ingen

Sandefjords Blad (SB) Juli 1986 (8,2 %) 14 630 Bjørn Hoelseth (1981)
Audun Tjomsland (1985)

Vestfold Fremtid (A)16 nr.2 ned-
lagt 1982

Tabellen viser når Orkla Media startet å kjøpe opp 
aviser og eierandeler i 1985/86. Den viser opplags
tallene i 1986, konkurranseforholdet med nr. 2-avisene 
og hvem som var redaktører ved de to aktuelle stor-
tingsvalgene og da Orkla Media startet oppkjøpene. 
Moss Avis, Fredriksstad Blad, Tønsbergs Blad og Sande-
fjords Blad var nummer-en-avis på sine utgiversteder 
(per 1985/86), og Østlandets Blad og Gjengangeren 
hadde ingen konkurrenter på sine utgiversteder. 
Dette gir ikke hele konkurransebildet. Lokalaviser 
har grenseområder mot andre lokalaviser, og de kan 
også konkurrere med større regionaviser/riksaviser.

Begrepet partiorgan har i noen tilfeller vært 
forbeholdt aviser som var formelt eid av et parti, fastlagt 

i avisens vedtekter eller som ble regnet som partiets 
hovedorgan.17 For å unngå uklarheter bruker vi i denne 
artikkelen partiavis eller høyreavis som bærende begre-
per.18 I artikkelen «Partipressens avvikling – årsaker og 
faser» (Mediehistorisk Tidsskrift nr. 25 2016) redegjorde 
vi for vår definisjon av partiorgan/partiavis, og for de 
funksjonelle og strukturelle sidene ved en partiavis,19 
samt at vi la fram en modell og en definisjon av parti-
pressesystemet.20 Av plasshensyn gjentar vi ikke argu-
mentasjonen, men vi vil understreke følgende: 

Partipressen som et nasjonalt samfunnsfenomen 
som systematisk ble registrert, regner vi som avviklet 
rundt 1994.21 Tidfestingen er selvsagt diskutabel, 
men ingen har hevdet at partipressen eksisterte 



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   73  

etter den tid. I vår forståelse må både strukturelle 
bånd mellom partiene og avisene og funksjonelle 
uttrykk ved systematisk støtte til partiet i avisspaltene 
være på plass for å kunne snakke om en partipresse 
eller et partipressesystem. Etter avviklingen eksis-
terte det fortsatt lokale partiaviser og aviser med 
partipolitisk profil,22 men de strukturelle båndene 
mellom avisene og partipresseorganisasjonene, mel-
lom redaksjonene og partipressebyråene og mellom 
redaktørene og partiene var avviklet eller i ferd med 
å avvikles helt. Konsernorganisering tok over for 
partipressens organisering. De båndene til partiene 
som var igjen, betrakter vi som strukturelle etter- 
slep av partipressesystemet. 

Fra slutten av 1990-årene ble det foretatt en rekke 
postpartipresse-undersøkelser som slo fast at avisene 
fortsatt hadde en politisk 
profil, men at partiprofilen 
var neddempet.23 En rekke 
masteroppgaver bekreftet 
funnene.24 Dette regner vi 
som funksjonelle etterslep 
fra partipresseepoken. Ved 
å bruke begrepene funksjo-
nelle og strukturelle etterslep 
synligjøre vi at partipressen 
var avviklet, men at noen trekk fra partipressens 
periode fremdeles eksisterte eller var virksomme.25

Denne artikkelen skiller seg fra forskningen på 
postpartipressen ved at undersøkelsen er rettet mot 
aviser som var en del av et partipressesystem som 
fortsatt var i virksomhet. Vi finner at det funksjonelle 
uttrykket i disse høyreavisene skiller seg vesentlig fra 
innholdet i avisene som registreres i postpartipres-
seundersøkelsene.26 Vår undersøkelse viser at avisene 
kunne være en direkte del av valgkampen til Høyre, 
både politisk og taktisk og som organisatorer for 
partiapparatet i valgkampinnspurtene. 

Vårt utgangspunkt er følgende forståelse av hva 
en funksjonell partiavis er.

En avis som kontinuerlig både på lederplass og 
gjennom nyheter til et bestemt politisk parti leve-
rer eksplisitt, omfattende og fra partiets synspunkt, 
adekvat støtte.27 

Stikkord som «kontinuerlig», «både på lederplass og 
gjennom nyheter», «eksplisitt», «omfattende» og 
«adekvat» gjør inklusjonskriteriene for kategorien 
funksjonell partiavis i sum svært stramme. Det er 
ikke uproblematisk å operasjonalisere en slik tilnær-
ming for en undersøkelse. Kravet om at det må være 
«omfattende støtte», kan oppfattes som et krav om 
tydelighet i støtte (= klar eller sterk), men også som 
krav om gjentakende støtte over tid eller i volum.  
Å oppfordre til å stemme på et parti/regjerings
alternativ på lederplass er alene ikke nok til å karak-
terisere en avis som partiavis. Kraften i lederutsagnene 
og til hvem de henvender seg er undersøkt. Redak-
sjonelle førstesideoppslag og partiannonser er også 
undersøkt. Vi er selvsagt klar over at avisenes øvrige 
innhold kan modifisere bildet, men lederartiklene og 

førstesidenes innhold vil 
til sammen kunne gi sig-
naler om avisenes priori-
terte meningsbærende 
intensjoner.  

Kontinuiteten fanger 
vi opp ved å undersøke 
til sammen 15 avisut-
givelsesdager i begge 
valgkampperiodene i 

alle seks avisene. Manglende kontinuitet/omfang i 
hver valgkampperiode i en avis vil gi utslag på en 
indeksverdi som utregnes som en gjennomsnittsverdi 
for alle ledere i en avis i en 15-dagersperiode.28 Med 
i dette bildet er også  tre avisdager etter valget, og 
da er det ikke særlig relevant for en avis å oppfordre 
til å stemme på bestemte partier. Dette bidrar også 
til å holde indeksverdiene nede.

Antallet ledere i en avis varierer stort, de kunne ha 
mellom én og tre hver avisdag. Vi har valgt å regne 
alle enkeltledere i tilfeller der det er flere ledere i én 
utgivelse, som én selvstendig leder. 

Partistøtteindeksen har vi kommet fram til ved 
å analysere ledernes høyrestøtte med vekting av 
støtten fra 0 til 6 etter styrke. Verdiladning seks er gitt 
ledere som oppfordret til å stemme Høyre eller på 
Høyres regjeringsalternativ. Vekting tre er gitt ledere 
som ga støtte til Høyres politikk eller deres ledere 
og talsmenn. Verdien en er gitt ledere som kritiserte 

Fra slutten av 1990-årene ble det foretatt 
en rekke postpartipresse-undersøkelser som 
slo fast at avisene fortsatt hadde en politisk 
profil, men at partiprofilen var neddempet. 
Dette regner vi som funksjonelle etterslep



74   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

andre partier, og dermed indirekte ga høyrestøtte. 
De av lederne som ikke hadde partipolitisk relevans 
eller retning, er gitt verdien null.29 Lederne har blitt 
plassert etter den tyngst verdiladde kategori de hører 
hjemme i. Den samlede verdiladningen for alle ledere 
i en avis i en valgperiode er dividert med antallet 
ledere, og er derfor en gjennomsnittsverdi. Et sentralt 
valg er om ledere uten politisk relevans eller retning 
skal inkluderes eller ekskluderes fra utregningen av 
indeksverdier. Dersom de utelukkes, kan det bidra 
til at vi i for liten grad fanger opp eventuelle trender 
til avpolitisering av lederne. På den andre siden kan 
det å ta dem med, bidra til å underkommunisere de 
(høyre)politisk ladede lederytringene som faktisk 
ble gitt. Det siste kan gi urimelige utslag i aviser med 
mange lederartikler (flere på en utgivelsesdag) og 
mange lederartikler uten partipolitisk verdiladning 
kombinert med andre ledere som markerte tydelige 
standpunkter. Vi har valgt å regne ut indeksverdier 
både med inklusjon og eksklusjon, slik at vi kan vur-
dere hvordan dette valget slår ut, og i hvilken grad 
dette er relevant for analysene.

Klassifisering av lederne er ikke uproblematisk, 
og for å nærme oss det intersubjektive har vi først 
klassifisert dem uavhengig av hverandre. I en drøy 
håndfull tilfeller der vi har klassifisert ulikt, har vi 
diskutert oss fram til felles klassifisering. 

I undersøkelsen av avisenes førsteside har vi regis-
trert om omtalen gir «nøytral», positiv eller negativ 
vinkling av bestemte partier. Systematisk positive 
nyhetsoppslag på førstesiden av bestemte partier 
og negativ omtale av andre partier vil kunne være 
et tydelig tegn på avisens politiske profil. Vi har også 
telt partiannonsene for alle partier. Annonser som er 
plassert andre steder i avisene, er ikke undersøkt. Det 
kan mistenkes at dette gjør at vesentlige deler av par-
tiannonseringen er oversett. På den andre siden: Etter-
som intensjonen har vært å undersøke partipresse
funksjonene til de første orklakonsernoppkjøpte 
avisene opp imot kjente publiserte posisjoner, presses 
den praktisk tilgjengelige undersøkelsesstrategien 
vekk fra intensive strategier (undersøkelser av alt 
redaksjonelt stoff i en eller to aviser). Artikkelen vur-
derer heller ikke om det er utvikling og endring i den 
journalistiske ledersjangeren eller nyhetssjangeren 

utover de politiske fortolkningene.30 I dette ligger 
selvsagt ikke motforestillinger til at fullstendige 
undersøkelser av en eller to aviser vil kunne gi mer 
fullstendige bilder av partistøttefunksjonene disse 
hadde. Men en slik strategi ville ikke gi et tilstrekkelig 
grunnlag for å vurdere den formulerte påstanden 
om at de første orklaoppkjøpene var oppkjøp av 
forhenværende høyreaviser. 

Den politiske konteksten – stortingsvalgene 
i 1981 og 1985
Avisprofil i forhold til valg påvirkes av avisenes 
politiske tradisjon og tilhørighet, politisk situasjon, 
sympatitrender og dagsorden (sentralt og lokalt), 
av konkurransen mellom partiene og av posisjon i 
aviskonkurransen. Aviser er både omskrevet av en 
politisk situasjon og dagsorden, og innskrevet i denne. 

Høyre hadde ulik styrke i avisenes nedslagsfelter. 
Stortingsvalget i 197731 gjorde høyrebølgen tydelig. 
I Østfold fikk Høyre klart under halvparten av Ap’s 
oppslutning, mens de lå ca. 6 prosentpoeng bak i 
de to andre fylkene. Ekstrempunktene blant de seks 
utgivelseskommunene var den gamle skipsfarts- og 
hvalfangstkommunen Sandefjord (H 41,1 prosent, 
Ap 34,4 prosent) og den gamle industrikommunen 
Fredrikstad (H 27,5 prosent, Ap 53,1 prosent). Det 
store bildet ved stortingsvalget i 1981 var høyre
mobilisering fram mot regjeringsmakt – først i en 
ren høyremindretallsregjering, senere utvidet med 
KrF og Sp og til en flertallsregjering.32

Høyre ønsket å holde sentrumspartiene KrF og 
Senterpartiet orienterte mot høyresamarbeid fram 
mot valgene i 1981 og 1985, men det ble vanskelig, 
blant annet fordi Høyre åpnet for at representantene 
kunne stemme fritt etter sin samvittighet i abortsaken 
i 1981.33 Svekkede sentrumspartier og et styrket Høyre 
alt fra 1977 gjorde det vanskeligere å tenke seg at et 
regjeringssamarbeid mellom Høyre og sentrumsparti-
ene ikke ville gi statsminister fra Høyre. 

Ved 1981-valget var det borgerlige felleslister i syv 
fylker, og Vestfold var ett av disse – med fellesliste 
for Sp og Venstre. 1985-valget ble gjennomført med 
listeforbund. I Østfold hadde Høyre og Senterpartiet 
listeforbund i 1985, og Sp og KrF hadde tilsvarende 
i Vestfold. Det Liberale Folkepartiet, KrF og Sp inn-



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   75  

gikk listeforbund i Akershus. De varierende sam
arbeidskonstellasjonene må antas å ha påvirket både 
Høyres valgstrategier i fylkene og høyreavisenes 
redaksjonelle dekning av valgkampene, men dette 
faller utenfor artikkelens siktemål å undersøke spe-
sifikt. I Vestfolds høyreaviser kan det f.eks. ha vært 
vanskelig å balansere ulike høyreinteresser. Ønsket 
om fortsatt samarbeid mellom KrF og Sp i regjering 
talte for å unngå en for skarp profil mot disse parti-
ene. På den andre siden truet listeforbundet mel-
lom nettopp disse partiene Høyres sistemandat. 
Høyre og dets presse hadde likevel det heldige 
utgangspunktet at populariteten til statsminister 
Willoch ifølge meningsmålingene var økende, «han 
ender serien med sin beste [tillits]notering.»34 

1981-valget hadde den høyeste deltagelsen siden 
1969, den økte til et toppunkt i 1985 (84 prosent).35 
De tre fylkene og de seks utgivelseskommunene 
lå over eller på/nær den nasjonale valgdeltagelsen 
ved disse valgene.36 I 1985 mobiliserte Høyre for å 
forlenge Willoch-perioden, 
men gikk noe tilbake.37 
De lyktes likevel (så vidt) 
å regjere videre som min-
dretallsregjering utgått 
av de samme partiene i 
en periode til våren 1986. 
For Høyre og dets presse 
var 1981-valget et mobili-
seringsvalg for regjeringsmakt, og 1985-valget var et 
mobiliseringsvalg for å beholde den. Partiets aviser 
var sentrale brikker i den strategien. Det viser interne 
brev og notater. 

I 1985 sendte høyreleder Erling Norvik en fore
spørsel til avisene i Norsk Høyrepresse om hjelp til 
annonsering i valgkampinnspurten. Direktør Lars 
Nyhus i Norsk Høyrepresse skrev til sine medlemsaviser: 

For egen del finner vi det riktig å anbefale våre 
medlemsaviser å strekke seg lengst mulig både 
når det gjelder antallet innrykninger og pris for 
innrykking av annonsene. Norsk Høyrepresse 
og Høyres hovedorganisasjon har alltid hatt et 
nært og godt samarbeid, (…) [det er] følgelig en 
glede for oss å anbefale hjelp til en mulighet for 

borgerlig seier ved høstens Stortingsvalg.38  

Vi kan ikke treffsikkert vurdere hvor stor betydning 
dette trykket ovenfra i Høyre og Norsk Høyrepresse 
fikk for innslaget av partiannonsering i avisene. I 
Norsk Presses Historie blir det hevdet at redaktøren i 
Tønsbergs Blad (TB) i 1971 ikke lengre ville gi spalteplass 
til Høyres valgannonser. Det skal trolig forstås som 
gjeldende den tidligere praksis med gratisannonser. 
Historien om redaktøren i TB blir i NPH utlagt som 
eksempel på at høyrepressens lojalitet til partiet var 
i ferd med å forsvinne.39 Ut ifra våre undersøkelser 
blir dette for enkelt og altfor tidlig når det gjelder 
partilojaliteten. Om gratisannonsering eller subsidiert 
annonsering fremdeles fantes i 1981/1985, har vi ikke 
grunnlag for å si noe sikkert om. Men ut fra henven-
delsene til høyreavisene fra Norvik og Nyhus, er det 
rimelig å anta at initiativet kan ha medvirket til det, 
og til økt høyreannonsering i de undersøkte avisene. 

Bruken av Norpress / 
Høyres Pressebyrå 
De avisene vi har under-
søkt, var tilknyttet Norsk 
Høyrepresse og Høyres 
Pressebyrå, som fra januar 
1984 endret navn til Norsk 
Pressebyrå (Norpress).40 
Navneendringen var ledd i 

markedstilpasningen for å skape et noe løsere forhold 
til Høyre og medvirke til at aviser som ikke var erklærte 
høyreaviser, lettere kunne bruke Norpress-stoff. Den 
første lederen av Norpress, Gunnar Stavseth, markerte 
at byrået skulle være helt uavhengig av Høyre, men 
allerede i 1985 måtte byrået støttes av Høyres Pres-
sefond. Lederen deltok på møter i Høyrepressens 
Samarbeidsutvalg.41 Norpress ble rustet kraftig opp 
av Høyres hovedorganisasjon,42 og må regnes som 
en del av høyrefamilien i 1985.43 

Bruken av Norpress på lederplass, der likelydende 
eller tilnærmet like ledere ble brukt i avisene vi har 
undersøkt, må derfor regnes både som utslag av 
strukturell tilknytning til høyreorganisasjonene, og 
som (funksjonelt) uttrykk for identifikasjonen med 
Høyre. Bruken av Norpress-stoff varierte. Noen ledere 

Norpress ble rustet kraftig opp  
av Høyres hovedorganisasjon,  
og må regnes som en del av  

høyrefamilien i 1985



76   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

var tilnærmet helt like i avisene, andre ganger ble 
lederne justert ved at setninger eller større avsnitt 
ble lagt til, fjernet eller lett omarbeidet.

Tønsbergs Blad og Gjengangeren hadde for eksem-
pel tilnærmet like ledere i august 1985 med over
skriftene «LO på aksjemarkedet»44 i Tønsbergs Blad og 
«Aksjemarkedet og AP/LO»45 i Gjengangeren. Lederne 
gikk imot Ap’s og LOs forslag om å stramme inn 
reglene for aksjemarkedet. Et annet stridsspørsmål 
i valgkampen var påstanden fra Arbeiderpartiet om 
at Høyre ville rasere velferdsstaten. Vulgærpropa-
ganda, hevdet Tønsbergs Blad, som sammen med 
Sandefjords Blad hadde nærmest like ledere under over-
skriften «Høyre og velferd».46 Høyres historie, som var 
utgitt året før, viste at partiet aldri hadde motarbeidet 
velferdssamfunnet, hevdet lederne. Østlandets Blad 
og Fredriksstad Blad kjørte overskriftene «Høyre og 
velferdsstaten»47 og gjentok Kåre Willochs poeng om at 
målene for de to regjeringsalternativene var det samme, 
men midlene for å nå velferdssamfunnet var ulike. 

 Tilbud om arbeid eller skolegang til ungdommen 

– ungdomsgarantien – var også et valgkamptema i 
1985. Tønsbergs Blad og Moss Avis hadde i september 
helt like ledere bortsett fra et avsnitt som var utelatt 
i Moss Avis. Tønsbergs Blads leder omtalte derimot 
lovforslaget som «unødvendig anstaltmakeri».48

Denne gjennomgangen viser at alle de seks under-
søkte avisene tok i bruk politisk stoff fra Norpress i 
lederartikler. Dette knyttet avisene strukturelt til Høyres 
valgkampstrategi i en hektisk valginnspurt, og bidrar 
til å understreke rollen som funksjonelle partiaviser. 

Høyremobilisering i vestfoldavisene
Vi ser at det er stor forskjell på hvor mange ledere 
de enkelte avisene publiserte (se tabell 2). Lavest lå 
Gjengangeren i 1981 og 1985, med 15 ledere i hver 
periode, mens Tønsbergs Blad trykte 35 ledere i 1985, 
og 26 i 1981. Antallet har betydning, ettersom høyt 
antall ga anledning til å kombinere et betydelig antall 
ledere uten partipolitisk retning med lederartikler 
med klar partipolitisk ladning og dermed opprett-
holde en tydelig partipolitisk profil.

Tabell 2. Høyrestøtte i avisledere ved stortingsvalgene 1981 og 1985 – Vestfold

Avis Gjengangeren (G) Sandefjords Blad (SB) Tønsbergs Blad (TB)

Lederkategori og vekting

Forekomst av leder-
kategorier og samlet 
vekting per kategori per 
valgkampperiode 

Forekomst av leder-
kategorier og samlet 
vekting per kategori per 
valgkampperiode

Forekomst av leder-
kategorier og samlet 
vekting per kategori per 
valgkampperiode

1981 1985 1981 1985 1981 1985

Stemmeoppfordring (H) x 6 3 (18) 2 (12) 3(18) 2 (12) 3 (18) 3 (18)

Støtte til Høyre x 3 8 (24) 5(15) 19(57) 9 (27) 11 (33) 11 (33)

Kritikk av andre partier x 1 3(3) 2 (2) 7(7) 3 (3) 5 (5) 10 (10)

Ledere uten partipolitisk  
retning/relevans x 0

1 (0)  6(0) 3(0) 3 (0) 7 (0) 11 (0)

Antall ledere med/uten 
nullvektledere

15/14 15/9 32/29 17/14 26/19 35/24

∑ vekting 45 29 82 42 56 61

Indeksverdi = Vekting : lede-
re med/uten nullvektledere

3,0/3,2 1,9/3,2 2,6/2,8 2,5/3 2,2/3,1 1,8/2,5



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   77  

Hovedtrenden i utviklingen av høyrestøtte på leder-
plass er den store graden av stabilitet på et relativt 
høyt nivå fra 1981 til 1985. Gjengangerens fall er et 
unntak dersom vi legger til grunn utregningen med 
inkluderte nullvektsledere, men da fra et svært høyt 
1981-nivå (indeksverdi 3,0) ned til indeksverdi 1,9 i 
1985. Ser vi bort fra slike ledere, ligger Gjengangeren 
konstant på et svært høyt nivå.

I 1985 var den høyeste inklusjonsbaserte verdien 
2,5 (Sandefjords Blad), og den laveste hadde Tønsbergs 
Blad med 1,8. I de eksklusjonsbaserte utregningene 
lå Gjengangeren høyest (3,2) og Tønsbergs Blad lavest 
(2,5). TB hadde samme redaktør i disse valgkampene.  
I TBs tilfelle trekkes indeksverdien ned av et stort antall 
«nøytrale» ledere. Men antallet lederartikler med 
stemmeoppfordringer og med støtte til Høyre eller 
deres frontfigurer var uendret fra 1981, og antallet 
ledere med kritikk av andre partier var fordoblet. Det 
store antallet – og den klare økningen i antall ledere 
sammenlignet med 1981 – gjorde denne kombina-
sjonen mulig.

I 1985 publiserte Gjengangeren en leder med lang 
skryteliste over Willoch-regjeringens fortreffeligheter, 
under overskriften «Ut på banen, – hjemmesitter!». 
Oppfordringen var slik:

Nei, sitt ikke hjemme å se at alle opparbeidede 
goder under Willoch-regjeringen forsvinner som 
dugg for solen – bare for at du finner det mer 
bekvemmelig å sitte i godstolen i dag. Du har 
kun noen timer på deg til å sikre Norge en fortsatt 
borgerlig regjering.49 

Lederen ble illustrert med en tegning som hilste 
velgerne fra Høyre.

Ofte ble stemmemobilisering begrunnet taktisk, 
der partier regnet som sjanseløse i mandatkampen 
ble forsøkt utdefinert. Lørdagen før valget gjaldt 
det FrPs kandidat i Vestfold. Bruk stemmen din på 
Høyre, slo Gjengangeren fast. Høyres fjerdemandat 
var truet, og det kan «… stå om kun en stemme». 
Oppfordringen om å delta i valgkampen ble rettet 
mot Høyres medlemmer og sympatisører: 

I Vestfold kjemper Høyre for å beholde sisteman-
datet. Vi skal kjempe til siste time før valglokalene 
stenger for å sikre Ellen Gjerpe Hansen en plass 
på Stortinget.50

Redaktør Pål Stensaas hadde åpenbart inkludert 
Gjengangeren i det «vi» som skulle kjempe til siste 

Under valgkamper kunne avisenes lokaler bli 
brukt som «partikontor». Her pakker høyre
medlemmer valgmateriale i Gjengangerens kan-
tine. (Faksimile fra Gjengangeren 31. august 1985.)



78   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

time. En uke tidligere handlet et nyhetsoppslag om at 
lokallederen i Høyre og 16 medlemmer hadde pakket 
«Høyrekonvolutt[er]» til husstandene.51 Det skjedde 
i avisens kantine. Den fungerte da som lokalt parti-
kontor i valginnspurten. Av 14 ledere var det to som 
ga stemmeoppfordring, fem støttet Høyre politisk 
og to kom med kritikk av andre partier.

I Tønsbergs Blad var overskriften på lederen som 
ga stemmestøtte til Høyre: «Nå må det mobiliseres!»52 
Redaktør Svein Døvle Larssen mente det var «uhyre 
viktig å få alle tilhengere frem til valglokalene 
mandag.»53 Det lå implisitt hvem «tilhengere» var, 
og hvem som skulle mobilisere. For TB stod valget 
mellom «borgerlige styrte velferdssamfunn eller om 
vi skal få et sosialistisk samfunn».54

I TB ble slike ledere ofte kombinert med redak

sjonelle oppslag på førstesiden der overskriftene lød 
«– Gi Willoch fire nye år»55, eller hovedoppslaget 28. 
august som slo fast «– Vi vil videre, sa Syse» under 
et møte på Nøtterøy der han ble «… gjentagende 
ganger avbrutt av kraftig applaus …».56 Den 4. 
september var ett hovedoppslag «Willoch møtt 
av øredøvende trampeklapp» i Hotell Klubbens 
bankettsal i Tønsberg. Meningsmålinger slo fast at 
Høyre var på offensiven57 eller «Borgerlig ledelse i 
valgkampen …»58 eller «Fire innen rekkevidde for 
Høyre»59 i Vestfold. Høyre hadde åtte positivt ladede 
førstesideoppslag, mens hovedmotstanderen  
Arbeiderpartiet hadde ett de tolv siste dagene før 
valget. Tabell 3 viser partistøtten på førstesidene til 
vestfoldavisene ved valgene i 1981 og 1985. 

Tabell 3. Vestfoldavisenes høyrestøtte på førstesidene ved valgene i 1981 og 1985 

Aviser Gjengangeren (G) Sandefjords Blad (SB) Tønsbergs Blad (TB)

Stortingsvalgene 1981 1985 1981 1985 1981 1985

Partiannonser H3 
Ap1

H11 H7
Ap160

H5 H3 H14

Ingen omtale av 
stortingsvalg/partier

2 2 4 6 1 2

Nøytral omtale av 
stortingsvalg/partier

6 3 2 3 3 7

Partiomtale, positiv eller 
negativ (+ eller -)

H+8

Ap+2

Sp+1 Frp+1

H+8

Ap+2

Ap -1

SV+1

H+11

Ap-3

V-2

Sp-2

H+6

Krf+1

H+13

Ap+2

Ap-2

Krf-1

SV+1

H+8

Ap+1

RV-1

I alle tre aviser var det stor overvekt av høyreposi-
tivt ladede redaksjonelle innslag på førstesidene 
både i 1981 og 1985. Dette ble kombinert med tung 
høyreannonsering på førstesidene i 1985, både i 
Gjengangeren og Tønsbergs Blad. I disse avisene var 
det en sterk opptrapping fra 1981. Også i Sandefjords 
Blad var det betydelig innslag av høyreannonsering 
på førstesidene i 1985. Ingen av de tre avisene hadde 
førstesideannonser for andre partier, mens det var 

et enkeltinnslag av partiannonser for andre partier i 
1981 både i Sandefjords Blad og Gjengangeren. 

For Tønsbergs Blad kan høyreannonseringen kar
akteriseres som massiv. Høyre hadde 14 annonser på 
side én de siste tolv avisdagene før valget, en kraftig 
økning fra 1981, da det var tre. Annonsene argumen-
terte for Høyreorienterte velgere og partimedlemmer 
om hvor Høyre hadde sine arrangementer, og tilbød 
transport til valglokalene for dem som trengte det.61 



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   79  

På valgdagen ønsket redaktør Døvle Larssen vel-
gerne godt valg, og beklaget at ikke alle leserinnlegg 
kom på, noen havnet i skuffen. Han mente likevel 
at avisen hadde opplyst om partiene så objektivt 
som mulig. Samtidig var det selvfølgelig å etterleve 
avisenes formåls-paragraf: «… i vårt tilfelle; Å være 
en fri og uavhengig konservativ avis.»62 Konservativ 
hadde Døvle Larssen rett i, men hvor fri og uavhengig 
avisen var, kan diskuteres.

I 2015 oppsto det debatt i Tønsbergs Blad der tid-
ligere sjefredaktører Marit Haukom og Pål Stensaas 
deltok på den ene siden og tidligere sjefredaktør 
i Sandefjords Blad, Bjørn 
Hoelseth, deltok på den 
andre. Saken gjaldt en 
kommunal grensejuste-
ring. Hoelseth mente Tøns-
bergs Blad hadde drevet 
«kampanjejournalistikk»63, 
som var det verste 
han hadde sett i sine 
45 år i mediene. Haukom og Stensaas slo til-
bake og hevdet han måtte ha «… glemt den 
politiske sensuren som daglig ble utført …»64  
i redaksjonene i 1970- og 1980-årene. 

Deretter hevdet de at redaktør Svein Døvle Larssen 
(TB) tok tydelig farvel med Høyre på nyhets- og repor-
tasjeplass under valgkampen i 1985. På førstesiden 
satte han inn et stort bilde av statsministerkandidat 
Gro Harlem Brundtland på «talerstolen i Høyjord»,65 
som vakte reaksjoner fra framtredende høyrefolk. 

Valgkampannonseringen fra Høyre kunne til 
tider være massiv. Lørdagen før 1985-valget 
hadde partiet hele fire annonser på første side. 
(Faksimile fra Gjengangeren, 7. september 1985.)

I alle tre aviser var det stor  
overvekt av høyrepositivt ladede 

redaksjonelle innslag på førstesidene  
både i 1981 og 1985

Redaksjonen mottok leserbrev fra Høyrekvinne 75 år, 
som mente at avisen propaganderte for Ap. Redak-
sjonens svar er underholdende lesning vurdert ut fra 
dagens profesjonsnormer. De skrev: «Selv om Høyre 
står oss nær, finner vi det også riktig å fortelle om hva 
andre partier gjør og mener. (…) Red.»66 Redaksjo-
nen opplyste så den eldre høyrevelgeren om at det 
ikke tjente Høyre å unnlate å fortelle at Gro Harlem 
Brundtland hadde besøkt Vestfold (!).

Haukom og Stensaas hevdet at kritikken av Brundt-
land-oppslaget fra framtredende høyrerepresentan-
ter og konservative redaktører og journalister var 

hard. Men Døvle Larsen 
stod på sitt og forsvarte 
førstesideoppslaget. I 1985 
ble derfor den tradisjonelle 
ettervalgsfesten mellom 
parti og pressen avlyst. 

Journalister og redak-
tører i Gjengangeren, 
Tønsbergs Blad og Sande-

fjords Blad skulle ikke lenger takkes med gratis mat 
og drikke på partiets regning for god støtte under 
valgkampen.67

Avlysningen skjedde i samråd med Vestfold Høyres 
fylkessekretær Kjell Reinsfelt. På den måten, hevdet 
Haukom og Stensaas, klippet selve hofforganet for det 
såkalte sydstatshøyre – Tønsbergs Blad – over båndene 
til partiet «fem år før (…) Vestfold Arbeiderblad, gikk 
konkurs».68 Valgkampdekningen i 1985 ble starten 
på en ny æra, mente de.



80   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Denne historien har flere aspekter som er rele-
vante for analysen av Tønsbergs Blad og de andre 
høyreavisene i Vestfold. I Mediehistorisk Tidsskrift nr. 
1 2019 dokumenterte vi at det var tette bånd mellom 
avisene og Høyre i alle fall fram til 1985/86. Disse for-
bindelsene var avgjort sterkere enn at et oppslag om 
besøk av Brundtland og en avlyst festmiddag kunne 
bryte båndene mellom partiet og avisene. For det 
andre viste saken at det politiske nyhetsstoffet ble 
nøye overvåket når kampen om regjeringsmakten 
hardnet til. Det foregikk tydeligvis forsøk på disipli-
nering av redaktører og redaksjoner så sent som midt 
i 1980-årene fra Høyres partiapparat. Det burde ikke 
overraske. Ut fra hva de tidligere sjefsredaktørene 
Haukom og Stensaas hevdet, foregikk det daglig 
politisk sensur i redaksjonene, også i 1980-årene.69 Når 
denne sensuren eller politiske redigeringen nærmest 
ble oppfattet å forsvinne under en valgkamp, reagerte 
tydeligvis partiapparatet. For det tredje viste saken at 
redaktørene og journalistene som deltok i sensuren, 
utviklet et selektivt minne 
i tiårene etter parti-
pressens fall. Det foregikk 
en etterrasjonalisering 
der mange journalister 
og redaktører ikke ønsket 
å vedkjenne seg praksisen, 
og av den grunn ønsket å 
tidfeste avviklingen av 
partipressen før den reelt 
var avviklet, og gjerne før eller da de selv inntok sen-
trale posisjoner. Den kritikken gjelder også Haukom 
og Stensaas. 

I vår undersøkelse ser vi at Høyre ble favorisert 
på nyhets- og reportasjeplass gjennom de tolv siste 
dagene av valgkampen i 1985 og de tre dagene etter 
valget. Vi har også senere, men utenfor artikkelens 
siktemål, undersøkt Tønsbergs Blad ved stortings
valget i 1989. Fortsatt ble Høyre favorisert på nyhets- 
og reportasjeplass på side én og på lederplass, men 
støtteomfanget var redusert.70 Påstanden om at Døvle 
Larssens tok et «tydelig farvel med Høyre på nyhets- 
og reportasjeplass»71 i 1985, slik Haukom og Stensaas 
hevdet, er misvisende. 

At redaktører og journalister utviklet selektivt 

minne om hvor omfattende og vedvarende par-
tijournalistikken var, kan ha sin forklaring i det 
Johan E. Holand skrev i 1992 i jubileumsskriftet til 
Den Konservative Presses Forening. Redaktører og 
journalister syntes da at det var «… nedverdigende 
[vår utheving] å ha noe med et parti eller en poli-
tisk organisasjon å gjøre».72 Dersom en ser det slik 
og skriver avishistorie eller omtaler sin egen avis 
i fortid, vil det prinsipielt foreligge et mulig motiv 
for å tildekke eller forskjønne egen tidligere praksis.  
Ut fra dette kan en selvsagt ikke trekke konklusjoner 
om enkeltframstillingers troverdighet. De må under-
søkes konkret. Men dette er ikke bare et «teoretisk» 
problem, det er til stede i avishistoriene til partiaviser 
skrevet av tidligere medarbeidere. Noen avishistorier, 
spesielt på borgerlig side, omtaler ikke at avisen har 
vært partiavis, eller omtaler dette bare relativt langt 
tilbake i avisens historie.73 Tilsløringen av den nære 
partipolitiske fortiden er også synlig i en annen offent-
lig kontrovers om en av de avisene vi her studerer. 

I oktober 2016 utviklet 
det seg diskusjon mellom 
den tidligere sjefredak-
tøren Bjørn Hoelseth i 
Sandefjords Blad og Karin 
Virik. Sistnevnte var ven-
strerepresentant i bystyret 
i Sandefjord da Hoelseth 
var redaktør. Hun var 
senere også mangeårig 

styremedlem i Sandefjords Blad. Hun husket ham 
som «… en stivbeint høyredogmatiker i sine redak-
sjonelle disposisjoner»,74 og ikke som journalistikkens 
reformator, som han selv framstilte seg.

Bjørn Hoelseth viste til at han hadde vært NRK-
journalist, og derfra hadde med seg en holdning 
om å være balansert, allsidig og nøytral i forhold 
til partier og ideologier,75 og han hadde insistert på 
avisens uavhengighet, hevdet han selv i 2016. Virke-
lighetsbildet hans etter 30 år må ha blitt forskjøvet, 
påstod Virik. Noen dager før kommunevalget i 1983, 
da Hoelseth var redaktør, slo førstesiden i Sandefjords 
Blad fast at «Ingen H-stemme må gå tapt!», og på 
valgdagen var hovedoppslaget «Vi stemmer Høyre 
i Sandefjord»76 (!). Oppslaget var et av de tydeligste 

Noen avishistorier, spesielt på borgerlig  
side, omtaler ikke at avisen har vært 

partiavis, eller omtaler dette bare relativt 
langt tilbake i avisens historie



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   81  

partipropagandistiske innslag vi har registrert i disse 
avisene. Virik hadde også fått Hoelseth felt i Pressens 
faglige utvalg i 1979 for hans bruk av «polemiske 
haler» på leserbrev. Karin Virik avsluttet sine kom-
mentarer med en hard dom: Hoelseth var den gangen 
ingen reformator eller forbilde «verken som redaktør 
eller samfunnsbygger».77

I Norsk presses historie (2010) ble deler av Hoel-
seths selvforståelse gjengitt uten refleksjon eller 
kildekritiske forbehold. I kapitlet «EF-striden: Parti-
pressen for fall» skrev Henrik G. Bastiansen at Sande-
fjords Blad var en av to aviser som på slutten av 1970-
årene «gikk i bresjen for kursendringer i forholdet 
til partiet».78 Da Hoelseth kom til Sandefjords Blad, 
inviterte han fagbevegelsen til møte. Det oppsum-
meres at Hoelseth la om kursen – «Sandefjords Blad 
ble arbeidervennlig»,79 hevdes det i NPH. Hva denne 
arbeidervennligheten bestod i, framstår uklart. I sitt 
arbeid fra 2009 beskrev Bastiansen et strateginotat fra 
Hoelseth – «Høyre og fagbevegelsen» – som la vekt på 
at avisen og partiet burde skille mellom den faglige 
og den politiske delen av arbeiderbevegelsen. Den 
politiske delen med DNA i spissen skulle få «… så mye 
juling på lederplass som han bare orket».80 Den fag-
lige delen måtte omtales med respekt i avisen. Ut fra  
Hoelseths egne utsagn ga han plass til fagbevegelsen 
og la vekt på reportasjer fra arbeiderbevegelsens 
kulturarrangementer.81 At han la om den politiske 
taktikken og avisens markedsstrategi, blir av NPH sett 
som en kursendring i avisenes forhold til Høyre, noe 
som blir misvisende. Notatet fra Hoelseth ble over-
sendt partiledelsen, slik at Høyre kunne legge seg på 
samme linje for å vinne arbeidervelgere.82 Dette ble 
langt på vei partiets strategi under ledelse av Erling 
Norvik og høyrebølgen i 1980-årene.

Hoelseth var tydeligvis en politisk strateg, men 
reformator i betydningen oppmykning av forholdet 
mellom Høyre og pressen, som NPH antyder, var han 
ikke. Tvert om, i sin redaktørperiode deltok han aktivt 
i påvirkningen av 1980-årenes høyrepolitiske kurs for 
å vinne støtte i nye velgergrupper. Kritikken fra Karin 
Virik viser også at Hoelseth forvaltet de partipolitiske 
preferansene og avisens verdigrunnlag på en relativ 
ortodoks måte og langt fra det NPH omtaler som «en 
kursendring» bort fra Høyre. At Norsk presses historie 

også valgte å avslutte historien om høyrepressen 
med omtalen av Hoelseth på slutten av 1970-årene, 
er påfallende. Dette skal vi komme tilbake til senere.

En annen tidligere sjefredaktør som deltok i debat-
ten, var Audun Tjomsland, som tok over SB i 1985. 
Han omtalte Bjørn Hoelseth som den siste parti
redaktøren. Tjomsland selv trakk seg i 1987 da de 
nye eierne Kosmos83 nektet å etablere en selvstendig 
stiftelse. I de nye vedtektene ble Redaktørplakaten 
forankret i avisen, og tilknytningen til Høyre ble fjernet 
fra vedtektene og erstattet med begrepet «uavhen-
gig konservativ». Først i 2006 ble konservatismen 
fjernet i vedtektene.84 Dette understreker vårt poeng 
fra tidligere artikler. Nye eierforhold, markedet og 
konserndanning må regnes som en betydelig faktor 
i avpartifiseringens siste fase.

Tjomslands framstilling er relevant. Sandefjords 
Blad fjernet riktignok den formelle tilknytningen til 
Høyre i vedtektene etter at Kosmos kjøpte avisen. Men 
avisens redaktører fortsatte fram til siste slutt (1994) 
å bruke partimarkeringen H i Aviskatalogen. Hoelsets 
var redaktør under valget i 1985, men vi kan ikke se 
at hans forgjenger ble avisens siste partiredaktør. 
Tjomsland fortsatte selv tradisjonen.

I 1985 hadde Sandefjords Blad ni ledere med støtte 
til Høyre, tre kritiserte andre partier og to ga stemme-
oppfordring til Høyre (av 17 ledere). En leder fryktet 
Arbeiderpartiets framgang i valgkampinnspurten. 
En gallup (MMI) antydet sosialistisk flertall, og da var 
løpet kjørt for den borgerlige regjeringen. Audun 
Tjomsland satte på trykk:

… alle bør innse at dersom vi vil beholde den 
borgerlige regjeringen, må vi gå mann og kvinne 
av huse. Og vi må ikke bare gå selv, vi må sørge 
for at andre vi kjenner og som kan ha den samme 
innstillingen, gjør det samme.85

Samme dag var et av nyhetsoppslagene om Høyres 
fylkesleder, som analyserte valgkampen og utdefi-
nerte Frp, Sp og SV som sjanseløse i kampen om siste-
mandatet. Striden stod mellom KrF og H, mente fylkes-
lederen. Samtidig sto en større annonse som gjentok 
samme argumentasjon på førstesiden, sammen med 
en annonse fra Sandefjord Høyre som tilbød transport 



82   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

til valglokalene.86 I løpet av de tolv siste dagene før 
valget hadde Høyre fem førstesideannonser. Ingen 
andre partier hadde side en-annonser. Det var seks 
positive oppslag om Høyre på førstesiden, og ett om KrF.

På samme måte som redaktørene i TB og Gjengan-
geren så Tjomsland seg og avisen som del av Høyres 
valgkamp. Han ga ikke bare råd til velgerne, men 
forsøkte å mobilisere Høyres medlemmer og sympa-
tisører til aktiv sluttspurt. Høyres organisasjon hadde 
skapt en seiersikkerhet i 1985 som han ikke likte, skrev 
han. Lederen 7. september analyserte situasjonen, 
understreket alvoret, for så å be om aktiv innsats. 
På den måten gikk også Audun Tjomsland, som sin 
forgjenger, inn i rollen som klassisk partiredaktør. 

Vi kan derfor fastslå at de tre tradisjonelle høy-
reavisene fylte rollen som kollektive organisatorer 
for Vestfold Høyre, som analyserte, agiterte og bidro 
til å organisere valgkampen for partiet i 1985. Vi ser 
også at avishus kunne 
fungerer som «partikon-
tor» (Gjengangeren), der 
medlemmene og den 
lokale partiledelsen kom 
sammen for å organisere 
valgkampinnspur ten. 
Dette samsvarer godt med 
tradisjonelle oppfatninger 
om hvordan partipressen kunne fungere.87 Samlet 
sett viser dette at alle de tre vestfoldavisene fungerte 
som høyreaviser i 1981 og 1985. 	

Høyrestøtte i østfold- og akershusavisene
Gjennomgangen av lederartiklene fra avisene på 
østsiden av Oslofjorden i valgperiodene i 1981 og 
1985 viste en tydelig høyrestøtte fremdeles i 1985 
og heller intet fall fra 1981. Som tabell 4 viser, var 
indeksverdiene for både Moss Avis tilnærmet kon-
stante, mens verdiladningen for Østlandets Blad økte 
svært markert.

I alle tre avisene ble stemmeanbefaling gitt på 
lederplass, to ganger i Østlandets Blad, og en gang i 
hver av de to øvrige avisene. Særlig i tilfellet Fredriksstad 
Blad ble denne ledertypen kraftig redusert fra 4 av 25 
ledere i 1981 til 1 av 16 i 1985. Disse stemmeoppfor-
dringene hadde dessuten en noe neddempet form, 

noe som kan illustreres med Fredriksstad Blads bidrag 
til denne ledersjangeren:

I morgen innledes stortingsvalget. Valget er ditt 
eget, men vi gir deg likevel et råd. Vi ønsker at Wil-
loch-regjeringen skal få fortsette sitt reformarbeid 
for å styrke økonomien og velferdssamfunnet. 
Derfor håper vi det norske folk vil gi regjeringen 
fornyet tillit.88

Enda mer forsiktig var den ene av stemmeoppfordr
ingene fra Østlandets Blad i 1985. Den startet med å 
garantere for at alle pensjonister kunne være sikre på 
at de fikk en trygg økonomi og «ytterligere bedring 
av omsorgen hvis det blir borgerlig valgseier». Den 
avrundet med å oppsummere at resultatene de siste 
fire årene var «bevis på» den sterke viljen til å gjøre 
noe for disse gruppene: «Alle kan være trygge på at 

dette arbeidet blir ytterli-
gere forsterket hvis Regje-
ringen får fornyet tillit.»89

Ledere med støtte til Høy-
res politikk eller talsperso-
ner var en svært utbredt 
ledersjanger i 1981, i 1985 
var den blitt dominant. I 
den formelt NAL-regis-

trerte «borgerlig uavhengig»-avisen Moss Avis var 
nøyaktig halvparten av lederne i denne kategorien. 
I Østlandets Blad var godt over to av tre ledere av 
denne typen, og i det formelt «uavh. konservative» 
Fredriksstad Blad gav tre av fire ledere slik støtte.

Et eksempel på dette er Moss Avis’ sterkt rosende 
lederartikkel om Høyre og Høyres parlamentariske 
leder Jo Benkow. I denne het det at Benkow «er en 
sindig og klok politiker. Han bruker aldri større og 
sterkere ord, hverken om andre eller om sine egne, 
enn han har full dekning for». Når det gjaldt den sit-
tende (Willoch-)regjeringen, hadde den skapt «øket 
produksjon, voksende optimisme og bedre lønnsom-
het». Moss Avis mente hovedforklaringen var «Willoch
regjeringens vellykkede kamp mot […] prisstigningen. 
I Ap’s regjerings-tid var den på sitt verste oppe i 15 
prosent […]. Nå er den snart nede i 5 prosent».90 
Samtidig ble opposisjonsleder Gro Harlem Brundtland 

Vi kan fastslå at de tre tradisjonelle 
høyreavisene fylte rollen som kollektive 
organisatorer for Vestfold Høyre, som 

analyserte, agiterte og bidro til å organisere 
valgkampen for partiet i 1985



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   83  

stemplet som «grovt uanstendig» for påstander om 
at velferdssamfunnet var i fare ved videreføring av 
Willoch-regjeringen.91 Samme avis hevdet også på 
lederplass at påstander om at «Høyrestaten» var et 
motstykke til velferdsstaten «neppe [ble] tatt alvor-
lig av velgere med forstanden i behold».92 I dette lå 
det ikke bare støtte til Høyres politikk, men også en 

temmelig retorisk grovkornet indirekte insinuasjon 
om manglende forstand hos de velgere som var 
kritiske til Høyres velferdsstatspolitikk.

Ledere med kritikk av andre partier – indirekte 
høyrestøtte, var en tallrik lederkategori i Østlandets 
Blad i 1981. I 1985 hadde den fullstendig forsvunnet, 
og den var blitt kraftig redusert i Fredriksstad Blad.

Tabell 4. Høyrestøtte i avisledere ved stortingsvalgene 1981 og 1985 – Akershus og Østfold

Avis Østlandets Blad (ØB) Moss Avis (MA) Fredriksstad Blad (FB)

Forekomst av leder-kategorier 
og samlet vekting per kategori 
per valgkampperiode

Forekomst av leder-kategorier 
og samlet vekting per kategori 
per valgkampperiode

Forekomst av leder-
kategorier og samlet 
vekting per kategori per 
valgkampperiode

Stortingsvalg 1981 1985 1981 1985 1981 1985

Stemmeoppfordring 
(H) x 6

2(12) 2 (12) 1 (6) 1 (6) 4 (24) 1 (6)

Støtte til Høyre x 3 7(21) 11 (33) 7 (21) 10 (30) 12 (36) 12 (36)

Kritikk av andre partier 
x 1

13(13) 0 (0) 4 (4) 3 (3) 5 (5) 1 (1)

Ledere uten partipolitisk 
retning/relevans x 0

7(0) 3 (0) 4 (0) 6 (0) 4 (0) 2 (0)

Antall ledere med/uten 
nullvektledere

29/22 16/13 16/12 20/14 25/21 16/14

∑ vekting 36 45 31 39 65 43

Indeksverdi = Vekting: 
ledere = med/uten 
nullvektledere

1,2/1,6 2,8/3,5 1,9/2,6 2,0/2,8 2,6/3,2 2,7/3,1

Med våre to beregningsmåter av indeksverdier ser 
vi intet gjennomgående fall fra 1981 til 1985. Hoved-
bildet for disse avisene er at Moss Avis og Fredriksstad 
Blad ligger konstant i 1981/85, og at Østlandets Blad 
får en sterk økning. MB og FB uttrykte høyresympati 
i lederartiklene i 1981, mens ØB hadde da en mindre 
tydelig høyrevennlig profil. I 1985 uttrykte alle tre 
avisene tydelige høyresympatier.

Studien av avisenes redaksjonelle førstesideopp-
slag og innslaget av partiannonsering på førstesiden i 

de samme valgperiodene forteller en annen historie. 
I 1985 hadde ingen av disse tre avisene partiannon-
ser på førstesiden. Det er vesentlig å merke seg at 
dette ikke nødvendigvis betydde bortfall av par-
tiannonsering generelt. Østlandets Blad er et godt 
eksempel på dette. De trykte annonser, stort sett 
småannonser, andre steder i avisen, og for en rekke 
partier, for eksempel for KrF og Gunnar Prestegård,93 
for Ap med Gro Harlem Brundtland på stand i Ski  
sentrum94 eller for SV ved listekandidaten Tora Houg.95 



84   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Også ikke-partipolitiske organisasjoner som Norsk 
Arbeidsgiverforening, Norges Industriforbund og 
Norges Rederiforbund rykket inn storannonser for 
Willochregjeringen, med budskapet Innrøm det. Du 
har fått det litt bedre med et mer aktivt næringsliv.96 All 
annen annonsering bleknet likevel sammenholdt med 
den massive annonsekampanjen fra Høyre. I tillegg til 
lokale småannonser hadde partiet en serie etter over-
skriftsformelen NN har bestemt seg, med forklaring på 
hvorfor de hadde bestemt seg for å stemme Høyre.97  

I denne stod det for eksempel fram en pensjo-
nist (Eva), en NRK-kjendis (Tomm), en gårdbru-
ker (Johan), en fisker (Geir), en jordmor med 
samisk bakgrunn (Sara), en student med pakis-
tansk bakgrunn (Khalid), en oversykepleier (Anne  
Margrethe) og en stor samling kjente idrettsutøvere 
(«Vi»). Og på valgdagen hadde, ikke særlig overras-
kende, Kåre (Willoch) bestemt seg. Denne annon-
sekampanjen kan også gjenfinnes i Moss Avis og 
Fredriksstad Blad.98

Tabell 5. Høyrestøtte på førstesidene ved stortingsvalgene 1981 og 1985 – østfoldavisene

Aviser Østlandets Blad (ØB) Moss Avis (MA) Fredriksstad Blad (FB)

Stortingsvalgene 1981 1985 1981 1985 1981 1985

Partiannonser H1 0
H1
Krf1
Sp2

0 FAP199 0

Ingen omtale av 
stortingsvalg/partier

6 4 3 5 7 8

Nøytral omtale av 
stortingsvalg/partier

3
5 3 3 2 4

Partiomtale (positiv eller 
negativ)

H+3
Ap-1
Ap+1
Frp+1

H+4
Ap+3
Frp-1

H+10
Sp+1

H+5
Ap-2
SV+1
RV+1

H+9
Krf+1

H+3
Ap-1

Også gjennomgangen av redaksjonelle førsteside-
oppslag viser et fall fra den massive 1981-overvekten 
av positivt ladede høyreoppslag på førstesidene i MA 
og FB, i Østlandets Blad hadde det ikke vært samme 
høyreovervekt i 1981, men også der kom Høyre best 
ut. I 1985 var dette fremdeles tilfelle i alle tre avisene, 
om enn ikke svært markert. 

Vi har ikke kildegrunnlag for å si noe om hvorfor 
dette tydelige fallet i Moss Avis og Fredriksstad Blad 
kom, om det var et utslag av den generelle avparti-
fiseringstrenden – eller om det for eksempel skyldes 
et ønske om en mer lokalorientert journalistikk, gjerne 
oppfattet som mer moderne, der politisk innhold heller 
ble tatt inn andre steder enn på førstesiden. Stikkprøver 
gjort i Moss Avis kan tyde på det siste for denne avisen.

Moss Avis inntok rollen som kollektiv organisa-
tor for Høyres valgkamp da de rapporterte fra et 

velgertreff i Moss under overskriften: «Jo Benkow 
til Høyre-velgere i Moss: Fall ikke for fristelsen å 
ta valgseieren på forskudd.» Her uttalte han blant 
annet at «Mange borgerlige velgere tror valget 
allerede er vunnet. Hvis man tror det, er valget 
tapt.»100 Lørdag før valget trykket Moss Avis et større 
intervju med utenriksministeren – Kiler det i maven, 
Svenn Stray? I intervjuet kosepratet journalisten 
med Stray, og takket pent for svar på hva slags 
ordensbånd Stray var avbildet med. I en slags 
ingress til et spørsmål som refererte til at Stray 
hadde vært 28 år på Stortinget, fikk leserne vite 
at «Han fortsetter dersom Høyre-vinden blåser 
som den skal».101 

Samlet sett er det likevel ikke tvil om at disse 
tre avisene fungerte som pådrivere for Høyres 
politiske interesser, både i 1981 og 1985. 



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   85  

Avsluttende diskusjon og konklusjon 
I Mediehistorisk Tidsskrift nr. 1 2019 påviste vi at 
høyrepressens organisatoriske infrastrukturer 
fremdeles bestod på dette tidspunktet, og at de 
undersøkte avisene alle hadde flerfoldige bånd 
til høyrefamiliens organisasjoner. Denne artikkelen 
påviser tydelig at høyrestøttende funksjoner fremde-
les fantes i 1985 i alle de undersøkte avisene. Dette 
gir selvsagt ikke grunnlag for å påstå at det samme 
var tilfelle i andre tradisjonelle høyreaviser, det kan 
ha vært betydelige variasjoner mellom slike aviser.

Det er en utbredt oppsummering at den gjen-
værende partipressen ble «modernisert» etter fra-
fallet som fulgte av EF-striden. Ønsket om å være 
et såkalt korrektiv til eget parti oppstod i mange 
partiaviser. Det betød ikke at gammel partijour-
nalistikk var glemt. Vi har sett flere eksempler på 
at aviser som ikke lå på toppen av indeksverdiran-
geringene (se tabell 6), fremdeles kunne kunstene 
som lå i tradisjonell partiavispraksis, når kampen 
om regjeringsmakten hardnet til.

Tabell 6. Samlet bilde av lederstøtteindeksen med utvikling 1981–1985 og avisrangeringer.  
A er indeksverdier der ledere uten partipolitisk ladning er inkludert, B er indeksverdier der ledere uten partipolitisk 
ladning er ekskludert. Ytterpunktverdier blant avisene er markert.

Aviser

1981 1985

Utvikling 1981–1985Indeksverdier A og B. 
Avisrangering C høyest til 
lavest, innenfor A/B

 
Indeksverdier A og B.  
Avisrangering C høyest 
til lavest innenfor A/B

A B C A B C Endring A /Endring B Samlet kommentar102

G 3,0 3,2 1/1 1,9 3,2 5/2 -1,1/0 Sterkt fall (A)/konstant (B)

SB 2,6 2,8 2/4 2,5 3 3/4 -0,1/+0,2 Konstant

TB 2,2 3,1 4/2 1,8 2,5 6/6 -0,4/-0,6 Fall

ØB 1,2 1,6 6/6 2,8 3,5 1/1 +1,6/+1,9 Sterk økning

MA 1,9 2,6 5/5 2,0 2,8 4/5 +0,1/+0,2 Konstant

FB 2,6 3,1 2/2 2,7 3,1 2/3 +0,1/0 Konstant

Samtlige seks undersøkte aviser hadde stemme
oppfordringer på lederplass både i 1981 og 1985, 
selv om det her kan påvises et minimalt fall i abso-
lutt frekvens i Gjengangeren, Sandefjords Blad og 
Østlandets Blad, og et markert fall i Fredriksstad Blad. 
Tønsbergs Blad og Moss Avis hadde konstant innslag 
av slike ledere. I tillegg hadde alle avisene vesentlige 
innslag av lederartikler med støtte til Høyres politikk 
eller ledere både i 1981 og 1985. Innslaget av ledere av 
denne typen viste likevel tydelig ulike utviklingstrekk 
fra 1981 til 1985 i de seks avisene: ca. halvering i Sande
fjords Blad og tydelig fall i Gjengangeren, konstant 
absolutt frekvens i Tønsbergs Blad og Fredriksstad 

Blad, men på den andre siden markert økning både 
i Østlandets Blad og Moss Avis. Innslaget av indirekte 
støtte ved kritikk av andre partier hadde også en 
variert utviklingslinje. De ble utradert fullstendig i 
Østlandets Blad, fikk et kraftig fall i Sandefjords Blad og 
Fredriksstad Blad, fikk en svak svekkelse i Moss Avis, var 
et konstant innslag i Gjengangeren, men ble fordoblet 
i Tønsbergs Blad. Forskjellen på utviklingslinjene for 
ledere uten partipolitisk relevans eller retning var 
svært stor. Ytterpunktene var her Gjengangeren på den 
ene siden med en femdobling og Østlandets Blad og 
Fredriksstad Blad på den andre siden, begge med ca. 
en halvering. Konstant lå Sandefjords Blad, mens både 



86   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Moss Avis og Tønsbergs Blad hadde økning. For TBs del 
var økningen markert. Som vi har vist i tabell 1, hadde 
MA, FB og TB de samme redaktørene i 1981 og 1985. I 
ØB, G og SB var det derimot redaktørskifte mellom de 
to valgene. I disse tre siste tilfellene er det derfor mulig 
at endret lederpraksis kan knyttes til nye redaktører.

Selv med slike store variasjoner innenfor de ulike 
lederkategoriene, viser de samlede indeksverdiene for 
lederartiklene i tre av avisene (SB, MA og FB) tilnærmet 
konstant høyrepolitisk ladning i 1981 og 1985. Dette 
gjelder uansett om vi inkluderer eller ekskluderer 
nullvektsledere. For Gjengangeren avhenger resultatet 
av regnemåte. Med inklusjon blir oppsummeringen 
et sterkt fall (-1,0), mens med eksklusjon bli utfallet 
også i denne avisen (tilnærmet) konstant. Tønsbergs 
Blad får et fall, men relativt svakt. Østlandets Blad 
skiller seg markert ut med en svært sterk økning i 
indeksverdien fra 1981 til 1985, uansett regnemåte. 
Økningen uttrykker en såpass sterk (re)politisering 
av avisens ledere at denne avisen burde blitt under-
søkt nærmere. Uansett er 
alle indeksverdier fra 1985 
såpass høye at det ikke kan 
betviles at lederartiklene 
systematisk fremmet Høy-
res interesser i valgkampen

Vi finner også tydelige 
tendenser til høyresympati 
på avisenes førstesider i 
form av valgkamprelevante redaksjonelle oppslag 
og partiannonsering. For vestfoldavisene var det stor 
dominans av høyrepositive redaksjonelle innslag i alle 
tre avisene, men dominansen var noe mindre enn i 
1981. I alle de tre avisene på østsiden av Oslofjorden 
var Høyre tilgodesett med flere positivt ladede opp-
slag enn alle andre partier til sammen, men dominan-
sen var ikke like sterk som i Vestfoldavisene.

Når det gjelder partiannonsering, var de tre vest
foldavisenes høyreannonser enerådende i 1985, mens 
det var en Ap-annonse på førstesiden av både Gjen-
gangeren og Sandefjords Blad i 1981. Dertil hadde de 
økt kraftig i omfang fra 1981 til 1985 både i Gjengan-
geren (fra tre til elleve) og i Tønsbergs Blad (fra tre til 
fjorten), mens omfanget hadde falt fra syv til fem i 
Sandefjords Blad. I de tre avisene på østsiden av Oslo-

fjorden er bildet vesentlig annerledes. Der hadde en 
av avisene (FB) ikke høyreannonser på førstesiden i 
1981, men derimot en annonse for det marginale Fol-
keavstemningspartiet. De to andre hadde derimot klar 
overvekt av høyreannonser, men også en Ap-annonse 
hver. I 1985 hadde ingen av disse avisene høyrean-
nonser på førstesidene. Det betydde ikke annet enn 
at førstesidene var fri for høyreannonser, vi har påvist 
klare eksempler på innslag av sentralt organiserte 
høyreannonser i alle avisene. I 1985 var det dermed 
total dominans og sterk vilje til høyreannonsering 
på vestfoldavisenes førstesider, men totalt fravær på 
førstesidene i avisene på østsiden av Oslofjorden – 
i det siste tilfellet med tydelige innslag av annonse-
kampanjer i andre deler av avisene. Selv om vi ikke 
systematisk har undersøkt avisene i sin fulle bredde, 
er det liten grunn til å tro annet enn at det samlet sett 
var relativt høy frekvens av høyreannonser i disse 
høyrepresseavisene i 1985. Det er generelt sann-
synliggjort av at 1985 var et mobiliseringsvalg for 

å beholde regjeringsmak-
ten. Men også mer spesi-
fikt sannsynliggjort av det 
sentrale Høyre-initiativet 
for annonsering fra parti-
leder Norvik og Lars Nyhus 
i høyrepressen sentralt, 
som vi har nevnt tidligere.  
Vi har også påvist innslag 

av Høyreannonsekampanjer utenfor førstesidene 
gjennom stikkprøver i avisene.

Høyrepressen hadde fremdeles en lang rekke 
andre medlemsaviser i 1985. Mange var registrert i 
aviskatalogen som høyreaviser helt til 1994. Hverken 
vi eller andre har undersøkt hvor mange av disse 
høyrepresseredaksjonenes sentralpersoner som 
hadde høyremedlemskap/tillitsverv i høyreorgani-
sasjonene, eller som representerte Høyre i folkevalgte 
organer. Ut fra våre undersøkelser må det iallfall være 
en plausibel hypotese at det kan ha vært mange, men 
sannsynligvis med store variasjoner. Dette, og disse 
avisenes partistøttende funksjoner, bør undersøkes 
– og «målemetodene» for å påvise de partistøttende 
funksjonenes eksistens og styrke bør diskuteres og 
gjerne videreutvikles. 

Vi finner også tydelige  
tendenser til høyresympati  

på avisenes førstesider i form av 
valgkamprelevante redaksjonelle  

oppslag og partiannonsering.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   87  

I Sandefjords Blad under redaktør Bjørn Hoelseth kunne partipropagandaen være svart klar og tydelig. Her fra kommunevalget i 1983.
(Faksimile fra Sandefjords Blad 12. september 1983, side 1.)



88   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Norsk presses historie (2010) har et svakt punkt 
på avpartifiseringen,103 særlig når det gjelder høyre
pressen.104 Framstillingen som Bastiansen skrev, 
underbygger en tankegang om at avisene vi her 
har undersøkt i 1985, var forhenværende høyreaviser.  
Vi viste innledningsvis at det fantes forskning og litte
ratur som ga signaler om at en slik framstilling må ha 
vært feil. Denne litteraturen ble enten oversett eller 
gitt en fortolkning som så bort fra vurderingene av 
at høyrepressen fremdeles var aktiv, i alle fall fram 
til mot slutten av 1980-årene. Framstillingen i NPH 
bygger på undersøkelser av Norsk Høyrepresses 
arkivmateriale, noe vi reiste kritiske merknader til i 
Mediehistorisk Tidsskrift 1-2019.105 De formelle og ufor-
melle kontaktflatene og bindingene mellom avisene 
og Høyre ble ikke systematisk undersøkt og satt i 
forbindelse med partiavisfunksjoner. Vurderingene 
lener seg sterkt på journalister og redaktørintervjuer/
redaktørframstillinger,106 uten at innholdet i avisene 
de skrev i, blir undersøkt og sammenstilt med deres 
framstillinger av avpartifiseringen. Framstillingen er 
også kontekstsvak, blant annet ved at man tolker et 
strateginotat fra redaktøren i Sandefjords Blad som 
en nedprioritering av høyreinteresser, heller enn 
at man ser dette som en del av utviklingen av en 
ny høyreprofil i høyrebølgens tidsalder – og helt i 
samsvar med denne profilen. 

Våre resultater både i dette arbeidet og i tidligere 
arbeider utfordrer deler av etablert presseforsknings 
omtale av høyrepressen. På dette delområdet har 
Norsk presses historie hatt en blindsone. Det har ikke 
vært vår ambisjon å forklare treffsikkert hvorfor denne 
blindsonen har oppstått. Men vi har pekt på noen 
mulige forklaringsfaktorer, for eksempel mangelen 
på innholdsanalyse i de aktuelle avisene, at kilder 
som fortsatt viste sterke strukturelle bindinger til 
Høyre, ble oversett eller ikke har fått konsekvenser 
for framstillingen, at tidfestingen av avviklingen av 
partipressen/høyrepressen ble satt for tidlig, og at 
vurderinger fra tidligere redaktører og sentrale aktø-
rer ble analysert med et for svakt kildekritisk blikk. 

Historien om høyrepressen ble i NPH avsluttet i 
1970-årene. I tråd med idealet om at forskning skal 
være kumulativ og frembringe nye spørsmål og svar, 
vil vi derfor framsette et spørsmål: Har Norsk presses 

historie latt seg påvirke (for mye) av tidligere journa-
listers og redaktørers etterrasjonaliserende praksis 
ved å «gravlegge» høyrepressen for tidlig? Dette bør 
undersøkes nærmere.

Noter
1	 I arbeidet med NPH deltok en rekke forfattere med en arbeids-

deling som det er noe komplisert å referere til (se NPH bind 3, 
s. 503 f.). Når vi referer til bind 3, har vi derfor med få unntak 
valgt å vise til bindredaktør G. Hjeltnes og sidetall. 

2	 Hjeltnes 2010: 147
3	 Overrein og Madsen 2016: 21 (se tabell 2)
4	 Hjeltnes 2010. Se omtale av høyrepressen side 131, 146, 212.
5	 Siste gang høyrepressen blir nevnt, er en referanse til bladet 

Høyrepressen sommeren 1986, som omtaler at avisselskaps 
oppkjøp kunne true lokalavisene og mangfoldet i pressen 
(Hjeltnes 2010: 428).

6	 Bastiansen 2009: 472. Se også side 279 f., der poenget blir under-
streket og begrunnet. I Bastiansen 2014: 20 blir det gjentatt. 

7	 Dahl 2014: 14. Han ser på kjede- og konserndannelser i pressen 
som følger av partipressens avvikling. 

8	 NOU 1982: 44, s. 19 f.; NOU 1992: 14, s. 37–39; Mathisen 1985: 
41 f. og 46; Simensen 1999: 60; Overrein 2005: 73 f. og 79 f.; 
Høyer 2005: 87; Allern 2007: 69 og 75

9	 Bastiansen 2009: 263 f.
10	 Bastiansen 2009: 472
11	 Tidspunktet for når Orkla Media startet oppkjøpet av avisene, 

er hentet fra Johansen 2011: 70–79.
12	 Medienorge 2018. Opplagstall for norske aviser 
13	 Tallene i kolonnen «Redaktører …» viser hvem som var redaktør 

ved stortingsvalgene. De som ikke har et årstall, var redaktører 
ved valgene både i 1981 og 1985.

14	 Zakariassen og Jacobsen 2010: 223. Moss Dagblad
15	 Johansen 2010: 273. Vestfold Arbeiderblad
16	 Johansen 2010: 374. Vestfold Fremtid
17	 Se Bjerke 2001: 11; NOU 2000: 15 s. 113 f.; Overrein og Madsen 

2016: 12.
18	 Søk f.eks. Wikipedia: partiavis eller Det Norske Akademi 

Ordbok: partiorgan. 
19	 Allerede i 1968 drøftet Jan Ringdahl den svenske partipressen 

og skilte da mellom en funksjonell side (politisk innhold) og 
de formelle (strukturelle) båndene mellom parti og presse 
(Ringdahl 1968: 315 f.).

20	  Overrein og Madsen 2016: 12 f.
21	 Norske avisers Landsforbund (NAL) sluttet å registrere avisens 

politiske tendens i 1994 og begynte senere å registrere eierskap.
22	 Se f.eks. Andenæs (2010), som skriver at Halden Arbeiderblad 

vedvarte som partiavis fram til 2010.
23	 Dette gjelder f.eks. undersøkelsen til Paul Bjerke Fortsatt 

partipresse? (2001), arbeidet til Jens O. Simensen (1999) 
Meningsbærer eller meningsløs? og Sigurd Allerns (2007) 
arbeid From Party Press to Independent Observers?

24	 Dette gjelder f.eks. Pettersen 2009, Barstad 2003 og Rui 1999.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   89  

25	 Utover i 1990-årene ble f.eks. tradisjonen med å gi partipolitiske 
råd i lederartikler foran valg avviklet. Dagens Næringsliv var i 
2001 den første som på nytt innførte tradisjonen. I 2017 ga ti 
av landets tjue største aviser partipolitiske råd til sine lesere 
(Klassekampen, 12. september 2017). 

26	 Se postpartipresseundersøkelsene til Rui 1999: 101–103, 
Barstad 2003: 2, 125–136 og Pettersen 2009: 88 f.

27	 NOU 2000: 15, s. 114
28	 For å få likt antall avisdager er datoen for start på 

undersøkelsen i Østlandets Blad satt tidligere fordi avisen 
ikke hadde lørdagsutgave. Førstesider og lederartikler for 
valgperiodene i 1981 og 1985 for Moss Avis, Fredrikstad Blad, 
Østlandets Blad, Tønsbergs Blad, Gjengangeren og Sandefjords 
Blad er undersøkt. For alle avisene med unntak for Østlandets 
Blad gjelder dette datoene fra og med 1. september til og med 
19. september i 1981 og fra og med 27. august til og med 12. 
september i 1985. For Østlandets Blad gjelder dette datoene 
fra og med 28. august til og med 17. september i 1981, og fra og 
med 23. august til og med 12. september i 1985. 

29	 Det kan naturligvis diskuteres om det er rimelig å gjøre skillet 
mellom stemmeoppfordring, støtte og kritikk av andre partier 
så markert som mellom verdiene 6, 3 og 1. Ut fra en generell 
betraktning om at fravær av partipresse i særlig grad vil si 
fravær av stemmeoppfordring ved valg, mener vi at denne 
markerte verdiforskjellen er rimelig.

30	 Vi avviser ikke med dette betydningen av journalistisk sjanger-
analyse eller ledersjangeranalyse og utviklingen av disse sjangrene. 
Men slike tilnærminger er viktigere og mer relevante i arbeider 
som har klarere journalistisk fokus eller først og fremst sikter 
mot å forklare endringer i politiske støttefunksjoner, enn de er i 
et arbeid som dette. I dette arbeidet sikter vi hovedsakelig mot 
å vurdere om disse avisene fortsatt var (funksjonelle) partiaviser 
rundt oppkjøpstidspunktene.

31	 Tall og omtale av resultater fra stortingsvalget i 1977 bygger på 
SSB 1977: 62, 64, 68.

32	 Framgangen (fra 1977) nasjonalt og i Østfold var 7,0 
prosentpoeng, i Akershus var den 5,3 prosentpoeng og i 
Vestfold var den 8,2 prosentpoeng, jf. SSB 1982: 19.

33	  Notaker 2012: 79 f.
34	  Alstad (red.) 1993: 166, 181
35	  SSB 1982: 18 
36	  SSB 1982: 25, 26, 29; SSB 1986: 27, 29
37	  Nasjonalt gikk Høyre tilbake med 1,4 prosentpoeng. I Østfold 

og Vestfold fylker gikk partiet tilbake med henholdsvis 1,9 og 
1,0 prosentpoeng. Akershus brøt med landstrenden med en 
fremgang på 1,3 prosentpoeng. Se SSB 1986: 20.

38	 Nyhus, Lars, 6. august 1985: Til medlemsavisene. Valgkampen 
1985.

39	 Hjeltnes 2010: 129
40	 Høyres Pressebyrå endret navn til Norpress fra 1. januar 1984 

(Bastiansen 2009: 258).
41	 Bastiansen 2009: 259
42	  Mathisen 1985: 42. Intervju med Erling Norvik
43	 Se også Bastiansen 2009: 258 f. og 268.

44	 Tønsbergs Blad 28. august 1985: lederartikkelen «LO på 
aksjemarkedet»

45	 Gjengangeren 29. august 1985: lederartikkelen 
«Aksjemarkedet og AP/LO»

46	 Sandefjords Blad 5. september 1985 og Tønsbergs Blad 2. 
september 1985: lederartikkelen «Høyre og velferd»

47	 Østlandets Blad 3. september 1985 og Fredrikstad Blad 2. 
september 1985: lederartikkelen «Høyre og velferdsstaten»

48	 Moss Avis 6. september 1985: lederartikkelen «Plasser ledig i 
skolen», og Tønsbergs Blad 3. september 1985: lederartikkelen 
«Plasser ledig»

49	 Gjengangeren 9. september 1985: lederartikkelen «Ut på 
banen, – hjemmesitter!»

50	 Gjengangeren 7. september 1985: lederartikkelen «Mørke skyer 
i horisonten?»

51	 Lederen i Horten Høyre mente utdeling av valgmateriellet ville 
gå raskt da «… våre mannskaper» var delt inn i 24 roder, ble det 
meldt i Gjengangeren 31. august 1985.

52	 Tønsbergs Blad 7. september 1985: lederartikkelen «Nå må det 
mobiliseres!»

53	 Ibid.
54	 Ibid.
55	 Tønsbergs Blad 26. august 1985
56	 Tønsbergs Blad 28. august 1985
57	 Ibid. Her het det «H styrket, Ap svekket»
58	 Tønsbergs Blad 2. september 1985 eller 4. september: «… gallup 

gir borgerlig flertall»
59	 Tønsbergs Blad 3. september 1985
60	 Annonsen var rykket inn av LO, under overskriften «Verden 

kan ennå unngå atomkrig» og «Ja til Arbeiderpartiet, Nei til 
atomvåpen», i Sandefjords Blad 5. september 1981.

61	 Tønsbergs Blad, 7 og 9. september 1985
62	 Tønsbergs Blad 9. september 1985: lederartikkelen «Godt valg!»
63	 Haukom og Stensaas, Tønsbergs Blad 29. desember 2015
64	 Ibid.
65	 Ibid.
66	 Tønsbergs Blad 2. september 1985
67	 Haukom og Stensaas, Tønsbergs Blad 29. desember 2015
68	 Ibid. Vestfold Arbeiderblad gikk inn i 1988, så tidfestingen til 

Haukom og Stensaas er dermed uriktig.
69	 Haukom og Stensaas, Tønsbergs Blad 29. desember 2015
70	 Se Tønsbergs Blad, ledere og førsteside fra 28. august til 14. 

september 1989. Vi registrerte tre positive ladede oppslag 
for Høyre (åtte i 1985) og ett positivt og et negativt for FrP. 
Partiannonseringen var redusert til tre for Høyre (14 i 1985) 
og partiet Venstre hadde én annonse på førstesiden. Avisens 
ledere inneholdt to oppfordringer om å stemme Høyre (tre i 
1985), og seks ledere ga politisk støtte til partiet (elleve i 1985).

71	 Haukom og Stensaas, Tønsbergs Blad 29. desember 2015
72	 Holand 1992: 12
73	 Se nærmere omtale i Overrein 2005: 86–89, der mulige årsaker 

drøftes.
74	 Virik 2016, Sandefjords Blad 5. oktober
75	 Hoelseth 2016, Sandefjords Blad 4. oktober



90   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

76	 Se Sandefjords Blad 10. og 12. september 1983. 
77	 Virik, «Hoelseth – reformator eller bakstrever?» i Sandefjords 

Blad 5. oktober. Se også uttalelsen fra Pressens Faglige Utvalg 
i Sandefjords Blad 13. september 1979.

78	 Bastiansen 2010: 130. Den andre avisen som omtales slik, er 
Asker og Bærums Budstikke.

79	 Bastiansen 2010: 131. Det framkommer ikke klart i NPH hva 
som er kildene for disse påstandene.

80	 Hoelseth referert i Bastiansen 2009: 180
81	 Hoelseth, Sandefjords Blad 4. oktober 2016
82	 Se Bastiansen 2009: 181 f. for nærmere omtale av notatet.
83	 6. september 1985 meldte at Kosmos kjøpte 30 prosent 

av aksjene i A/S Sandefjords Blad og hadde da 51 prosent. 
Styreformann Sven Bilov-Olsen truet med å trekke seg dersom 
salget ble godkjent av styret. 

84	 Tjomsland, Sandefjords Blad 3. oktober 2016
85	 Sandefjords Blad 7. september 1985: lederartikkelen «Bruk 

stemmeretten!»
86	 Sandefjords Blad 7. september 1985
87	 Se Wale 1976 [1972]: 32, der funksjonen utover å budbringe 

partienes synspunkt blir drøftet. 
88	 Fredriksstad Blad 7. september 1985: lederartikkelen 

«Stemmeretten»
89	 Østlandets Blad 2. september 1985: lederartikkelen «Trygghet 

for pensjonistene»
90	 Moss Avis 27. august 1985: lederartikkelen «Nøktern tale av 

Benkow i Moss»
91	 Ibid.
92	 Moss Avis 2. september 1985: lederartikkelen «Høyre og 

velferdsstaten»
93	 Østlandets Blad 29. august 1985: KrF-annonsen «Økt innsats 

for nye arbeidsplasser»
94	 Østlandets Blad 30. august 1985: Ap-annonsen «Ny vekst for 

Norge»
95	 Østlandets Blad 6. september 1985: SV-annonsen «SV eller 

Høyre – del godene»
96	 Østlandets Blad 26. august 1985: annonse fra 

Arbeidsgiverforeningen, Industriforbundet og Rederiforbundet
97	 Østlandets Blad 20., 23., 26., 27. og 29. august 1985; 2. og 6. 

september 1985, 2. og 9. september 1985
98	 Som eksempler på dette kan nevnes Moss Avis 26. august 1985 

(«Åge har bestemt seg»), og Fredrikstad Blad 3. september 
1985 («Geir har bestemt seg»).

99	 FAP1 står her for en annonse fra Folkeavstemningspartiet.
100 Moss Avis 28. august 1985
101 Moss Avis 7. september 1985
102	Endringer innenfor intervallet +/-0,3 er definert som konstant, 

mellom +/-0,4 og 0,9 er definert som økning/fall, og større 
endring enn fra +/-1 er definert som sterk økning / sterkt fall.

103	Se også Overrein 2011, anmeldelse av NPH i Historisk Tidsskrift 
nr. 4.

104	Overrein og Madsen 2019: 63–69
105	Overrein og Madsen 2019: 66 f.
106	Se Bastiansen 2009: 269–273 og 493

Litteratur og kilder:
Førstesider og lederartikler for valgperiodene i 

1981 og 1985 for Moss Avis, Fredriksstad Blad, 
Østlandets Blad, Tønsbergs Blad, Gjengangeren 
og Sandefjords Blad er kilder for dette arbeidet. 
Datoer for dette avisutvalget er spesifisert i 
note 29 og i litteratur- og kildelisten nedenfor. 

Allern, S. (2007). «From Party Press to Independent 
Observers. An Analysis of Election Campaign 
Coverage Prior to the General Elections of 1981 
and 2005 in Two Norwegian Newspapers.» 
Nordicom Review, Jubilee Issue 

Alstad, B. (red.) (1993). Norge og verden. Norske 
meninger 1946–93, bind 1. Oslo: Sigma forlag

Andenæs, Ivar (2010). «Den siste partiavis.» 
Pressehistorisk tidsskrift nr. 14 

Barstad, L.H. (2003). Politisk journalistikk i en 
profesjonalisert  presse.  Hovedoppgave i 
medievitenskap, Universitetet i Oslo

Bastiansen, H.G. (2009). «Lojaliteten som brast. 
Partipressen i Norge fra senit til fall 1945–2000.» 
Pressehistoriske skrifter nr. 11

Bastiansen H.G. (2010). «EF-striden: ‘Partipressen 
for fall’.» I Hjeltnes, G. (red.) Imperiet vakler. 
1945–2010. Norsk presses historie, bind 3. Oslo: 
Universitetsforlaget

Bastiansen, H.G. (2014). «Fra konflikt til konsensus? 
Partipressens fall og konsekvenser for 
journalistikken.» Pressehistorisk tidsskrift nr. 21.

Bastiansen, H.G. (2016). «Partipressen igjen – Tilsvar 
til Overrein og Madsen.» Mediehistorisk Tidsskrift 
nr. 25, s. 47–54 

Bjerke P. (2001). Fortsatt partipresse? Norske 
avisers holdning til regjeringsskiftet i mars 2000 
Forskningsrapport nr. 46. Høgskulen i Volda og 
Møreforskning Volda 

Dahl, H.F. (2014). «Partipressen i Norge – fra 
utvikling til avvikling.» Pressehistorisk Tidsskrift 
nr. 21

Dahl, H. F. (2016a). «Tilsvar til Overrein og Madsen.» 
I Mediehistorisk Tidsskrift nr. 25 s. 54–57 

Det Norske Akademis Ordbok. Partiorgan. Hentet 
17.10.2018 fra https://www.naob.no/ordbok/
partiorgan

https://www.naob.no/ordbok/partiorgan
https://www.naob.no/ordbok/partiorgan


MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   91  

Flo, I. (red.) (2010). Norske aviser fra A til 
Å. Norsk presses historie, bind 4. Oslo: 
Universitetsforlaget

Fredriksstad Blad 2., 3. og 7. september 1985 og 
periodene presisert i note 29: 1.–19. september 
1981 og 27. august–12. september 1985 

Gjengangeren 29. og 31. august samt 7. og 9. 
september 1985 og periodene presisert i note 
29: 1.–19. september 1981 og 27. august–12. 
september 1985 

Haukom, M. og Stensaas, P. (2015). «Historieløs 
redaktørkritikk av Tønsbergs Blad.» 
Tønsbergs Blad 29. desember 2015. 
Hentet 02.10.2019 fra https://www.tb.no/
meninger/kommunesammenslaing/vear/
historielos-redaktorkritikk-av-tonsbergs-
blad/o/5-76-234034 

Hjeltnes, Guri (red.) (2010). Imperiet vakler 
1945–2010. Norsk presses historie, bind 3. Oslo: 
Universitetsforlaget

Hoelseth, B. (2016). «Da min gode venn og kollega 
Audun Tjomsland overtok som redaktør 1. juli 
1985, var Sandefjords Blad på det nærmeste 
‘ship shape’.» Sandefjords Blad 4. oktober 2016. 
Hentet 21. 10. 2018 fra https://www.sb.no/
sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-
tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-
audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-
1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-
ship-shape/o/5-73-282067 

Holand, J.E. (1992). «Den konservative Presses 
Forening gjennom 100 år.» I Holand, J.E., 
Larssen, S.D. og Julsrud, O. (red.) Presse med 
mening. Den konservative Presses Forening 1892–
1992. Oslo: Den Konservative Presses Forening

Høyer, S. (2005). «The Rise and Fall of The 
Scandinavian Party Press.» I Høyer, S. og Pöttker, 
H. (red.). The Diffusion of The News Paradigm. 
Göteborg: Nordicom

Johansen, T.A. (2010). «Vestfold Fremtid, Vestfold 
Arbeiderblad.» Flo, I. (red.). Norske aviser fra 
A til Å. Norsk presses historie, bind 4. Oslo: 
Universitetsforlaget

Johansen, T.A. (2011). «Orkla Media 1983–2006. 
Et medieselskap i konserndanningens og 
eierkonsentrasjonens epoke.» Pressehistorisk 
tidsskrift nr. 16. 

Klassekampen 12. september 2017. «Ga leserne 
klare valgråd.» http://www.klassekampen.no/
article/20170912/ARTICLE/170919995 

Mathisen, O.M. (1985). Samarbeid i 50 år. Norsk 
Høyrepresse 1935–1985. Oslo: Norsk Høyrepresse 

Medienorge. Opplagstall for norske aviser. Hentet 
16.10. 2018 fra http://www.medienorge.uib.no/
statistikk/medium/avis/190 

Moss Avis. 26., 27., 28. august og 2., 6., 7. september 
1985 og periodene presisert i note 29: 1.–19. sep-
tember 1981 og 27. august–12. september 1985 

Notaker, H. (2012). Høyres historie. Opprør og 
moderasjon 1975–2005. Oslo: Cappelen Damm

NOU 1982: 44. Pressestøtten – mål og midler. Oslo: 
Forbruker- og administrasjonsdepartementet 

NOU 1992: 14. Mål og midler i pressepolitikken. Oslo: 
Kulturdepartementet

NOU 2000: 15. Pressepolitikk ved et tusenårsskifte: 
Dagspresseutvalgets innstilling. Oslo: 
Kulturdepartementet

Nyhus, L., 6. august 1985: Til medlemsavisene. 
Valgkampen 1985. PA603-2, Dab – 0027, mappe 
AVISENE (GENERELT). Høyres Pressebyrå, 
Riksarkivet

Overrein, P. (2001). «Hvor ånden bærer bud» – 
Østlendingen fra Arbeiderdemokratene til Orkla. 
Elverum: Østlendingen

Overrein, P. (2005). Avviklingen av partipressen: 
En studie av avisen Østlendingen og norske 
parti-avishistorier 1970–2004. Hovedoppgave 
i sosiologi og statsvitenskap, NTNU. Hentet 02. 
oktober.2019 fra https://ntnuopen.ntnu.no/
ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/224098/
Overrein-2005.pdf?sequence=1

Overrein, P. (2011). «Norsk Presses historie, bind 3: 
Imperiet vakler 1945–2010.» Historisk tidsskrift nr. 
4, s. 613–622. Oslo: Universitetsforlaget

Overrein, P. og Madsen, M. (2019). «Om 
partipressenes korporative system – et søkelys 
på seks høyrepresseaviser.» Mediehistorisk 
tidsskrift nr. 1, s. 53–74 

https://www.tb.no/meninger/kommunesammenslaing/vear/historielos-redaktorkritikk-av-tonsbergs-blad/o/5-76-234034
https://www.tb.no/meninger/kommunesammenslaing/vear/historielos-redaktorkritikk-av-tonsbergs-blad/o/5-76-234034
https://www.tb.no/meninger/kommunesammenslaing/vear/historielos-redaktorkritikk-av-tonsbergs-blad/o/5-76-234034
https://www.tb.no/meninger/kommunesammenslaing/vear/historielos-redaktorkritikk-av-tonsbergs-blad/o/5-76-234034
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
https://www.sb.no/sandefjords-blad/bjorn-hoelseth/audun-tjomsland/da-min-gode-venn-og-kollega-audun-tjomsland-overtok-som-redaktor-1-juli-1985-var-sandefjords-blad-pa-det-narmeste-ship-shape/o/5-73-282067
http://www.klassekampen.no/article/20170912/ARTICLE/170919995
http://www.klassekampen.no/article/20170912/ARTICLE/170919995
http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/avis/190
http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/avis/190
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/224098/Overrein-2005.pdf?sequence=1
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/224098/Overrein-2005.pdf?sequence=1
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/224098/Overrein-2005.pdf?sequence=1


92   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)

Overrein, P. og Madsen, R. (2016). «Partipressens 
avvikling – årsaker og faser.» Mediehistorisk 
tidsskrift nr. 25, s. 11–47

Pettersen Ø.B. (2009). Pressen og partiene – 
partitilhørighet i 2005? Masteroppgave 
i journalistikk. Institutt for medier og 
kommunikasjon, Universitetet i Oslo

Ringdahl, J. (1968). «Tidningsdöd och politik.» I 
Back, P.E. (red.) Modern demokrati – Problem och 
debattfrågor. Lund: Gleerups

Rui, G. (1999). Fra partipresse til en uavhengig 
nyhetspresse. En innholdsanalyse av Aftenposten, 
Arbeiderbladet, Dagbladet og VGs dekning av 
regjeringsspørsmålene under valgkampene i 
1965 og 1997. Hovedoppgave i statsvitenskap, 
Universitetet i Oslo

Sandefjords Blad. (1983). «Vi stemmer Høyre i 
Sandefjord» og «Ingen H-stemme må gå tapt». 
12. og 10. september. Hentet 21.10.2018 fra 
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-
kommune/var/hoelseth-reformator-eller-
bakstrever/o/5-73-282856 

Sandefjords Blad 13. september 1979, 15. september 
1981, 10. og 12. september 1983, 5., 6., 7. og 12. 
september 1985 og 3., 4. og 5. oktober 2016, og 
periodene presisert i note 29: 1.–19. september 
1981 og 27. august–12. september 1985. 

Simensen, J. O. (1999). Meningsbærer eller 
meningsløs? Om avisenes samfunnsrolle. Oslo: 
Institutt for journalistikk

Statistisk Sentralbyrå (1977). Stortingsvalget 1977. 
Norges Offisielle Statistikk A 920. Oslo, SSB. 
Digitalt tilgjengelig fra https://www.ssb.no/a/
histstat/nos/nos_a920.pdf

Statistisk Sentralbyrå (1982). Stortingsvalget 1981. 
Hefte 1. Norges Offisielle Statistikk B 261. Oslo, 
SSB

Statistisk Sentralbyrå (1986). Stortingsvalget 1985. 
Hefte I. Norges Offisielle Statistikk B 594. Oslo, SSB

Tjomsland, A. (2016). «Ja, vi var tilhengere av 
partipressen, men den tid er for lengst forbi!» 
Sandefjords Blad 3. oktober. https://www.sb.no/
politikk/nye-sandefjord/sandefjords-blad/ja-vi-
var-tilhengere-av-partipressen-men-den-tid-er-
for-lengst-forbi/o/5-73-281524 

Tønsbergs Blad, 26. og 28. august, 2., 3., 4., 7., 9. og 
10. september 1985. 28. august–14. september 
1989. 29. desember 2015 og 5. oktober 2016 og 
periodene presisert i note 29: 1.–19. september 
1981 og 27. august–12. september 1985

Virik, K. (2016). «Hoelseth – reformator eller 
bakstrever?» Sandefjords Blad 5. oktober. 
Hentet 21.10.2018 fra https://www.sb.no/
sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-
reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856

Wale, T. (1976) [1972]. Fjerde statsmakt eller den 
annen partimakt? En studie av norsk dagspresse 
med hovedvekt på dens forhold til partivesen og 
politiske myndigheter. Oslo: Universitetet i Oslo, 
Institutt for presseforskning

Wikipedia: Partiavis. Hentet 17.10.2018 fra https://
no.wikipedia.org/wiki/Partiavis

Østlandets Blad, 20., 23., 26., 27., 29. og 30. august 
1985, 2., 3., 6., 9. og 11. september 1985 og 
periodene presisert i note 29: 28. august–17. 
september 1981, 23. august–12. september 1985

Zakariassen, O. og Jacobsen F.K. (2010). «Moss 
Dagblad.» I Flo, I. (red.). Norske aviser fra A 
til Å. Norsk presses historie, bind 4. Oslo: 
Universitetsforlaget

Zakariassen, O. (2002). «Mossavisa.» Moss Avis 125 år 
1876–2001. Moss: Moss Avis A/S

https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://www.ssb.no/a/histstat/nos/nos_a920.pdf
https://www.ssb.no/a/histstat/nos/nos_a920.pdf
https://www.sb.no/politikk/nye-sandefjord/sandefjords-blad/ja-vi-var-tilhengere-av-partipressen-men-den-tid-er-for-lengst-forbi/o/5-73-281524
https://www.sb.no/politikk/nye-sandefjord/sandefjords-blad/ja-vi-var-tilhengere-av-partipressen-men-den-tid-er-for-lengst-forbi/o/5-73-281524
https://www.sb.no/politikk/nye-sandefjord/sandefjords-blad/ja-vi-var-tilhengere-av-partipressen-men-den-tid-er-for-lengst-forbi/o/5-73-281524
https://www.sb.no/politikk/nye-sandefjord/sandefjords-blad/ja-vi-var-tilhengere-av-partipressen-men-den-tid-er-for-lengst-forbi/o/5-73-281524
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://www.sb.no/sandefjord/sandefjord-kommune/var/hoelseth-reformator-eller-bakstrever/o/5-73-282856
https://no.wikipedia.org/wiki/Partiavis
https://no.wikipedia.org/wiki/Partiavis


MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1 2020 (NR. 33)   93  


