
204   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

 USSR and Krutchev was not amused when the finnish cartoonist Kari Suomalainen participated in an international cartoon contest 
in London with a cartoon lampooning the famous painting Barge Haulers on the Volga (1870–1873) by Russian painter Ilya Repin. 
Photo: Unknown/Helsingin Sanomat

FORUM



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   205  

Forum

Jukka Kortti
PhD, Social Sciences 
Title of Docent (Associate Professor) and 
Senior Lecturer of Political History
University of Helsinki
jukka.kortti@helsinki.fi

Cold War Finnish News Journalism:

From Americanisation to 
Finlandisation 

During the Cold War, Western European news jour-
nalism had to cope with the tensions of international 
politics. That was also the case in the Nordic countries, 
yet the different geopolitical situations of these coun-
tries after World War II impacted their national media. 
As is well known, the Cold War struggles between 
superpowers were not only political but also cultural. 
One of the most influential cultural dimensions of 
the Cold War was Ameri-
can cultural diplomacy and 
propaganda, disseminated 
through consumption pat-
terns and entertainment-
oriented media represen-
tations. Especially after 
World War II, American 
‘cultural imperialism’ took 
a strong hold throughout post-war Western Europe 
via the media. 

Finnish Cold War journalism has been studied 
especially from the standpoint of Finlandisation, 
meaning the process by which a small independent 
country was forced to abide by the politics and policy 
rules of a larger, more powerful country,1 namely the 
Soviet Union. In news journalism, it meant practi-

sing self-censorship, at least on a subconscious level, 
with respect to Finland’s Eastern policy. Newspapers,  
and the public broadcasting company Yle, thus  
published nothing that might have genuinely 
annoyed the Soviet Union.
Finlandisation has been a conversation piece in the 
Finnish public sphere recently after Yle aired a docu-
mentary series on Finland in the Cold War (Kylmän 
sodan Suomi, Yle, 2021) The series has been criticised 
by scholars of political history for its biased and 
one-dimensional agenda.2 According to the series, 
the Finnish elite, including the media, were totally 
Finlandised during the entire Cold War period. The 
main idea of this article is to show that this was not 
the case and that Finnish media was Americanised, 
if anything, before the late 1960s. 

Hence, although I also describe the formative 
years of Finlandisation 
at the end of this review, 
I mostly discuss the Anglo-
American impact on Fin-
nish news journalism 
during the Cold War. My 
focus is on the largest Fin-
nish newspaper, Helsingin 
Sanomat, which was quite 

pro-American but at the same time had to go out of 
its way not to offend the Soviet Union.  

The different origins of the Nordic Cold War
People outside the Nordic countries – Denmark, 
Sweden, Norway, Finland and Iceland – often tend 
to think that the modern historical trajectories of 
these countries are pretty much the same. On the 

The main idea of this article is to show 
that the Finnish elite were not completely 

Finlandised, but rather that Finnish  
media was Americanised, if anything,  

before the late 1960s



206   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

one hand, it is true that culturally and socially they 
share a great deal: all are Lutheran countries and 
have similar welfare state models. Concerning the 
media, the Nordic countries famously belong to the 
democratic-corporative model, characterised by high 
newspaper circulation rates, a historically strong party 
press, strong professionalisation, institutionalised self-
regulation and strong public-service broadcasting.3 
Another common denominator has been the early 
spread of literacy into lower social groups.
On the other hand, the histories of the Nordic coun-
tries differ quite dramatically in the twentieth cen-
tury, not least in terms of their political situation 
with respect to international relations after World 
War II. During the war, Finland fought against the 
Soviet Union as a co-belligerent with the Germans 
(since 1941 in the Continuation War), whereas Norway 
and Denmark were under German occupation and 
Sweden remained neutral. 
After the war, Finland sig-
ned the Agreement of Fri-
endship, Cooperation, and 
Mutual Assistance (YYA 
Treaty) with the Soviet 
Union in 1948,4 while Den-
mark, Norway and Iceland 
joined the North Atlantic 
defence alliance (NATO) in 1949 and Sweden adhered 
to a policy of neutrality while supporting the Atlantic 
alliance.5 The Mutual Assistance Pact outlined Finnish 
foreign policy, and other nations often viewed Fin-
land as belonging to the ‘Soviet sphere of interest’, 
or at least not being entirely outside it.

One good example of how of the Nordic countries 
differed is the varying extent of their participation in 
the European Recovery Program (ERP), better known 
as the Marshall Plan. Finland was the only Western 
European country that fought in World War II and did 
not receive aid under the Marshall Plan. The reason 
was to avoid antagonising the Soviets: the peace 
treaty between Finland and Soviet Union had not yet 
been ratified. The [Allied] Control Commission was 
still in Helsinki. Officially, Finland wanted to remain 
neutral.6 Ironically, though the ideological motive 
behind the Marshall Plan was to save Europe from 

communism, Finland only escaped communism by 
saying no to the scheme.  

The Scandinavian countries also differed in terms 
of how they accepted the aid. Whereas the process 
was uncontroversial in Denmark ($236 million in 
grants and $42 million in cheap loans), it was met 
with some hesitancy by the Norwegian government , 
with politicians in the Labour Party (Arbeiderpartiet) 
in particular being suspicious of the aid ($350 million 
in grants and $50 million in loans); they saw it as a 
tool to promote American capitalism and wanted 
to act as ‘bridgebuilders’ rather than overtly favour 
either one of the Great Powers. The Communist Party 
coup in Czechoslovakia in 1948, however, prompted 
Norway to join NATO in 1949. The difficulties faced 
by Danish politicians in accepting the aid mostly 
had to do with politics of the economy; the Danish 
government tried to preserve its freedom of action 

to the greatest possible 
extent in its international 
economic policy. Sweden 
received U.S. aid through 
the back door since it had 
not participated in World 
War II. The percentage of 
national income resulting 
from this aid was only 0.3% 

in Sweden, whereas in Denmark it was 3.3% and in 
Norway 5.8% (in comparison it was 14% in Austria 
and 10.8% in the Netherlands). Though Sweden did 
not obtain much from the general programme’s gift 
package, it benefitted from the shipment of goods and 
services to other countries receiving Marshall Plan aid. 7

Another example of Finland’s exceptional post-war 
situation in the Nordic context, especially concerning 
international news, had to do with the BBC Overseas 
Service (BBC World Service since 1965) radio broad-
casting. The BBC started short-wave broadcasts in all 
the Nordic countries in 1940, including Sweden. But 
whereas the BBC ended its broadcasting in the Scan-
dinavian countries in 1957, the British government 
decided to continue supporting Finland’s position 
as a Western country by continuing its Finnish-lan-
guage broadcasts until 1997, way beyond the end 
of the Cold War.8 

The histories of the Nordic countries  
differ quite dramatically in the twentieth 
century, not least in terms of their political 

situation with respect to international 
relations after World War II



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   207  

Among other concerns, London did not trust the Fin-
nish national broadcasting company Yle to transmit 
reliable information. Among the Anglo-American 
powers, Finland was seen as being on thin ice from 
a geopolitical standpoint, 
and therefor in need of 
saving via the tools of pro-
paganda. However, accor-
ding to a recent book on the 
Finnish-language BBC ser-
vice in London, its broad-
casting was not intended 
as propaganda but more as a form of ‘indirect diplo-
matic influencing’. After all, the news stories met the 
highest standards of journalistic quality, as the editor 
of and a former journalist for the Finnish-language 
BBC service in London recently emphasised.9 

On the other hand, not all propaganda needs to 
be overly ‘black’ or negative, consisting of lies, fabri-
cations and deceptions. It can be also ‘white’:  in such 
instances, the source of a message is known and the 
information is more or less accurate, but the mes-

sage is presented in such as way as to convince the 
audience with reference to only the best ideas and 
political ideology.10 As Max Jakobson, another former 
journalist in the Finnish-language BBC service in Lon-

don and later a prominent 
diplomat, recently noted, 
‘The BBC broadcasts were 
not made by lies, but ratio-
ning truth out selectively’.11 

Indeed, journalistic prac-
tice often required stri-
king a balance between 

the winds blowing from the East and those from the 
West during the Cold War.

Americanisation before Finlandisation
The concept of Finlandisation (Finnlandisierung, used 
especially by West German conservative politicians 
in the 1960s) has categorically been employed only 
since the end of that decade. Although Finland had 
to accommodate Soviet interests, it was culturally 
very pro-American in the 1950s and 1960s. 

Among the Anglo-American powers, 
Finland was seen as being on thin ice from 
a geopolitical standpoint, and thus in need 

of saving via the tools of propaganda

 Finland was the only Western European country that fought in World War II and did not receive aid under the Marshall Plan. The 
photo shows Marshall Aid arriving in Norway. Photo: Unknown/ NTB Scanpix.



208   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

Finns generally associated the United States with 
‘the American dream’: wealth, a comfortable standard 
of living, freedom and a peaceful life – happiness that 
could be realised through consumption. To be sure, 
the US became the symbol of modernity throughout 
post-war Western Europe at the time. Cultural Ameri-
canisation, which had begun already in the interwar 
years, soon had a powerful sway in many European 
countries, yet there was also resistance to American 
influence in many places.12 

The Americanisation of Finland did not take place 
so much through the influx of consumer goods as 
through ideas. Although Finland did not benefit from 
the Marshall Plan aid, it received instead ‘the Mars-
hall Aid of ideas’. The effects were evident in many 
ways, not least in advertising. American ideas about 
marketing had already impacted Finnish economic 
thinking before World War II. Many major figures in 
Finnish advertising worked and lived in the United 
States in the 1920s and 30s.13 After the war, such influ-
ences, as well as Americanism as a general point of 
reference, had a strong impact on Finnish advertising. 
Finland also introduced one of the most Americani-
sed television systems in Europe in the late 1950s. 
Finnish television not only advertised American-type 
filter cigarettes, jeans, chewing gum and such, but 
also sponsored programmes – Finland being the 
first country in Europe to finance television through 
sponsorship – which constituted the basis of Ameri-
can television until the end of the 1950s.14

Before the late 1960s, the reason for such strong 
pro-American sentiment as well as a lack of anti-
American sentiment can be found in Finnish history 
(the trivialising of the leftist intelligentsia because 
of the Civil War of 1918), the geopolitical situation 
(the desire to express neutrality between East and 
West) as well as the desire to stand apart from Eas-
tern European culture. Overall, the other alternative 
in the Cold War, becoming part of the Eastern Bloc, 
was well known in Finland. 

In addition, Finnish consumer researchers have 
suggested that the strong pioneering spirit of the 
settlers in the American West was equally evident 
among Finnish peasants clearing their own wilder-
ness. The American values of freedom and democracy 

were well suited to Finland, where no hereditary court 
or strong nobility ever existed, unlike in so many 
other European countries, including the Scandina-
vian countries. Finnish society had strong peasant 
roots and an egalitarian tradition. In both countries, 
the progressive tone evident in building the nation 
can be related to a sort of ‘new frontier’ ideology.15 

This ideology was adopted early on by the country’s 
most important private news media.

Erkko’s American sympathies
Helsingin Sanomat, nowadays the largest newspaper 
in the Nordic countries, was founded as Päivälehti in 
1889. The paper was forced to close in 1904, when 
Finland was part of the Russian Empire as a Grand 
Duchy, as a result of intensified Russification policies. 
It was suppressed as a result of the paper’s editorial 
policy. Päivälehti was the main organ of the ‘Young 
Finns’ (Constitutionalists) political party and thus 
eagerly advocated Finnish freedoms and an opposed 
limiting Finland’s special status as a Grand Duchy and 
its political autonomy. Due to the Russification poli-
cies, the first editor-in-chief of Päivälehti, and later 
Helsingin Sanomat, Eero Erkko, lived in exile in the 
United States in the years 1903–1905.16 His sojourn 
had far-reaching consequences in terms of the paper’s 
American sympathies as it has been run by one fam-
ily throughout almost its entire history.

Erkko’s son, Eljas Erkko (1895–1965), who became 
the editor-in-chief of Helsingin Sanomat in 1927, was an 
American enthusiast, a predilection that manifested 
quite strongly in his career as a journalist, diplomat 
and politician. While exiled in the United States with 
his family, Eljas Erkko went to school in Brooklyn, learnt 
English fluently and absorbed American ideas and 
values. Before joining his father’s newspaper edito-
rial staff just before Eero Erkko’s death, he worked for 
the Foreign Service of Finland. Eljas Erkko became an 
MP in 1933 and Minister of Foreign Affairs before the 
Winter War of 1938–39 (he was a minister without a 
portfolio and the Minister of the Interior already in 
1932). Eljas Erkko was an anti-communist who saw 
the Soviet Union as a warped society, and his mis-
sion was to resist socialism. During negotiations with 
the Soviet Union before the war, Erkko was uncom-



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   209  

promising towards the Soviet propositions about 
Finnish territorial cessions. J.K. Paasikivi (1870–1956), 
principal negotiator with the Soviets and later pre-
sident of Finland, famously called later the Winter 
War ‘Erkko’s war’. 17

Just like American press baron William Randolph 
Hearst, Eljas Erkko was also keen on cartoons. Helsin-
gin Sanomat licenced its first American cartoon, 
Felix the Cat, from Hearst’s King Features Syndi-
cate in 1927. Disney’s Mickey Mouse started appea-
ring on the pages of Helsingin Sanomat in 1931, and  
Donald Duck in 1938.18 Of all the Disney characters, 
Donald Duck became hugely popular in Finland after 
WWII. Sanoma Oy (nowadays Sanoma Corporation), 
the publishing company behind Helsingin Sanomat, 
started publishing Donald Duck (Aku Ankka in Finnish) 
comic magazine in 1951, which soon achieved the lar-
gest circulation rate in the world proportionally out 
of all places Disney comics were published. In Finland 
particularly, Aku Ankka magazine was a ‘Trojan horse 
of Americanism’. The magazine served as a mythical 

fiction of modern society in the 1950s.19 
Sanoma Oy also started publishing Reader’ Digest 

(Valitut Palat in Finnish) in 1945. Finland was the third 
European country after Britain and Sweden to pub-
lish a national version of Reader’s Digest – the major 
promoter of the middle-class American white Anglo-
Saxon Protestant lifestyle: individualism, market econ-
omy and the idea of liberal society. Overall, Eljas Erkko 
played a central role in introducing American influ-
ences to Finland. During World War II, when Finland 
was a co-belligerent with Nazi Germany and Erkko was 
removed from state politics, he founded the Finnish-
American Association. In the post-war years, Erkko 
was very active in Western European and American 
relations, including those concerning news media. 
For instance, he was at the inaugural meeting of the 
International Press Institute (IPI) at Columbia Univer-
sity in New York in 1950. In 1954, Eljas Erkko became 
chair of the IPI, which was funded by the Ford and 
Rockefeller foundations.20

Both the IPI and Reader’s Digest had connections 

Eljas Erkko (1895-1960), editor-in-chief of Helsingin Sanomat 
from 1927 was an American enthusiast. Photo: Finnish Ministry 
of Foreign Affairs Archieve.

Eero Erkko (1860-1927) was the first editor-in-chief of Päivälehti, 
(later Helsingin Sanomat). Photo: Unknown.



210   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

with intelligence agencies, if not outright operations 
directed by the CIA or USIS (United States Information 
Service). Eljas Erkko himself had a warm relationship 
with USIS public affairs officer Everett G. Chapman. 
Moreover, Erkko already had a connection with the 
predecessor of the CIA, the OSS (Office of Strate-
gic Services). The OSS had made contact with Eljas 
Erkko through his brother, Eero O. Erkko, who lived 
in the US, making the former an important source 
of information for the CIA during the Cold War. For 
instance, the USIS offered photographs from the US 
for Helsingin Sanomat, free of charge. In addition, 
Erkko had close connections with the biggest Ame-
rican news agencies, the Associated Press (AP) and 
United Press (UP).21

As Marek Fields, who has studied Anglo-American 
cultural diplomacy and propaganda in Finland during 
the Cold War, writes: 

Erkko’s ability to include even strongly anti-com-
munist content, for instance, in the pages of Vali-
tut Palat continuously amazed his American col-
leagues. When asked about how he was able to 
publish such material, Erkko noted that when the 
material touched propaganda he wished only to 
touch the danger line, not go over it, and that in 
many cases his publishing practice was ‘a matter 
of instinct more than of brains’. 

According to Fields, the line was sometimes crossed, 
though, at least in the eyes of politicians.22 Helsingin 
Sanomat started publishing the monthly series ‘Let-
ter from America’ in the 1950s, which pleased USIS 
officers. To be sure, all major Finnish non-communist 
newspapers published largely USIS-based articles and 
photographs sent by USIS to their editorial offices. 
Moreover, the reports about the Marshall Plan and 
world events, such the Korean War, were pro-Ame-
rican. The USIS material delivered to Finnish news-
papers also included anti-communist propaganda, 
yet in such a way that it did not usually include direct 
criticism of the Soviet Union. Nevertheless, in terms of 
controversial political content, Finland was not remar-
kably different from many other Western countries 
in the mid-1950s. This also included reporting about 

the Hungarian Uprising of 1956. The future editor of 
Helsingin Sanomat, Simopekka Nortamo, was even 
awarded a specialist grant by the Americans after 
reporting about the events of the Hungarian Upri-
sing in Viikkosanomat, a picture magazine published 
by Sanoma Oy.23

Finnish journalists also participated in Cold War 
propaganda and espionage activities. For instance, 
many Helsingin Sanomat journalists took part in the 
parties organised by the Western Foreign Press Club 
(WFPC) in Helsinki, assisted by the CIA, while the Sovi-
ets tried to recruit the journalists as agents, at least 
to write for the Soviet papers. Presumably, none of 
the Helsingin Sanomat journalists worked for the  
Soviets at the time, but at least one of them worked 
for CIA during the 1970s. This journalist participated 
in a large espionage project coordinated by the CIA 
on the reception of Western propaganda radio (Voice 
of America, Radio Free Europe, Deutche Welle and 
BBC). The journalist reported on critical attitudes 
among Soviet scientists as well as ordinary Soviet 
citizens throughout the Soviet Union.24

Towards Finlandisation
Still, in the 1950s, Helsingin Sanomat was rather defi-
ant when writing about the Soviet Union. The news-
paper published critical articles about Eastern Europe 
after the Hungarian Uprising of 1956, to the extent 
that Nikita Khrushchev, the first secretary of the Com-
munist Party of the Soviet Union, complained to the 
president of Finland, Urho Kekkonen (1900–1986), that 
Finnish journalists and writers were digging into the 
dustbins of history. One of the most famous instances 
of defiance during the era was not a newspaper article, 
however, but a political cartoon. In 1958, a caricaturist 
for the Helsingin Sanomat, Kari Suomalainen, partici-
pated in an international cartoon contest in London 
with a cartoon lampooning the famous painting 
Barge Haulers on the Volga (1870–1873) by Russian 
painter Ilya Repin. The ‘barge haulers’ in the cartoon 
were East European countries and Nikita Khrushchev 
was shouting to the Western leaders: ‘Shame on you 
Imperialists’. An enlargement of the cartoon was to 
be hanged on the wall facing the UN headquarters. 
Foreign Minister Johannes Virolainen, who was in 



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   211  

New York at that time, wrote to Prime Minister Karl-
August Fagerholm that he should ask Eljas Erkko not 
to bring the cartoon to New York. ‘Freedom of the 
press is surely a precious matter, but the freedom of 
a country is even more important’, wrote the foreign 
minister from New York.25  

The political cartoon was published at arguably the 
most crucial time in Cold War relations. The situation 
in Berlin was tense, which meant Finland’s situation 
was serious. The Mutual Assistance Pact obligated 
Finland to resist any armed attacks by ‘Germany or 
its allies’, which meant that Finland could be asked 
to provide military aid to the Soviet Union. Accor-
dingly, the political situation changed radically after 
the so-called Note Crisis, when the Soviet Union sent 
Finland a diplomatic note in 1961, which was major 
news in Finland.  

The note was related to the Cold War crises in Ber-
lin and the Bay of Pigs Invasion in Cuba. The motive 
behind Soviet actions was to use the Mutual Assis-
tance Pact to consult with the Finns on strengthening 

Soviet-Finnish relations. The note caused a major poli-
tical crisis in Finland, which was not resolved until Pre-
sident Kekkonen visited the Soviet Union and discus-
sed matters personally with Nikita Khrushchev. When 
the note was sent, Kekkonen was on a state visit to 
the US, followed by a vacation in Hawaii. While there 
is no clear evidence about the real Soviet motives, 
the most common view, which persists among histo-
rians, is that the note was sent to ensure Kerkkonen’s 
re-election. There has even been wide speculation 
that it was ordered by Kekkonen himself. Regardless, 
Kekkonen was re-elected after his main opponent, 
Chancellor of Justice Olavi Honka, withdrew from the 
race after release of the note.26

After the Note Crisis, the Finnish press began to 
control what was published. It led to self-censorship, 
which was seen as a sign of Finlandisation by other 
Western countries. Yet Helsingin Sanomat had also 
criticised the United Stated since the late 1960s For 
its role in the Vietnam War. When it came to publish-
ing articles about the great powers, the United Sta-

The Times published this illustration by Kari Suomaleinanen at des. 5. 1977 for a special report about Finland, the day before Finland 
celebrating  60 years as an independent nation. Photo: Unknown/The Times.



212   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

tes was not nearly as sensitive a topic as the Soviet 
Union. The Soviet embassy in Helsinki followed the 
Finnish newspapers closely and was quick to contact 
the Finnish Foreign Ministry to complain about any 
articles that spoke unfavourably of the Soviet Uni-
on.27 Avoiding anti-Soviet rhetoric was not only a 
political but also an economic matter. For instance, 
some major Finnish corporations (such as Hyvon 
Kudeneule, warp knitting and tights manufactu-
rer) that benefitted significantly from Soviet trade 
refused to advertise in the right-wing newspa-
per Uusi Suomi, which was an official organ (until 
1976) of the National Coalition Party (Kansallinen 
Kokoomus, Samlingspartiet) in the early 1970s. The 
private companies did not want to jeopardise their 
businesses by irritating the Soviets, who continued 
to apply pressure to the Finns in various sectors of 
society during the period.28

The editor-in-chief of Helsingin Sanomat did not 
have good relations with the Soviet Union at the 
time and the paper did a poor job of following offi-
cial Soviet government policy. The problems cau-
sed by the paper’s news 
bulletin on Soviet matters 
were also due the fact that 
Helsingin Sanomat did not 
have a correspondent in 
Moscow like they did in 
other major European 
capitals and in Washing-
ton. This was due to Eljas 
Erkko’s anti-Moscow politics of the 1950s. Even Helsin-
gin Sanomat’s main rival, the newspaper Uusi Suomi, 
had had its own Soviet correspondent since 1957, 
not to mention the national broadcasting company 
Yle, whose correspondents in Moscow were usually 
communists.29 

This meant that most Soviet and Eastern European 
news stories published in Helsingin Sanomat came 
from the West through such papers as Life and The 
Times, which were then translated for a Finnish audi-
ence. In addition, Helsingin Sanomat also purchased 
news stories from more questionable sources, such 
as the Information Research Department (IRD), which 
was a subsection of the British Foreign Office. The IRD 

cooperated with the British Secret Intelligence Ser-
vice and the BBC. Helsingin Sanomat also used mate-
rial from the London-based American news agency 
Forum World Feature (FWF), which was founded by 
the CIA. The CIA was surprised at how much profit 
they made from the FWF by selling news material 
to Western European newspapers, including Finnish 
papers. The evening paper Ilta-Sanomat, owned by 
Sanoma Oy, was a regular customer of FWF until 1975, 
when it was revealed that the ‘news agency’ was an 
American propaganda institution.30

Eljas Erkko’s successor as the head of Helsingin 
Sanomat, his son Aatos Erkko, continued the daily’s 
Western-minded policy, but he also wanted to main-
tain good relations with President Kekkonen and the 
Soviet Union. Ultimately, Helsingin Sanomat establis-
hed an office in Moscow in 1975, the last major Fin-
nish news outlet of the era to do so.31 

Conclusion
Research has demonstrated Finland was not the only 
Western country whose journalists had to strike a 

balance between the poli-
tical East and West during 
the Cold War. The rivalry 
between the superpowers 
and their military allian-
ces, as well as the over-
all battle for hearts and 
minds, became etched 
in the journalistic work of 

Nordic newspapers and in broadcasting.32 
The Cold War impacted not only the articles that 

journalists published (or did not publish) but also 
the organisations with which they were affiliated. In 
a recent book on the International Organization of 
Journalists (IOJ), Kaarle Nordenstreng, professor eme-
ritus in journalism and mass communications at the 
University of Tampere, Finland shows how the Cold 
War was also fought at the organisational level. Soon 
after the Second IOJ Congress in Prague, Czechoslo-
vakia, in 1947, Anglo-American press reports started 
to accuse the IOJ of ‘falling under Russian influence’, 
with its headquarters having been ‘taken over by 
communists’ and the organisation being a hard-line 

Most Soviet and Eastern European news 
stories published in Helsingin Sanomat 
came from the West through such papers 
as Life and The Times, which were then 

translated for a Finnish audience



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   213  

puppet of Moscow. The IOJ belonged to the Soviet 
sphere of influence and Nordenstreng himself, who 
served as president of the IOJ from 1976 to 1990, 
was accused of being a ‘useful idiot’, to use Lenin’s 
well-known phrase, especially after the collapse of 
the Soviet Union and the IOJ.33 

Indeed, Finns had to cope with different political 
circumstances than did the other Nordic countries. 
However, we must remember that Finlandisation and 
a policy of bowing to Soviet interests did not really 
start before the late 1960s. Moreover, American poli-
cymakers still managed to make their propagandist 
messages heard rather easily through the Finnish 
journalists in the public sphere. This was especially 
evident in the country’s leading newspaper, Helsingin 
Sanomat, both in the journalism and in the publica-
tion policy of its parent company.

Endnotes
1 Salminen, 1999; Salokangas, 2015; Lounasmeri, 2015
2 Leppänen 2022; Koivunen, Lalu, Matala & Soimetsä, 2022
3 Hallin and Mancini, 2004: 143–197
4 See e.g., Hanhimäki, 1997:26-29
5 A good English summary of the Nordic countries in 

international relations after WWII is provided by Wilson, 1999: 
116–147

6 Putensen, 2008
7 Pharo, 1976; Hilson, 2018: 63–65; Hanhimäki, 1997; Jensen, 

1989; Samuelsson, 1988: 363–384; Milward, 1984: 96.
8 Fields, 2015: 51–52
9 Uimonen, 2020: 306
10 Jowett and O’Donnell, 2015: 20
11 Mänty, 2020: 61
12 See e.g. Alexander, 2006; Wagnleitner, 1994; Fehrenbach & 

Poiger, 2000; Ross, 1997; Kroes, 1996. For Scandinavia, see 
Nilsson, 2016; Houe and Rossel, 1998; O’Dell, 1997; Lundén and 
Åsard, 1992

13 Heinonen, 2000
14 Kortti, 2003; Heinonen et al., 2003
15 Heinonen and Pantzar, 2002
16 Zetterberg, 2001: 327–358
17 Manninen & Salokangas, 2009: 17–18, 159–302; Mainio, 2018: 

17–18
18 Manninen & Salokangas, 2009: 150–157
19 Malmberg and Koivisto, 2001: 60–61; Kantola, 2001: 146
20 Heinonen & Pantzar, 2001: 13; Manninen & Salokangas, 2009: 

499–521, 557–594.
21 Mainio, 2018: 104–111; Fields, Reinforcing Finland’s Attachment 

to the West, 111
22 Fields, 2015: 170
23 Fields, 2015: 143–145, 237, 239, 262

24 Mainio, 2018: 196–204, 327–335
25 Mainio, 2018: 143–148
26 See e.g. Jakobson 2001: 300–334
27 Mainio, 2018: 256–264
28 Vesikansa, 2021: 302
29 See Uskali, 2003; Mainio, 2018: 293–303 
30 Mainio, 2018: 171; Fields, 2015: 111–112, 143–149
31 Mainio, 2018: 297–303
32 See e.g. Dahl, 2015; Fonn, 2015
33 Nordenstreng, 2020

References
Alexander, S. (2006). The Americanization of Europe. 

Culture, Diplomacy, and Anti-Americanism after 
1945. New York: Berghahn Books.

Dahl, H.F. (2015). The Wallenberg Case as Cold 
War Issue. In Bastiansen, H.G. & Werenskjold, 
R. (eds.), The Nordic Media and the Cold War, p. 
115–157. Gothenburg: Nordicom.

Fehrenbach, H. and Poiger, U. G. (2000). 
Transactions, Transgressions, Transformations: 
American Culture in Western Europe and Japan. 
New York: Berghahn Books. 

Fields, M. (2015). Reinforcing Finland’s Attachment 
to the West. British and American Propaganda 
and Cultural Diplomacy in Finland, 1944-1962. 
Helsinki: University of Helsinki.

Fonn, B. K. (2015).  East-West Conflict, West-West 
Divide? Western Self-Awareness in a Cold War 
Dissenter Newspaper. In Bastiansen, H.G. & 
Werenskjold, R. (eds.), The Nordic Media and the 
Cold War, p.129–144. Gothenburg: Nordicom.

Garth S. Jowett, G. S. and O’Donnell, D.  (2015). 
Propaganda & Persuasion, 6th ed. London: Sage.

Hallin D. C. and Mancini P. (2004). Comparing Media 
Systems. Three Models of Media and Politics. 
Communication, Society and Politics. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Hanhimäki, J. M. (1997). Scandinavia and the United 
States. An Insecure Friendship. New York & 
London: Twayne Publishers.

Heinonen V. and Pantzar, M. (2002). Little America: 
The Modernization of the Finnish Consumer 
Society in the 1950s and 1960s. In Kipping., M, 
and Tiratsoo, N. (eds.): Americanisation in 20th 
Century Europe: Business, Culture, Politics, Vol.2. 
Centre d’Histoire de l’Europe du Nord-Ouest, 
Université Charles de Gaulle Lille 3.



214   MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)

Heinonen, V. (2000).  Kolme ”mainosmestaria” 
ja modernin mainonnan alku Suomessa. 
In Oittinen, R.  and Rahikainen, M. (eds.): 
Keulakuvia ja peränpitäjiä: Vanhan ja uuden 
yhteiskunnan rajalla, pp. 331–346. Helsinki: 
Suomen Historiallinen Seura.

Heinonen, V. Kortti, J. and Pantzar, M. (2003). How 
Lifestyle Products Became Rooted in the Finnish 
Consumer Market – Domestication of Jeans, 
Chewing Gum, Sunglasses and Cigarettes. 
National Consumer Research Centre working 
papers 80.

Heinonen, V. and Pantzar, M. (2001). Little America: 
the Modernization of the Finnish Consumer 
Society in the 1950s and 1960s’ National 
Consumer Research Centre Working Papers 66.

Hilson, M. (2018). The Nordic Model. Scandinavia 
since 1945. London: Reaktion Books.

Houe, P. and Rossel, S. H. (eds.) (1998).  Images of 
America in Scandinavia. Amsterdam and Atlanta.

Jakobson, Max. (2001). Pelon ja toivon aika. 20. 
vuosisadan tilinpäätös II. Helsinki: Otava.

Jensen, L. D. (1989). Denmark and the Marshall 
plan, 1947–48: The decision to participate. 
Scandinavian Journal of History, 14 (1–2), 57–83.

Kantola, A. (2001). Ikuisen odotuksen paikka – 
Aku Ankka modernin ihmisen yhteiskuntana. 
In Tolvanen, J. (ed.) Maailman hauskin 
kuvasarjalehti. Aku Ankka -lehti 50-vuotta. 
Jyväskylä: Gummerus. 

Koivunen, P. and Lalu, L. and Matala S. and 
Soimetsä V. (2022). Kylmän sodan Suomi 
ja historiallisen tarinankerronnan vaikeus. 
Politiikasta. 20.1.2022. https://politiikasta.
fi/kylman-sodan-suomi-ja-historiallisen-
tarinankerronnan-vaikeus/ (accessed 29 March 
2022).

Kortti, J. (2003). Modernisaatiomurroksen kaupalliset 
merkit. 60-luvun suomalainen televisiomainonta 
(with the English summary: The Commercialised 
Signs of Modernisation. Finnish Television 
Advertising in the 1960s). Helsinki: SKS.

Kroes, R. (1996). If You’ve Seen One, You’ve Seen 
the Mall: Europeans and American Mass Culture. 
Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Leppänen, V.-P. (2022). Kylmän sodan aikaa avaavat 
tutkimukset, eivät kenttätuomiot. Helsiningin 
Sanomat, January 28, 2022 https://www.hs.fi/
mielipide/art-2000008571570.html (accessed 29 
March 2022).

Lounasmeri, L. (2015). A Careful Balancing Act. 
Finnish Culture of Self-censorship in the Cold 
War In Bastiansen, H.G. & Werenskjold, R. (eds.), 
The Nordic Media and the Cold War, pp. 83–100. 
Gothenburg: Nordicom 2015.

Lundén, R. and Åsard, E. (eds.) (1992). Networks 
of Americanization. Aspects of the American 
Influence in Sweden. Uppsala: Uppsala University.

Mainio A. (2018). Erkon kylmä sota. Helsinki: Siltala.
Mainio, A. (2018). Erkon kylmä sota. Helsingin 

Sanomat Moskovan varjossa. Helsinki: Siltala 
2018.

Malmberg, I. and Koivisto, T. (2001). Aku Ankka 
– amerikkalaisuuden Troijan hevonen. 
In Tolvanen, J. (ed.) Maailman hauskin 
kuvasarjalehti. Aku Ankka -lehti 50-vuotta. 
Jyväskylä: Gummerus. 

Manninen O. and Salokangas, R. (2009). Eljas Erkko. 
Vaikenematon valtiomahti. Helsinki: WSOY.

Mänty, K. (2020). Max Jakobsonin kansainvälinen 
ura lähti lentoon BBC:stä. In Uimonen, R., 
Rajalahti, H. and Salonen, I. (eds.), Täällä Lontoo. 
BBC:n suomalaistoimittajat idän ja lännen välisessä 
informaatiosodassa, pp. 57–63. Helsinki: WSOY.

Milward, A. S. (1984). The Reconstruction of Western 
Europe 1945–51. London: Methuen & Co. ltd.

Nilsson, M. (2016). The Battle for Hearts and Minds in 
the High North. New York: Brill.

Nordenstreng, K. (2020). The Rise and Fall of the 
International Organization of Journalists Based 
in Prague 1946–2016: Useful recollections Part III. 
Prague: Karolinum Press.

O’Dell, T. (1997). Culture Unbound. Americanization 
and Everyday Life in Sweden. Lund: Nordic 
Academic Press.

Pharo, H. Ø. (1976.) Bridgebuilding and 
reconstruction. Norway faces the Marshall Plan.  
Scandinavian Journal of History, 1 (1-4), 125-153.



MEDIEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 1-2 2022 (NR. 37-38)   215  

Putensen, D. (2008). The Marshall Plan and Finland. 
In Aunesluoma, J. and Kettunen, P. (eds.) The 
Cold War and the Politics of History, pp. 307–318. 
Helsinki: Edita.

Ross, K. (1994). Fast cars, Clean Bodies: 
Decolonization and the Reordering of French 
culture. Cambridge, MA: The MIT Press. 

Salminen E. (1999). The Silenced Media. The 
Propaganda War between Russia and the We in 
the Northern Europe. London: Macmillan.

Salokangas, R. (2015). The Shadow of the Bear. 
Finnish Broadcasting, National Interest and Self-
censorship during the Cold War. In Bastiansen, 
H.G. & Werenskjold, R. (eds.), The Nordic Media 
and the Cold War, pp. 67–82. Gothenburg: 
Nordicom.

Samuelsson, K. (1988). The Swedish Model 
and Western Europe 1945–1988.Journal of 
International Affairs 41 (2), 363–384.

Uimonen, R. (2020). Olivatko bushfinnit Britannian 
propagandisteja. In Uimonen, R., Rajalahti, 
H. and Salonen, I. (eds.), Täällä Lontoo. BBC:n 
suomalaistoimittajat idän ja lännen välisessä 
informaatiosodassa, pp. 301–314. Helsinki: WSOY.

Uskali, T. (2003). Älä kirjoita itseäsi ulos. 
Suomalaisen Moskovan kirjeenvaihtajuuden 
alkutaival 1957–1975. Jyväskylä: Jyväkylä 
Univeristy Press.

Vesikansa, Jyrki. (2001). Satavuotinen lehtisota. 
Uuden Suomen ja Helsingin Sanomain keski-
näinen kilpailu 1889–1991. Helsinki: Readme.fi.

Wagnleitner, R. (1994). Coca-Colonization and 
the Cold War. The Cultural Mission of the United 
States in Austria after the Second War (translated 
by Diana M. Wolf).  Chapel Hill & London: The 
University of North Carolina Press. 

Zetterberg, S. (2001). Eero Erkko. Helsinki: Otava.


