Tapt idyll? 30 år med nettaviser i Norge

Åpent fagseminar i regi av Norsk Mediehistorisk Forening

Tid:     Torsdag 6. mars 2025 kl. 15:00–18:00

Sted:   Pressens Hus, Skippergata 24, Oslo

6. mars 2025 er det 30 år siden Brønnøysunds Avis presenterte Norges første nettavis, «banett.no», og to raske dager senere var også Dagbladet online. I 1995 var nettavisen en blek avskygning av papiravisen, med enkle tekst- og bildesaker. Samtidig ville gjerne redaksjonenes unge og teknologioptimistiske nettrebeller at den digitale avisen nettopp skulle være noe annet enn den tradisjonelle papirutgaven. I dag er nettavisene multimediale, med tekst, bilde, lyd og video i ett. De distribueres og deles digitalt på mange ulike plattformer, også av brukerne selv i sosiale medier. Aviser er blitt podkast- og TV-produsenter, og etermedier som NRK og TV2 utgir også nettaviser. Transformasjonen har endret grunnleggende aspekter ved journalistikken, medieøkonomien og nyhetskonsumet, og har virket inn på leservaner og maktforhold i offentligheten. Norske mediehus er integrerte brikker i oppmerksomhetsøkonomiens «globale landsby», der medieteknologien legger sterke føringer og techgigantene sitter på en enorm makt i distribusjonsleddet. Også fagpressen har tilpasset seg denne nye medievirkeligheten og utnyttet de mulighetene som forelå.

Hva har stått – og står – på spill i den pågående medierevolusjonen? For å markere 30 år med nettaviser arrangerer Norsk Mediehistorisk Forening et fagseminar hvor vi fra ulike ståsteder utforsker vi denne nære samtidshistorien. Foreningens publikasjon Mediehistorisk Tidsskrift vil også utgi et eget temanummer i sakens anledning. Seminaret er gratis og åpent for alle.

Program:

15:00 – 15:05: Velkommen ved Siri Hempel Lindøe, styreleder i Norsk Mediehistorisk Forening.

15:05 – 15:10: Introduksjon ved Christine Myrvang, mediehistoriker og professor ved Handelshøyskolen BI.

15:10 – 15:30: «’Nå har dere på nett ødelagt alt!’ Den digitale kulturradikalismen og dens fall.» Ved Bjørn Kristoffer Bore, digital pioner i Dagbladet, i dag sjefredaktør og adm.dir. i Vårt Land.

15:30 – 15:50 . «Fra eksperimentering til personalisering. NRKs vei inn i digitaliseringen, fra 1995 til i dag». Ved Ewa Morsund, ph.d. i sosiologi og rådgiver i Medietilsynet.

15:50 – 16:00:  Pause

16:00 – 16:20 : «Ekspertise til allmennheten: Fagpressens inntreden i en digital offentlighet.» Ved Svein-Erik Hole, sentral aktør i Teknisk Ukeblad gjennom 13 år, i dag transition editor i ABC Startsiden.

16:20 – 16:45 : «Person, person, person. Historia om digitale medier slik Marshall McLuhan ville fortalt den». Ved Lars Nyre, professor i medievitenskap, Universitetet i Bergen.

16:45 – 17:00: Pause

17:00 – 18:00: Panelsamtale med kommentarer og spørsmål fra salen, ledet av Øystein Pedersen Dahlen, redaktør av Mediehistorisk Tidsskrift.

Årsmøte i Norsk Mediehistorisk forening avholdes i etterkant av seminaret

Link til seminaret på Facebook: https://fb.me/e/4lYiw3ofn

          –           

Deltakere:

Bjørn Kristoffer Bore: Pioner innen nettjournalistikken i Norge. Bore har bakgrunn fra Schibsted Nett, Scandinavia Online og Sol.no, og var som ung teknologioptimist med på Dagbladets nettrevolusjon fra annen halvdel av 1990-årene og utover. Han har bl.a. vært redaksjonssjef i Dagbladet Pluss. I dag er Bore sjefredaktør og adm.dir. i Vårt Land.

Ewa Morsund: Morsund er medieviter og har forsket på NRKs strategier på nett i perioden 1995–2021, der hun beskriver de forskjellige fasene NRK har gått gjennom på veien til dagens digitale strategi. I 2024 disputerte hun ved NTNU med avhandlingen Public Service Media in the Age of Global Markets and Platforms: Between Media Development and Public Service. Morsund er i dag rådgiver i Medietilsynet.  

Svein-Erik Hole: Tiltrådte nylig som transition editor i ABC Startsiden, men jobbet før dette 13 år i Teknisk Ukeblad i ulike redaktørroller. Hans første oppgave var å utvikle det 170 år gamle tidsskriftet på nett, og de siste årene har han jobbet med å bygge en omfattende digital abonnementsbase. Hans tema er digitalisering i Fagpressen. Fagpressens papirmagasiner hadde i hovedsak kommunisert med egen bransje, men med internett og digitaliseringen tok mange steget inn i den brede samfunnsdebatten.

Lars Nyre: Professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Nyre underviser i mediedesign i Media City Bergen og har lang erfaring med utvikling av prototyper på nye medieteknologier. Han skrev doktorgrad om det teknologiske grunnlaget for radio og musikkinnspilling i 2003 og har nylig utgitt den teknologihistoriske boka Teknologi. En teoretisk innføring (Universitetsforlaget 2024).

Christine Myrvang: Professor i økonomisk historie ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI. Myrvang er styremedlem i Norsk Mediehistorisk Forening og har sammen med professor Martin Eide ved Universitetet i Bergen skrevet boka Alltid foran skjermen. Dagbladet og det digitale skiftet (Universitetsforlaget 2018).

Øystein Pedersen Dahlen: Dahlen er dosent i strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania og redaktør for Mediehistorisk Tidsskrift. Han er cand.polit. i sosiologi fra Universitetet i Oslo og har skrevet en rekke artikler i skjæringspunktet mellom mediehistorie, strategisk kommunikasjon og propaganda.