Tor Are Johansen

Pressehistorisk Tidsskrift nr.19 2013

01.01.2013

Hvilken betydning har teknologisk endring hatt for pressens utvikling? Hvilke sammenhenger finner vi mellom avisenes introduksjon av nytt produksjonsutstyr og deres innhold og uttrykk? To epoker har særlig fått mye oppmerksomhet i pressehistorien, avisproduksjonens industrialisering og nettavisenes oppkomst. Men også i tiden der imellom foregikk det store omveltninger når aviser innførte [...]

Pressehistorisk Tidsskrift nr.16 2011

06.06.2011

Historien om Orkla Media er historien om et norsk medieselskap som etter hvert fikk internasjonale ambisjoner. Historiker Tor Arne Johansen skriver om Orkla Media i konserndanningens og eierkonsentrasjonens epoke.

Pressehistorisk Tidsskrift nr.9 2007

01.01.2007

I denne utgaven av Pressehistorisk Tidsskrift beskriver historiker Tor Are Johansen de tekniske sidene ved norsk avishistorie 1880–1940 .

Pressehistorisk Tidsskrift nr.2 2004

06.06.2004

Pressehistoriske skrifter nr. 2 2004 oppsummerer to seminarer avholdt vinteren 2993/2004; «Pressens første hundreår» og «A-pressen i norsk pressehistorie».

Pressehistorisk Tidsskrift nr.7 2006

06.06.2006

«Trangen til Læsning stiger, selv oppe i ultima Thule», skrev bladet Typografiske Meddelelser i 1883. Formuleringen henspiller på den sterke økningen i antall nordnorske aviser i 1860- og 1870-årene.